Bra artikel. Och jag vill påstå att de "självutnämnda representanterna från förorten" inte representerar många fler än de snorungar och kriminella som begår brott!
Vilket både vänster som höger-politiker måste inse om något ska kunna förändras. Folk i förorten är minst lika trött som andra, om inte tröttare... Det är ju de som lever mitt i skiten! De avskyr våldet och vandaliseringen av deras bostadsområden.
Detta baserar jag på sunt förnuft, samt mina egna erfarenheter när det var upplopp (som boende i drabbad förort), samt reaktionerna när lokala sidor konstant rapporterar om vandalisering och våld.
Hur svårt ska det vara att förstå att majoriteten invandrare, som inte begår brott, inte alls vill leva bland dessa dårar!? Hade du/ni själv försvarat kriminella handlingar om ditt område blev så otryggt att du konstant, år efter år, känner dig otrygg eller själv blir drabbad? Lägg ner "vänster eller höger-käbblet" och ta bara tag i skiten, med handlingar!
"Ännu en gång har blåljuspersonal blivit attackerad av vandaler i en av Sveriges mest utsatta förorter. Under natten till söndagen möttes ambulanspersonal i förorten Tensta, Stockholm, av ett sönderslaget fordon när de skulle transportera en sjuk person. Händelsen i sig kommer dessvärre inte som en chock. Det är inte första gången vi möts av liknande nyheter om att kriminella gäng har attackerat polis, brandkår eller ambulans.
Det övriga samhället hade kapitulerat för de kriminella subkulturerna som tagit över gator och torg. Senast för en vecka sedan stängdes Ross Tensta Gymnasium på grund av att eleverna hade tagit över. Lärare blev hotade. Elever kom och gick som de ville. Man kunde helt enkelt inte garantera undervisningen. Ska någon självutnämnd representant för förorten återigen få bortförklara öppen drogförsäljning, skadegörelse, rån och bostadsinbrott med att det är samhällets fel?
Mellan en och tre procent av boende i dessa områden är kriminellt belastade. I områden som Tensta/Rinkeby rör det sig om cirka 900 personer som finns i Kriminalvården register enligt polisens egen utredning om utsatta områden.
Vi pratar alltså om ett hundratal individer som tagit makten över tusentals hederliga medborgares bostadsområden. Det är dags att vi från övriga samhället sätter ner foten och återskapar den trygghet och samhällsservice som den tysta majoriteten i dessa förorter förtjänar.
Boende i förorten ska känna samma trygghet som alla andra. Deras barn ska kunna gå till skolan utan att behöva oroa sig för att skolan blir vandaliserad, nerbrunnen eller att barnen känner sig otrygga.
Behöver man tillkalla polis, ambulans och brandkår ska de rycka ut lika snabbt som de hade gjort till andra delar av Stockholm. Det är dags att vi rensar bort de kriminella gängen och återupprättar ordning och reda. Den som tillgriper våld ska ta konsekvenserna av sina handlingar. Oavsett orsak så har man ett eget ansvar.
De som attackerar samhällets hjältar som försöker rädda liv ska garanteras en sak: snabbspår till lås och bom. Det får vara slut med allt daltande och bortförklaringar. Nu krävs handling."
http://www.expressen.se/debatt/dags-att-vi-rensar-bort-de-kriminella-gangen/