2016-02-08, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Hemsk läsning om vad som pågår i fängelser där oppositionella torteras och mördas.
http://www.svd.se/fn-brott-mot-manskligheten-i-syriska-fangelser/om/kriget-i-syrien

Ryssland och Iran bär indirekt ansvaret genom att stödja regimen. Under inga som helst omständigheter ska man tillåta att tyrannen Al-Assad sitter kvar, han bör avrättas för de 260.000 människoliv han har på sitt samvete, det är ju det minsta man kan göra. Men troligen kommer Putin att ge honom en fristad innan dess.

Är du helt mongo? Ska Assads styrkor vara bakom ALLA dödsfall i detta krig? ISIS, kurderna, FSA, Nusra har inte dödat några alls?
Citera
2016-02-08, 23:44
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Ideologiskt har den en stor betydelse. Folkrätten var ingenting jag diskuterade. Det är du som hela tiden försöker vrida den diskussionen. Vad du personligen tycker eller inte tycker är onödigt är ingenting jag fäster någon större vikt vid då det inte ens var ditt inlägg vad svarade på vid tillfället.
Du skrev att Assads dödsoffer är "kollaterala offer", vilket är en term som används inom folkrätten:
Citat:
Collateral damage is a general term for unintentional deaths, injuries, or other damage inflicted incidentally on an unintended target. In military terminology, it is frequently used where non-combatants are unintentionally killed or wounded and/or non-combatant property damage results of an attack on a legitimate military target.[1][2]
Du kanske själv inte vet vad för ord du använder? Och vad spelar det för roll om du skrev det till någon annan? Du tog upp inlägget för mig. Det du skriver i inlägget är "Både sidor mördar s.a.s. civila och visst, Assad har ijäl fler i absoluta siffror, men det är en väsentlig skillnad på systematiken i förfarandet och intentionen i detta. Assad är likgiltig inför deras död medan ISIS använder mord på civila som en del i deras fega psykologiska krigsföring."

Likgiltighet och att medvetet döda civila är moraliskt sett detsamma, vilket är därför det är på det viset inom folkrätten med. Faktum är att IS inte betraktar dem de dödar som civila, utan som kombattanter, medan Assad vet att det är civila men han är helt enkelt likgiltig. Vad säger det om honom?
Citera
2016-02-09, 00:10
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ah personangrepp! Äntligen kom den! Det brukar nämligen vara ett tydligt första tecken när en vänsterdebattör börjar få slut på gångbara argument.

Men ok, jag behöver förklara varför det är skillad för dig? För att med det resonemanget måste du även kriminalisera USAs armé för vad de gjorde i Vietnam, du måste kriminalisera IDF för deras illdåd mot såväl sina egna medborgare (Israeliska araber) som mot statslösa palestiner, du måste kriminalisera FN:s fredsbevarande styrkor för att soldater våldtagit barn i afrika, du måste kriminalisera Sri Lankas armé för vad de gjorde på Jaffnahalvön osv. Listan kan göras oändligt lång.
På vilka grunder antar du att jag är en "vänsterdebattör"?

Det var en väldigt ogenomtänkt, som vanligt, jämförelse du drog. USA, Israel och FN har inte använt tunnbomber, de är inte likgiltiga inför civila dödsfall, använder inte kemvapen, brandbomber, scudmissiler eller mänskliga sköldar. Att dra sådana paralleller visar på djup okunskap, vilket du har gett uttryck för. Tidigare hävdade du att FSA som samarbetade med al-Qaida borde också betraktas som terrorister trots att Ryssland själva har samarbetat med FSA. Din orimlighet tar aldrig slut.
Citat:
Umm... har dåliga nyheter för dig ifall du inte redan visste, men SNC har erkänt att man har/eftersträvar djupgående samarbete med Nusra och jihadister:

http://www.internationalen.se/2015/11/syrien-svar-pa-en-ledare/

https://now.mmedia.me/lb/en/NewsReports/565387-snc-seeks-cooperation-with-leading-islamist-factions
Du är bra på att länka artiklar utan att själv läsa dom.
Citat:
The Western-backed opposition wants to include Ahrar al-Sham, Army of Islam and other Islamists within its military ranks.
Du tillskrev oppositionen wahabistisk med mål om att inrätta sharia-lagar och jag visade dig en lista för att peka ut IS eller al-Qaida men du länkande till en nästan ett år gammal artikel där SNC påstås vilja samarbeta med al-Nusra och andra grupper. Jag har en fråga till dig, har de ingått i samarbete? Om inte, varför tillskriver du oppositionen saker som inte stämmer? Jag pratade dessutom om den politiska uppgörelsen, inte om en militärallians som din artiklar beskriver samarbetet som. Läs dina artiklar innan du bifogar dom, clown.
Citat:
Kanske du som borde vaka ur din villfarelse och inse den verkliga faran i området.

För att Assad kommer att tas itu med efter kriget och det kommer bli en ny ordning som kommer se till att efterleva sin constitution om man vill återinträda i världssamfundet.
Du besvarar ju inte frågan, vad får dig att tro att han överhuvudtaget kommer att efterfölja konstitutionen? Blev Iran demokratiskt efter utfrysningen från världssamfundet? Har du skrivit något som stämmer med fakta? Du är helt otrolig.
Citera
2016-02-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Skadeglädje är den enda sanna glädjen eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Jaha, ännu mer tendentiösa "rapporter från ögonvittnen" som så lägligt presenteras i tider som dessa. Det hemska är, förutom stav - och grammatikfelen vilka borde vara obefintliga i en av Sveriges största tidningar, att dårar okritiskt sväljer smörjan. Jag får dock ge dig att du är en värdig efterträdare till Xelious som nu är avstängd. Man kan inte låta bli att beklaga sig över att vi inte har en situation liknande den i Mellanamerika under kalla kriget, då USA stödde militärjuntan i Guatemala samtidigt som de hjälpte Contras mot regeringen i Nicaragua medan Sovjet stödde den nicaraguanska regeringen respektive de guatemalanska rebellerna. Det hade verkligen varit obetalbart att se hur de russofobiska NATO-megafonerna bedrivit sitt propagandaarbete genom att i en tråd spamma om den massmördande diktatorn Ortega som stöds av ryssjävlarna i USSR samtidigt som vi i en annan tråd kunnat läsa om hur regeringen i Guatemala tappert bekämpade de Sovjet-sponsrade terroristerna.
Många av fallen är gamla och ingenting som "lägligt" hittas på nu. Och även om det bara skulle handla om vittnesmål så brukar hundratals och åter hundratals vittnen som rapporterar om samma sak tyda på att det ligger något i botten av det hela.

Men nu är det inte bara vittnesmål som rapporten grundar sig på. T ex i det berömda fallet med Hamza Ali Al-Khateeb har vi en brännmärkt, könsstympad och sönderskjuten kropp (något vittnesmål har vi dock inte eftersom grabben mördades). Trots försök tappra försök från den statligt syriska propaganda-apparaten att i bästa nordkoreanska anda ljuga ihop alternativa förklaringar som svar på allt obekvämt som kommer till ytan så kan man inte bortse från det faktum att massvis av bevis och indicier pekar på att det finns en riktig vidrig klick inom säkerhetsapparaten (t ex flygvapnets underrättelsetjänst) som verkar närmast sadistiska i sin behandling av deras offer.

Inom en regim som styr sitt land som ett privat familjeföretag och som visat sig kapabel att döda urskillningslöst för att behålla makten är det inte märkligt alls att det finns såna bestialiska element inom olika grenar av maktapparaten, det har vi sätt upprepade gånger genom historien.
Och att Syrien sysslat med tortyr, godtyckliga fängslanden utan rättegång och värre är inget nytt utan det har varit känt i decennier. Allt från kommunister, syrianer, arab-nationalister, islamister till jihadister har drabbats av detta genom åren och kan vittna om verkligheten.

Hur kan man så reflexmässigt bara avfärda alla dessa rapporter?
Citera
2016-02-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du skrev att Assads dödsoffer är "kollaterala offer", vilket är en term som används inom folkrätten:

Du kanske själv inte vet vad för ord du använder? Och vad spelar det för roll om du skrev det till någon annan? Du tog upp inlägget för mig. Det du skriver i inlägget är "Både sidor mördar s.a.s. civila och visst, Assad har ijäl fler i absoluta siffror, men det är en väsentlig skillnad på systematiken i förfarandet och intentionen i detta. Assad är likgiltig inför deras död medan ISIS använder mord på civila som en del i deras fega psykologiska krigsföring."

Likgiltighet och att medvetet döda civila är moraliskt sett detsamma, vilket är därför det är på det viset inom folkrätten med. Faktum är att IS inte betraktar dem de dödar som civila, utan som kombattanter, medan Assad vet att det är civila men han är helt enkelt likgiltig. Vad säger det om honom?
På typiskt vänstermaner försöker du ta åt dig och "bli kränkt" genom att tillskriva attribute och ta åt av saker skrivna till andra ínom andra kontexter. Kollaterala offer användes i det här fallet som en tolkning av hur Assad kan tänkas se på de civila dödsofferna. Måste jag verkligen förklara detta så pass övertydligt för att du ska förstå, eller du kanske VILL missförstå? Kan lätt bli så när man har slut på argument.

Jag har redan sagt vad jag tycker om Assad. Är det inte tydligt nog föreslår jag att du läser om de inläggen igen L-Å-Å-Å-N-G-S-A-M-T om och om igen tills det sitter.
Citera
2016-02-09, 00:34
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
På typiskt vänstermaner försöker du ta åt dig och "bli kränkt" genom att tillskriva attribute och ta åt av saker skrivna till andra ínom andra kontexter. Kollaterala offer användes i det här fallet som en tolkning av hur Assad kan tänkas se på de civila dödsofferna. Måste jag verkligen förklara detta så pass övertydligt för att du ska förstå, eller du kanske VILL missförstå? Kan lätt bli så när man har slut på argument.

Jag har redan sagt vad jag tycker om Assad. Är det inte tydligt nog föreslår jag att du läser om de inläggen igen L-Å-Å-Å-N-G-S-A-M-T om och om igen tills det sitter.
Skriva till andra inom andra kontexter? Du bifogade ju ditt egna inlägg, hur dum kan du vara?

Ja, du har klargjort det. Du anser att Assad, trots att han är villig att döda 50 civila för 2 kombattanter, står för de flesta civila dödsoffer i Syrien, använt kemvapen, brandbomber, SCUD-missiler, lagt städer i ruiner, att efter allt detta, inte är det största hotet för syrier och Syrien.
Citera
2016-02-09, 00:39
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Ny rapport från FN om Assadregimens terrorregim
Citat:
FN: ”Syrien utrotar sin egen befolkning”

I rapporten slår FN-kommissionen fast att ”morden och dödsfallen som beskrivs i rapporten har inträffat med hög frekvens, under en lång tid och på många olika platser med betydande stöd från staten. Det är rimligt att anse att det som beskrivits gränsar till utrotning och ett brott mot mänskliga rättigheter”, står det bland annat.
--------
Vidare skriver man att den syriska regimen systematiskt har angripit sin egen befolkning genom att utsätta den för svält och underlåtenhet att behandla skador och sjukdomar.
Under de senaste fyra åren har utredarna skapat en hemlig lista över misstänkta krigsförbrytare från alla sidor. Den hålls inlåst i ett kassaskåp i Genéve.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22230029.ab
Men hur kan man lita på 621 överlevare och ögonvittnen? De har ju uppenbarligen myntat ihop allt det där.
Citera
2016-02-09, 00:53
Medlem
Citat:
På vilka grunder antar du att jag är en "vänsterdebattör"?

Det var en väldigt ogenomtänkt, som vanligt, jämförelse du drog. USA, Israel och FN har inte använt tunnbomber, de är inte likgiltiga inför civila dödsfall, använder inte kemvapen, brandbomber, scudmissiler eller mänskliga sköldar. Att dra sådana paralleller visar på djup okunskap, vilket du har gett uttryck för. Tidigare hävdade du att FSA som samarbetade med al-Qaida borde också betraktas som terrorister trots att Ryssland själva har samarbetat med FSA. Din orimlighet tar aldrig slut.
Du är bra på att länka artiklar utan att själv läsa dom. Du tillskrev oppositionen wahabistisk med mål om att inrätta sharia-lagar och jag visade dig en lista för att peka ut IS eller al-Qaida men du länkande till en nästan ett år gammal artikel där SNC påstås vilja samarbeta med al-Nusra och andra grupper. Jag har en fråga till dig, har de ingått i samarbete? Om inte, varför tillskriver du oppositionen saker som inte stämmer? Jag pratade dessutom om den politiska uppgörelsen, inte om en militärallians som din artiklar beskriver samarbetet som. Läs dina artiklar innan du bifogar dom, clown.
Du besvarar ju inte frågan, vad får dig att tro att han överhuvudtaget kommer att efterfölja konstitutionen? Blev Iran demokratiskt efter utfrysningen från världssamfundet? Har du skrivit något som stämmer med fakta? Du är helt otrolig.
Vänsterdebattör? Tja, ser det ut som en anka, låter som en anka, beter sig som en anka.., ja du vet resten.

Har Israel och USA inga kärnvapen menar du? Genomförde inte Israel med Ariel Sharon krigsbrott i Libanon? IDF har dessutom en välstuderad taktik att ofta använda barn som mänskliga sköldar (vilket även bekräftats av Israeliska HD) men jag är säker på att du kan "relativisera" detta på någotsätt (för att använda ditt favorituttryck)

https://electronicintifada.net/blogs/rania-khalek/israeli-army-uses-gaza-children-human-shields

http://www.washingtonsblog.com/2014/08/israeli-high-court-israeli-soldiers-used-human-shields-1200-times-2006-2011.html

Använde inte USA bl.a. Agent Orange i Vietnam? Och en och annan napalmbomb? Prova att söka på "Napalm Girl" så ska du få se på grejer! Men du kanske inte känner till Mai Lai heller? Varför skulle du, det var långt innan du föddes. Googla på det så kanske du lär dig något vettigt för en gång skull.

Nu blandar du helt plötsligt in Ryssland och FSA, var det inte SAA du diskuterade? För vad jag känner till samarbetar de INTE med FSA. Men det kanske känns bättre att byta ämne när argumenten faller samman?

Wow, "clown"? Duktigt! Mer personangrepp! Nu måste argumenten sina i rasande takt! Fast nog tycker jag du klarar något snitsigare än "clown"! Använder man alltför barnsliga uttryck riskerar det nämligen att man själv framstår som dum.

Så nu väljer du selektivt att hoppa mellan militära och politksa allianser? När du motbevisas i ett forum spelar du allan och låtsas att du menar den andra? På vilket sätt är SNC ens en nyckelspelare? De vill ju inte vara med i fredsamtalen, därmed kan vi ju stryka deras politiska slagkraft direkt. Då kvarstår endast en militär lösning och därtill förenliga samarbeten. Om du inte later dig övertygas, kola då in detta. "Rebellerna" är samma skrot och korn salafister som attackerar USA och väst:

http://alexanderhiggins.com/syria-rebels-are-the-same-salafi-extremists-attacking-us-embassies/

YPG har dessutom framfört belägg för att SNC finansierar ISIS verksamhet:

http://kurdishquestion.com/index.php/kurdistan/west-kurdistan/ypg-official-accuses-snc-of-supporting-isis/1111-ypg-official-accuses-snc-of-supporting-isis.html

SNC är enbart en chimär, en antidemokratisk nickedocka:

http://counterjihadreport.com/tag/syrian-rebels/

och 4 av 5 FSA befäll svär trohet till Al Qaida. Är inte det ens lite graverande? Men drt så klart, de är ju ändå "moderata" enligt dig, då är det väöl inte så farligt om de kör lite jihad vid sidan om?

http://www.frontpagemag.com/point/203196/4-5-moderate-free-syrian-army-front-commanders-daniel-greenfield

Och vem har sagt att det är Assad som kommer bli den som implementerar konstitutionen efter kriget? Bara för att konstitutionen och samhällsfunktionerna är kvar behöver det inte nödvändigtvis betyda att man inte byter ledare efter kriget.
Citera
2016-02-09, 00:58
Medlem
Citat:
Skriva till andra inom andra kontexter? Du bifogade ju ditt egna inlägg, hur dum kan du vara?

Ja, du har klargjort det. Du anser att Assad, trots att han är villig att döda 50 civila för 2 kombattanter, står för de flesta civila dödsoffer i Syrien, använt kemvapen, brandbomber, SCUD-missiler, lagt städer i ruiner, att efter allt detta, inte är det största hotet för syrier och Syrien.
Assad har aldrig bombat Tartus. I Tartus har det aldrig funnits några rebeller. Där lever folk rätt gott. Bättre än i rebellkontrollerade Idlib. Allt handlar om perspektiv. De som råkar illa ut råkar illa ut, men skulle ditt resonemang stämma skulle regimen ha dödsläger där och meja ned folk på öppen gata. Är Assad ett hot? Mot rebeller än han det definitivt, men inte mot regimkontrollerade områden. ISIS däremot, är ettt hot även mot de områden de kontrollerar. Där finns en skillnad, oavserr om du kallar det "moral" eller "folkrätt" eller något annat.
Citera
2016-02-09, 01:33
Medlem
Enligt denna video så är den Saudiska armen påväg in i Syrien.

Det är dock ej bekräftat att så är fallet.

http://www.liveleak.com/view?i=6ea_1454966815
Citera
2016-02-09, 01:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Vänsterdebattör? Tja, ser det ut som en anka, låter som en anka, beter sig som en anka.., ja du vet resten.

Har Israel och USA inga kärnvapen menar du? Genomförde inte Israel med Ariel Sharon krigsbrott i Libanon? IDF har dessutom en välstuderad taktik att ofta använda barn som mänskliga sköldar (vilket även bekräftats av Israeliska HD) men jag är säker på att du kan "relativisera" detta på någotsätt (för att använda ditt favorituttryck)

https://electronicintifada.net/blogs...-human-shields

http://www.washingtonsblog.com/2014/...2006-2011.html

Använde inte USA bl.a. Agent Orange i Vietnam? Och en och annan napalmbomb? Prova att söka på "Napalm Girl" så ska du få se på grejer! Men du kanske inte känner till Mai Lai heller? Varför skulle du, det var långt innan du föddes. Googla på det så kanske du lär dig något vettigt för en gång skull.
Uppenbarligen stödjer vänsterdebattörer Israel och USA, men i verkligheten ska du veta, gör man inte det. Så du kan dra dina uttryck någon annanstans. Clown.

Varför ska jag behöva läxa upp dig hela tiden? Du försöker depserat hitta saker stödjer din tes, men du misslyckas grovt.

Napalm förbjöds 1980. Vietnamkriget slutade 1975. Alltså var det inte olagligt att använda napalm då de användes under Vietnam. Assad använder sina vapen trots att det finns klara traktat som förbjuder dessa och andra vapen.
Citat:
International law does not specifically prohibit the use of napalm or other incendiaries against military targets,[20] but use against civilian populations was banned by the United Nations Convention on Certain Conventional Weapons (CCW) in 1980.
Vad gäller My Lai - massakren, blev de ansvariga dömda enligt amerikanskt domstol. Har Assadregimen gjort det?

Israel har, tyvärr, använt palestinier som mänskliga sköldar under andra intifadan. Detta sker dock inte längre och dessutom, Israel som en demokrati, åtalar soldater, där det finns bevis, som använder barn som soldater. Återigen, har Assadregimen gjort det?
Citat:
Nu blandar du helt plötsligt in Ryssland och FSA, var det inte SAA du diskuterade? För vad jag känner till samarbetar de INTE med FSA. Men det kanske känns bättre att byta ämne när argumenten faller samman?
Hela din argumentaion bygger på att om man samarbetar av militärstrategiska skäl innebär det att man är terrorist. Det är ju vad du skrev:

Då är min fråga, är Ryssland terrorister, enligt dig, som samarbetar med FSA? :
Citat:
President Vladimir Putin said on Friday Russia is supporting the opposition Free Syrian Army, providing it with air cover, arms and ammunition in joint operations with Syrian troops against Islamist militants.

http://www.reuters.com/article/us-mi...0TU1B020151211
Citat:
Så nu väljer du selektivt att hoppa mellan militära och politksa allianser? När du motbevisas i ett forum spelar du allan och låtsas att du menar den andra? På vilket sätt är SNC ens en nyckelspelare? De vill ju inte vara med i fredsamtalen, därmed kan vi ju stryka deras politiska slagkraft direkt. Då kvarstår endast en militär lösning och därtill förenliga samarbeten. Om du inte later dig övertygas, kola då in detta. "Rebellerna" är samma skrot och korn salafister som attackerar USA och väst:
Eftersom du har problem med läsförståelsen måste jag hjälpa till. Jag har inte nämnt om politiska allianser, utan jag skriv den politiska övergången av regeringen eftersom vi diskuterade en ersättare av Assadregimen, och inte några militärallianser.

I din värld är det smart att förhandla med en part samtidigt som man attackerar dom? Har du absolut någon förståelse för hur konflikter löses eller fungerar?

Nästa gång får du hänvisa till välansedda medier och inte några "electronicintifada". Ta inte det första du hittar på din google-sökning.
Citera
2016-02-09, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Hade förvånat mig kraftigt om de inte har iaf ytliga kontakter och en övergripande plan, mest logiska som jag ser det, men man vet aldrig

Ytlig kontakt har de. Minns från en dokumentär där de intervjuade en "general" från YPG som talade om att de har kontakt med syriska armen. YPG soldater satt o drack te med de syriska soldaterna. De har blivit svårt att hitta förnuftiga människor att socialisera med i Syrien då alla blivit terrorister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in