2016-02-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burree
Kan du ge exempel på bolag du tycker är högt värderade i OMXS30? Jag tycker många ser väldigt attraktiva ut med PE på strax över 10 och direktavkastning på ~5%.
Alla bolag på Large Cap är för högt värderade (mindre bolag än så vill jag inte äga).
Citera
2016-02-08, 23:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja skit synd om de som köpte H&M för 127 spänn i nov 2008 och inte sålt, den e ju bara är värd 260 idag

Synd om oss som inte köpte H&M 2008! Jag sitter och väntar på att vi ska nå botten så att man kan köpa på sig den här gången.
Citera
2016-02-08, 23:30
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Det är inte bra läge att handla nu. Om guld bryter upp vid $114, fine. Av relaterade skäl är GOOG och FB intressant på kort sikt (3-6 mån), men har själv övergett det skeppet; det är redan väldigt mycket luft i tekniksektorn. AAPL är tråkigare men också säkrare på 1-2 års sikt. AMZN är ok på 3-5 års sikt, men kan falla till både 400 och 300. Den skrupellöse hittar säkert pengar i säkerhetssektorn.

/MS2E.
Amazon handlas till P/E på lite under 400, och Alphabet lite under P/E 30, vad pekar på att de skulle vara bra på kort eller medellång sikt till de värderingarna?
Citera
2016-02-09, 00:14
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Amazon handlas till P/E på lite under 400, och Alphabet lite under P/E 30, vad pekar på att de skulle vara bra på kort eller medellång sikt till de värderingarna?

Kan bara tala för Alphabet, men vinsttillväxten. P/E 30 är ingen höjdare, men det tyder på att marknaden förväntar sig en vinsttillväxt.
Citera
2016-02-09, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Kan bara tala för Alphabet, men vinsttillväxten. P/E 30 är ingen höjdare, men det tyder på att marknaden förväntar sig en vinsttillväxt.

I år kommer vi att googla mer. Tror du inte också det?
Citera
2016-02-09, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holohoax
I år kommer vi att googla mer. Tror du inte också det?
haha
Citera
2016-02-09, 07:45
Medlem
Sqeptisks avatar
Sälj allt! Fast kanske inte idag, bör komma en upprekyl på gårdagens fall.
Citera
2016-02-09, 07:49
Medlem
carle2s avatar
Snart måste fonderna in och handla för utdelning så jag hade inte vart orolig att köpa i detta läge men har satsat på ett projekt så man är pank.

Oavsett hur det går härifrån så hade jag gärna fyllt på portföljen för några år framåt.
Dock är man nöjd hur min portfölj klarat rasen galant. ca 9% ner sen årskiftet.
Citera
2016-02-09, 09:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Intressant det kommer nog ingen börskrasch eller större nedgång alltså.
Det är alltså inget bra val att sälja nu och invänta lägre pris?
Kan bli så att man får mindre aktier för pengarna.Fast ideen från början va tvärtom.
Årets nedgång är ingenting för oss som hållit på ett tag. Jag minns fortfarande perioden i början på 2000-talet, de årens nedgång får vi nog aldrig se igen. Då var det deppigt, men tre år senare var vi ikapp och förbi med nya all-time-high.
År 2000: -12%
År 2001: -20%
År 2002: -42% (!)
Tre år raderade ut mer än halva kapitalet. Men som sagt, vi var snart ikapp igen.
Citera
2016-02-09, 13:56
Medlem
Bara en 10 biljoner dollar stor kreditbubbla som ska smälla. Tack Ingves och co. Stenåldern nästa.

https://www.youtube.com/watch?v=ej4puSMsjE4&feature=youtu.be&t=14m3s
Citera
2016-02-09, 15:10
Medlem
christallqhulaaas avatar
ner över 30% från toppen förra året det är nog lite köpläge nu men det är möjligt att det ska ned mer.
Citera
2016-02-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Relativ optimism och den positiva feedback som därigenom skapas när pengar flödar. Notera dock att jag lämnat sektorn just på grund av luft i systemet och avråder från investeringar generellt. Varför AMZN ogärna låter sig mätas i P/E är vida dokumenterat. Det sagt har bolaget förstärkt sin position vad gäller same-day logistik och när-tjänster: två områden med höga marginaler där man kan få god utväxling av existerande tillgångar och styrkor.

För att vara övertydlig till den som mot inrådan ändå vill kliva in: köp inte nämnda aktier förrän trendbrott bekräftats av volym. Både GOOG och AMZN lär fortsätta veckan nedåt och kan lätt falla 15 resp 30% i närtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in