2016-02-09, 23:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
OK.
När NB drog åt snöret kring halsen, alternativt hissade upp henne gjorde det med all säkerhet jäkligt ont. Vad värre är att hon kände att hon styps. Paniken och adrenalinpåslaget av det gör att smärtan förträngs och allt fokus är på att få bort snöret. Smärtan var sekundär.

Vilken reflex tänker du dig att hon skulle ha använt när du säger att det var en ren reflexrörelse?
Jag är ingen medicinare, du har nog rätt, även om hängningen gick till på annat sätt än hur du beskriver.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-10 kl. 00:00.
2016-02-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är ingen medicinare, du har nog rätt, även om hängningen gick till på annat sätt än hur du beskriver.

Se det som en chans att lära dig något nytt istället för att lägga ut felaktiga påståenden. Läs på om reflexrörelser (medfödda och inlärda) samt reaktioner på smärtstimuli hos medvetslösa (RLS85 eller GCS)

Hängningen gjordes av NB, men hur det gick till i detalj vet nog bara han själv.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-10 kl. 00:19.
2016-02-10, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi undrar ju alla vad som kommer hända med Nero, men vi vet ändå att han kommer få det bra i svenskt fängelse.

Det lilla vi vet om de som sitter på livstid är att de har det oförskämt bra, och ser nöjda och belåtna ut när de kommer ut och fortsätter med sina liv. Det jag hoppas på, är att Nero kommer förflyttas till Litauen innan han hinner söka om tidsbestämt straff i Sverige.

Nero själv kommer inte vilja lämna den goda och näringsrika maten i svensk kriminalvård. För honom är det inget straff som för andra brottslingar att vara frihetsberövad. Han föredrar till och med att runka i stället för att ha sex med den plufsiga kvinnan han är gift med. Han kommer få det bra med TV och datorer och allt som fångarna har tillgång till i förströelse för att göra deras tillvaro trevlig. Först i ett Litauiskt fängelse kommer han inse hur vi andra ser på de gärningar han är dömd för.
Ja, så är det nog. Nu hamnar han i ett riktigt sammanhang för första gången, han vet sin plats, slipper oroa sig över det. Slipper våndas, fundera och planera nya dåd. Blir serverad god, varierad näringsrik kost till skillnad från djupfrysta sunk-pizzor och annat han är van. Han slipper låtsas inför sin fru, han slipper dricka sig full för att palla att ha sex med henne och han slipper att hon måste jobba sig till att han de ska kunna ha sex. TV, dator, rena kläder och kanske bättre hygien, han kommer att känna sig som en ny människa. Han slipper träffa sin mamma också, vilket han säkert uppskattar. Hon lär inte komma och hälsa på sin "oskyldige" son. Förströelse, träning och annat lämpligt lär också erbjudas och han behöver inte göra ett endaste handtag till åt godsägaren eller annan boss. Nu sitter han där han sitter. Kanske han får några andra sexmördare som nya vänner, vem vet. Förhoppningsvis får han väldigt många ovänner också vilka kanske vill se till att verklig rättvisa skipas, det bör han i alla fall förvänta sig.
2016-02-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men fattar du inte?
Han kommer fortsätta och låtsas som han är oskyldig, och så länge han inte erkänner finns det alltid någon idiot därute som tror honom. Han kommer aldrig erkänna det är min uppfattning.

Var kan man se att det handlar om avvärjning?

Blod under brottsoffers naglar brukar generellt tolkas som uppkommet genom avvärjning/bråk. Det är Lisas eget blod och känns rimlig att anta det är från avvärjning av snöret kring halsen eller möjligtvis klöser sig på halsen i försök att få bort en stark mans armlås kring hennes hals

Vet dock inte om tekniker eller rättsläkare uttalat sig om det.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-10 kl. 00:14.
2016-02-10, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Se det som en chans att lära dig något nytt istället för att lägga ut felaktige påståenden. Läs på om reflexrörelser (medfödda och inlärda) samt reaktioner på smärtstimuli hos medvetslösa (RLS85 eller GCS)

Hängningen gjordes av NB, men hur det gick till i detalj vet nog bara han själv.
TACK, det är härligt med kunskaper och fakta av någon som har kompetensen.
Så, då var också detta utrett och klargjort.
2016-02-10, 00:18
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om det var en reflexrörelse eller utfördes i panik. Det talar inte emot det som hände. (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd).

Du har alltså inte läst på hur reflexer fungerar, men visst det talar inte emot att NB avrättade henne även om du kallar aktiva riktade avvärjande rörelser för reflexrörelser.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-10 kl. 00:27.
2016-02-10, 00:29
Bannlyst
Citat:
I så fall för att hon inte var beredd på hur ont det skulle göra, eller obehagligt det skulle vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den teorin - självmord - är osmaklig och hör knappast hemma i denna tråd. Med en dömd gärningsman i två instanser fortsätter du att förfäkta denna bisarra tankegång som bara finns förankrad i din hjärna.

Varför?
Ja, självmordsteorin är inte ens en teori, det är ett påhittat och osmakligt scenario som bara finns i skribentens fantasi. Bisarr fantasi må jag säga. Nerijus är dömd av en enig Tingsrätt och en enig Hovrätt. Någon gång i framtiden får man hoppas att han erkänner mordet, för familjen Holms skull.
Men, han har nog varken heder eller samvete så det lär dröja, om det ens kommer att ske.
Allt är glasklart efter Hovrättens fastställande av livstidsdomen.
Så korrekt bedömt, så logiskt, så välskrivet.
2016-02-10, 00:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/818316-5-bevis-som-fallde-lisa-holms-mordare

Här står det att Bilevicius DNA har även hittats på Lisas trosor.?????

Vet media, vad dom skriver om?

En helt bedrövlig artikel – uppbyggd kring att antal sakfel.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/818316-5-bevis-som-fallde-lisa-holms-mordare
2016-02-10, 00:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Du tror att detta modus operandi är smittsamt?

Nej det gör jag inte, jag pratar om ifall det skulle vara så att dom har dömt fel mann och att mördaren går lös och kommer att mörda igen.

Jag hoppas förstås att det verkligen var NB som mördade Lisa och att han snarast erkänner, men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända och jag fruktar att dom har dömt fel mann.
2016-02-10, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det gör jag inte, jag pratar om ifall det skulle vara så att dom har dömt fel mann och att mördaren går lös och kommer att mörda igen.

Jag hoppas förstås att det verkligen var NB som mördade Lisa och att han snarast erkänner, men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända och jag fruktar att dom har dömt fel mann.
Du kan vara helt lugn, de har inte dömt fel man.
Bevisen ljuger inte, Tingsrätten och Hovrätten har varit helt eniga.
Sveriges juridiska experter är alla totalt överens.
Nerijus är den skyldige.
Allt pekade mot honom, från början till slutet, inget pekade mot någon annan.
Så, ta det bara lugnt.
Mördaren är inlåst nu.
2016-02-10, 00:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du kan vara helt lugn, de har inte dömt fel man.
Bevisen ljuger inte, Tingsrätten och Hovrätten har varit helt eniga.
Sveriges juridiska experter är alla totalt överens.
Nerijus är den skyldige.
Allt pekade mot honom, från början till slutet, inget pekade mot någon annan.
Så, ta det bara lugnt.
Mördaren är inlåst nu.
Trots att bevis saknas för att NB ens såg Lisa före hennes död.
2016-02-10, 00:53
Bannlyst
I Blomberg känner jag till alla hus och minns allt som har hänt. Men efter Lisa Holm-mordet har ytterligare ett minne lagts till.
Och med det en rädsla som inte går över.

Jag tänker på alla flickor och kvinnor och vår rädsla. Det är så orättvist. Jag vill vägra, men det är svårt.

Nu finns det ett hus till som jag vet. Och jag ser det huset i ett glossigt magasin i slutet av juni. Ett reportage om en trädgård på Kinnekulle med fantastiska rosenbuskar, stora lyxiga blanka bilder, och i bakgrunden på ett av fotografierna mellan spaljéerna där det blommar och prunkar ser man grannbyggnaden, Martorp, där hon låg död i ett skåp.

http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-fahl-jag-ar-hemma-men-det-har-blivit-omojligt-att-inte-tanka-pa-doden/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in