Citat:
Ursprungligen postat av
erguy
Hej. Jag har bestämt mig för att införskaffa min första tv sen jag köpte en tjock tv 2001. Vilket visar på hur bra koll jag har på detta. Jag har flyttat in i ett hus där efter att ha mixtrat mycket med möbleringen kommit fram till att det bästa sättet gör så att det är ca 4,20m till tv bänken från soffan.
Därför tänkte jag köpa en 50-55tums tv dock har jag till råga på allt inte särskilt gott om cash. kanske en budget på 7-8000kr.
Kommer spelas film, mycket sport, klarar mig utan smart tv. Inget spelande på tv eftersom jag enbart spelar på PC.
Några tips och ideer vore tacksamt.
Tack på förhand.
Kan komplettera med en fråga här också när det gäller Hz? Har hört nån säga att 100hz är ett måste. andra att det är skitsamma nuförtiden?
Rent generellt är det ofta så att vill du ha en vettig tv av bra kvalitet med schysst bild så får du ofta en smart-TV vare sig du vill det eller inte -- alla de stora tillverkarna stoppar in smarta finesser i de flesta skärmarna och således blir utbudet av "dum-tv" ofta koncentererat till billiga 40-tummare alternativt sk låtsasmärken, typ Andersson, Thomson etc (som förvisso kan vara fina skärmar de också!).
100 Hz är en fördel om du vill ha en mjuk och fin bild vid rörelser exv sport som du beskriver. De flesta tv-apparater i den storleks- och prisklass du efterfrågar har 100Hz.
På 50 tum hade jag kikat på följande modeller.
Samsung 50" LED
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE50J6275XXE/samsung-50-smart-led-tv-ue50j6275xxe -- bra pris, väldigt fin tv med bra mjukvara
Sony 49" LED med UHD
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/231050-sony_49_led_smart_tv_kd49x8005c_4k-xr400hz -- JÄÄÄVLIGT bra pris för en riktigt fin skärm, även om du kanske inte har nytta av 4K/UHD så får du det här till ett oerhört lågt pris
55 tum är svårare än 50 tum i din tilltänkta prisklass men hittar iaf en vettig tv åt dig där.
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/235195-sony_bravia_55_kd-55x8005c-4k_ultra-hd -- samma modell som 49-tummaren ovan.
Utgår man från ren och skär bildkvalitet hade jag kört på någon av Sonyskärmarna. Inte för att de har 4K/UHD utan för att Sony har en oerhört fin hårdvarudesign och en härlig bild med behagliga färger och grym svärta. Mjukvarumässigt tenderar jag att föredra Samsung, mer logiskt menysystem som är mer lättarbetat och har fler relevanta funktioner för de flesta. Sony & Philips kör Android TV vilket i teorin ger en rikare funktionsuppsättning men systemet kan upplevas som lite "rörigt" om man ser till menysystem, laddningstider etc.
Men då du skriver att smart-tv inte är prio ett så tror jag Sonys 49 eller 55:a i 8-serien skulle passa dig perfekt

De rekommenderade utpriserna på Sony 8005/8305/8505 är betydligt högre än dagens priser och varför de är så billiga har väl helt enkelt med märke att göra - sony är inte lika hett som samsung även om sony ofta har bättre modeller i samma prisklass som samsung rent bildmässigt. Bra för dig i detta fall
Edit: Kan tillägga att jag med ditt visningsavstånd hade kört en 55a om du har plats för det. En 55a är ca 125 cm bred från kant till kant och en 50" ca 115. Både Sony och Samsung har centrerade fotstativ så att de passar bra på en bänk som är ca 1 meter och uppåt i bredd. Ska du hänga tv:n på väggen så kommer sony-skärmen kräva distanser då bakdelen är tjockare nedtill pga komponentplacering men dessa ingår när du köper tvn. Bra att tänka på.