2016-02-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICIVA
k är alltså en ihop buntning av luftens densitet, formen på bollen samt arean på bollen? Hur ser i så fall luftmotståndets formel ut ifall ihop buntningen inte skett?
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)

Jag törs påstå att wikipedia är perfekt här. En kompletterande annotation är dock att det är ett särskilt komplicerat problem att beskriva friktion på ett generellt sett. Hänsyn får tas till vilka hastighetsdomäner som modelleringen man gör är giltig i och mediets beteende och ja.. Tacka vet jag datorer!
Citera
2016-02-07, 20:48
Medlem
ICIVAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgSvenne
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)

Jag törs påstå att wikipedia är perfekt här. En kompletterande annotation är dock att det är ett särskilt komplicerat problem att beskriva friktion på ett generellt sett. Hänsyn får tas till vilka hastighetsdomäner som modelleringen man gör är giltig i och mediets beteende och ja.. Tacka vet jag datorer!

Tack så mycket!
Citera
2016-02-07, 20:50
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgSvenne
Inom mekanik är det då friktion som kanske är av särskilt intresse. Så länge friktionen _inte_ verkar vinkelrätt mot rörelsen så är friktionskraften inte konservativ.

Okej, men hur ska man veta att mgh = k*l^2/2 fungerar ibland? För den lär väl inte alltid fungera. Men om man ska ta reda på en massa och uppgiften ger alla andra värden (antingen höjd eller hastighet) så kan man använda energiprincipen?

Om uppgiften nämner friktion så kan man utesluta detta.
Citera
2016-02-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Okej, men hur ska man veta att mgh = k*l^2/2 fungerar ibland? För den lär väl inte alltid fungera. Men om man ska ta reda på en massa och uppgiften ger alla andra värden (antingen höjd eller hastighet) så kan man använda energiprincipen?

Att veta hur du ska använda formlerna kräver fysikaliska resonemang. Teoridelen i eventuell lärobok ska nog kunna ge tillräckligt med information för att få en fungerande intuition och förståelse för de principen som ingår. Svår fråga att svara på, men det här är svaret jag kan ge dig.
Citera
2016-02-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples

Som du säger så kan man ofta räkna med energiprincipen. Den fungerar för alla ideala system där du kan anta att all energi överförs från potentiell energi till rörelseenergi. I verkliga system har du alltid energiförluster (ofta i form av friktion eller spillvärme), men är de små nog kan man motivera det med att säga att förlusterna är försumbara i sammanhanget. Om det är ett rimligt antagande eller inte varierar beroende på hur noga du behöver få ut svaret och hur mycket energiförlusterna påverkar.

T.ex är det ett välgrundat antagande att bortse från friktion för en kulstötningskula som släpps från en lägre höjd, helt orimligt vid släppande av en badboll från samma höjd och tveksamt för en lättare plastboll.

I gymnasiefysiken stöter du främst på fall där det inte fungerar när du har friktion eller skall beräkna verkningsgrad, men även på andra håll kan det smyga sig in i svårare uppgifter.
Citera
2016-02-08, 15:51
Medlem
Jag behöver hjälp med att härleda en formel. Period tiden av en matematisk pendel ges av ;

T = 2*Pi * rotenur(L/g) L = längd, T = omloppstid

Jag tror den kommer från hookslag men jag kan inte härleda den.

Tack på förhand!
Citera
2016-02-09, 13:21
Medlem
Meacuris444s avatar
Har fått i uppgift att få fram några möjliga värden på världsrekordet i slägga (81.08m)

* Möjliga värden på kastvinkel och utgångshastighet

* Hur stor måste centripetalkraften ha varit?

* Hur stor blir belastningen på vajern

* Hur stor måste rotationshastigheten ha varit (varv/sek)

Tusen tack för svar, geogebra får användas
Citera
2016-02-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meacuris444
Har fått i uppgift att få fram några möjliga värden på världsrekordet i slägga (81.08m)

* Möjliga värden på kastvinkel och utgångshastighet

* Hur stor måste centripetalkraften ha varit?

* Hur stor blir belastningen på vajern

* Hur stor måste rotationshastigheten ha varit (varv/sek)

Tusen tack för svar, geogebra får användas

Jag tänker inte ge dig några svar på din uppgift men jag kan ge lite ledning.

Möjliga värden på kastvinkel kan du få från en video eller liknande kanske, göra rimliga observationer och uppskattningar. Eller helt enkelt googla fram information om hur kastvinkel och utgångshastighet brukar vara.

Centripetalkraft kan du få om du approximerar rörelsen som en rotation av släggan runt en fast punkt (slaggkastaren) [i verkligheten väger slägger för mkt och roterar för fort for att släggkastaren ska kunna vara den precisa mittpunkten, men det duger nog som approximation].

Rotationshastigheten får du från hur lång släggkedjan är och utgångshastighet.
Citera
2016-02-18, 23:39
Medlem
lobstoks avatar
Högstadiefysik

En låda dras uppför en back med en dynamometer som visar 1 N.

Backen är 2 m lång och 1 m hög

Hur mycke väger lådan?

Obs högstadie, så ska väl gå utan triggande och pyttans sats
Citera
2016-02-19, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Jag behöver hjälp med att härleda en formel. Period tiden av en matematisk pendel ges av ;

T = 2*Pi * rotenur(L/g) L = längd, T = omloppstid

Jag tror den kommer från hookslag men jag kan inte härleda den.

Tack på förhand!

Jag tänker mig att den härleds genom vinkelhastigheten w som är 2πf
Man kan skriva om ekvationen till: w = rotenur (g/L)

Ohmega är egentligen tidsberoende och ett resultat av en homogen linjär differentialekvation av andra ordningen, som man får av ett kraftsamband och hur tyngdaccelrationen sen är relaterad till horisontalkomposanten av en vinkelacceleration.

Är för trött för detta egentligen men hoppas det var till någon hjälp.
Citera
2016-02-19, 07:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Högstadiefysik

En låda dras uppför en back med en dynamometer som visar 1 N.

Backen är 2 m lång och 1 m hög

Hur mycke väger lådan?

Obs högstadie, så ska väl gå utan triggande och pyttans sats

Det bör kunna räcka med likformighet för att lösa uppgiften. Rita en figur och rita in kraftkomposanten parallellt med backen och vinkelrät mot backens lutniing, samt hypotenusan som är den lodräta kraften eller alltså lådans tyngdkraft. Den första är enligt uppgiften 1 N och hypotenusan blir via likformighet med backen själv 2 N, under antagandet att "backen är 2 m lång" syftar på hypotenusans längd och inte den horisontella längden (dvs den längre katetens längd). Ifall det är den horisontella längden som är 2 meter så får man nog glatt använda Pythagoras sats (som jag så vitt jag minns gick igenom i högstadiet).
Citera
2016-02-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggerskrack
Jag tänker mig att den härleds genom vinkelhastigheten w som är 2πf
Man kan skriva om ekvationen till: w = rotenur (g/L)

Ohmega är egentligen tidsberoende och ett resultat av en homogen linjär differentialekvation av andra ordningen, som man får av ett kraftsamband och hur tyngdaccelrationen sen är relaterad till horisontalkomposanten av en vinkelacceleration.

Är för trött för detta egentligen men hoppas det var till någon hjälp.

Har funderat lite och kommit fram till att den egentligen beror på utslagsvinkeln som sin tur beror på tiden

Någon annan får nog hjälpa dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in