2016-02-06, 19:47
Medlem
zoombos avatar
Väcker upp denna tråd igen då jag har blivit drabbad och jag är mäkta förbannad!

Har en drös bilar, bl a en sommarbil och en husbil som är avställda över vintern. Av en slump är dom försäkrade hos samma bolag, Vardia och båda är halvförsäkrade.
Häromdagen så gjordes några förändringar i försäkringen så det kom två nya försäkringsbrev. Skummade igenom dem men hittade inget anmärkningsvärt förutom en sak, på sommarbilen som är i läge avställningsförsäkring á 504,-/år medan husbilen fortfarande verkar ha försäkring som att den är i drift! Wtf? Kollade med banken, japp, det dras på autogiro ett sammanlagt belopp som motsvarar halvförsäkring för husbilen samt avställningsförsäkring för sommarbilen!
Det var ju bara rena slumpen att jag upptäckte det. Kollade för säkerhet skull att husbilen fortfarande är avställd.

Det här är ju för fan stöld! Dom får automatiskt besked om när bilen ställs av och ska då flytta den till en annan försäkring, det ska jag inte behöva göra.

Ska bli intressant att ringa dom på måndag och höra vad dom har att komma med och jag kommer att vara väldigt tydlig! Kanske läge för andra att kolla upp samma sak?
Citera
2016-02-07, 09:03
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Väcker upp denna tråd igen då jag har blivit drabbad och jag är mäkta förbannad!

Har en drös bilar, bl a en sommarbil och en husbil som är avställda över vintern. Av en slump är dom försäkrade hos samma bolag, Vardia och båda är halvförsäkrade.
Häromdagen så gjordes några förändringar i försäkringen så det kom två nya försäkringsbrev. Skummade igenom dem men hittade inget anmärkningsvärt förutom en sak, på sommarbilen som är i läge avställningsförsäkring á 504,-/år medan husbilen fortfarande verkar ha försäkring som att den är i drift! Wtf? Kollade med banken, japp, det dras på autogiro ett sammanlagt belopp som motsvarar halvförsäkring för husbilen samt avställningsförsäkring för sommarbilen!
Det var ju bara rena slumpen att jag upptäckte det. Kollade för säkerhet skull att husbilen fortfarande är avställd.

Det här är ju för fan stöld! Dom får automatiskt besked om när bilen ställs av och ska då flytta den till en annan försäkring, det ska jag inte behöva göra.

Ska bli intressant att ringa dom på måndag och höra vad dom har att komma med och jag kommer att vara väldigt tydlig! Kanske läge för andra att kolla upp samma sak?
Oj, finns det verkligen kunder i det bolaget fortfarande?

Trodde nästan dom konkat, men det fanns väl lite kapital kvar hos småspararna.
Tror det var tre nyemissioner ifjol för att täcka förlusterna.
Citera
2016-02-07, 09:26
Moderator
Citat:

Och det är anledningen till att jag inte har autogiro.
Men jag hade också väntat med att bli upprörd, det kanske är ett helt vanligt, mänskligt fel som begåtts nånstans och du får en uppriktig ursäkt när du kontaktar dem. Hade det varit systematiskt borde det ju varit likadant på din sommarbil.
Citera
2016-02-07, 11:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Hej, väcker denna tråd till liv en snabbis.

Snabbt sagt, jag har två bilar. Båda har en 0:a som slutsiffra, så båda skatterna ska ju såklart betalas samma månad. Därför tänkte jag vara så "listig" att jag ställer av ena bilen (som skatten ska vara betalad på den 31:a denna månad) idag eller imorgon. Behöver jag då inte betala in skatten? Jag tänkte sedan ställa på den runt den 25/4 när man får pengar igen, och betala skatten på den då.

Fungerar detta, eller måste jag betala båda skatterna vilket som, för att sedan få tillbaks pengarna?

Mvh.
Någon som vet hur skatten debiteras vid påställning, om man som i detta fall ställer på den 25:e, får man betala hela månaden då?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Men jag hade också väntat med att bli upprörd, det kanske är ett helt vanligt, mänskligt fel som begåtts nånstans och du får en uppriktig ursäkt när du kontaktar dem. Hade det varit systematiskt borde det ju varit likadant på din sommarbil.
Håller med, inget att hetsa upp sig för, troligen den mänskliga faktorn.
Citera
2016-02-07, 11:52
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Och det är anledningen till att jag inte har autogiro.

Vissa företag/tjänster kräver autogiro.
Jo, jag tänker nog hålla igen till att börja med när jag kontaktar dem men jag har svårt att tänka mig att det överhuvud taget är en mänsklig hand/rutin inblandad i detta, det måste ju komma hundratals avställningar/påställningar varje dag!
Citera
2016-02-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Någon som vet hur skatten debiteras vid påställning, om man som i detta fall ställer på den 25:e, får man betala hela månaden då?

Vid påställning påföres skatt för de månader som kvarstår till ordinarie uppbörd inkluderande den månad som är aktuell. Betalning av skatt sker för jämna kalendermånader, har månaden börjat skall hela månadens skatt också betalas. Vid avställning gäller omvänt att endast hela månader återbetalas.

Försäkring räknas däremot ut per dag.
Citera
2016-02-07, 13:50
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vid påställning påföres skatt för de månader som kvarstår till ordinarie uppbörd inkluderande den månad som är aktuell. Betalning av skatt sker för jämna kalendermånader, har månaden börjat skall hela månadens skatt också betalas. Vid avställning gäller omvänt att endast hela månader återbetalas.

Försäkring räknas däremot ut per dag.
Tack för svar. Kontentan är alltså att det är bättre att vänta med påställningen till den 1:a.
Citera
2016-02-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tack för svar. Kontentan är alltså att det är bättre att vänta med påställningen till den 1:a.
Vid fall då inget annat påfordrar bruk av bilen innan dess så ställs gärna en bil på i början av en månad och ställs av i slutet.
Citera
2016-02-08, 09:20
Medlem
zoombos avatar
Ringde dem i morse. Som vanligt så skyllde man på "mänskliga faktorn".
Jaha frågade jag, men är det verkligen någon person som behandlar detta, sker det inte automatiska överföringar från Transportstyrelsen som går direkt in i era system?
Jo.
Ja men då borde ju inte detta ha kunnat inträffa och det där med mänskliga faktorn håller ju inte.
Nä, egentligen inte.

Insåg att jag inte kom längre, han var bara en stackars kundtjänstmottagare så jag brydde mig inte om att eskalera detta, mellanskillnaden återbetalas och dom bad om ursäkt. Men lita på att jag kommer att hålla koll på detta i fortsättningen, oavsett bolag!
En kul observation: deras kundtjänst sitter i Luleå och alla där verkar vara utpräglade norrlänningar som pratar sakta med en förtroendeingivande dialekt där det är svårt att bli förbannad på personen i andra änden. Är säkert medvetet från deras sida!
Citera
2016-02-08, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ringde dem i morse. Som vanligt så skyllde man på "mänskliga faktorn".
Jaha frågade jag, men är det verkligen någon person som behandlar detta, sker det inte automatiska överföringar från Transportstyrelsen som går direkt in i era system?
Jo.
Ja men då borde ju inte detta ha kunnat inträffa och det där med mänskliga faktorn håller ju inte.
Nä, egentligen inte.

Insåg att jag inte kom längre, han var bara en stackars kundtjänstmottagare så jag brydde mig inte om att eskalera detta, mellanskillnaden återbetalas och dom bad om ursäkt. Men lita på att jag kommer att hålla koll på detta i fortsättningen, oavsett bolag!
En kul observation: deras kundtjänst sitter i Luleå och alla där verkar vara utpräglade norrlänningar som pratar sakta med en förtroendeingivande dialekt där det är svårt att bli förbannad på personen i andra änden. Är säkert medvetet från deras sida!
men det är ju du som gjort bort dig, att inte kolla vad du betalar för räkningar.
Citera
2016-02-08, 16:21
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
men det är ju du som gjort bort dig, att inte kolla vad du betalar för räkningar.

Vad pratar du för dynga, jag ska väl inte behöva korrigera och kolla sånt?
Citera
2016-02-08, 17:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Vad pratar du för dynga, jag ska väl inte behöva korrigera och kolla sånt?
Nej, du får helt enkelt byta till ett seriöst bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in