2010-10-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Lånar tråden lite.

Jag skall betala in fordonsskatt senast den 1:a november 2010.
Grejen är den att jag kommer lämna min bil till Bilia för inbyte till en ny bil 4:e november.

Kan man vara så ful att man ställer av fordonet så man slipper betala någon skatt och köra bilen till Bilia den dagen man hämtar ut sin nya bil?

Får man köra en bil avställd till typ verkstad?

Ring och fråga, har för mig man kan få ett tillstånd, fast det kanske är längesen nu.
Har dock aldrig brytt mig om sånthär egentligen, jag kör bara om jag ska ta en avställd bil nånstans, risken av att en polis ska hänga efter och kolla upp numret på dagtid är väl någonstans kring 0.
Citera
2010-10-16, 22:05
Medlem
sigurts avatar
jag har en annan fråga.

Låt säga att man har en bil och ställer av den under 2 år.

När man sedan skall ställa på den igen och börja köra igen, skall man då betala 2 års "gamla" skatter eller slipper man betala för dessa 2 år som man ej använde bilen?

magkänslan säger mig att skatt är någonting man ej kommer undan.
Citera
2010-10-16, 22:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
jag har en annan fråga.

När man sedan skall ställa på den igen och börja köra igen, skall man då betala 2 års "gamla" skatter eller slipper man betala för dessa 2 år som man ej använde bilen?

Den gången hade magkänslan fel. Du betalar skatt när bilen är i bruk.
Citera
2010-10-17, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
jag har en annan fråga.

Man betalar bara vägtrafikregisteravgiften som ligger på 65:- per år (Kommer separat inbetalningskort)
Citera
2011-03-23, 20:32
Medlem
snorvalpiss avatar
Hej, väcker denna tråd till liv en snabbis.

Snabbt sagt, jag har två bilar. Båda har en 0:a som slutsiffra, så båda skatterna ska ju såklart betalas samma månad. Därför tänkte jag vara så "listig" att jag ställer av ena bilen (som skatten ska vara betalad på den 31:a denna månad) idag eller imorgon. Behöver jag då inte betala in skatten? Jag tänkte sedan ställa på den runt den 25/4 när man får pengar igen, och betala skatten på den då.

Fungerar detta, eller måste jag betala båda skatterna vilket som, för att sedan få tillbaks pengarna?

Mvh.
Citera
2011-03-23, 20:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Fungerar detta?

Ja, det fungerar.
Citera
2011-03-23, 20:36
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, det fungerar.

Tack för ett jättesnabbt svar! Bilen är nu avställd, och mitt hjärta är lite mer lättad!
Citera
2011-03-24, 08:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Tack för ett jättesnabbt svar! Bilen är nu avställd, och mitt hjärta är lite mer lättad!
Tänk på att kolla med försäkringsbolaget,då de oftast (eller alltid?) får information om att bilen är avställd,med resultat att den går ner till "garage" försäkring,men inte alltid går "upp" till det du hade innan när du ställer på bilen.
(så du inte åker oförsäkrad.. )

Gjorde detta en sommar,för att när man ställer av,så får man tillbaka några kronor,sedan när man ett par dagar senare ställer på,så tar det typ 2 veckor innan skatten ska vara betald.
(man får ju inte flytta betalningsdatumet på skatten..)
Citera
2011-03-24, 13:43
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Tänk på att kolla med försäkringsbolaget,då de oftast (eller alltid?) får information om att bilen är avställd,med resultat att den går ner till "garage" försäkring,men inte alltid går "upp" till det du hade innan när du ställer på bilen.
(så du inte åker oförsäkrad.. )

Gjorde detta en sommar,för att när man ställer av,så får man tillbaka några kronor,sedan när man ett par dagar senare ställer på,så tar det typ 2 veckor innan skatten ska vara betald.
(man får ju inte flytta betalningsdatumet på skatten..)

Bilen har garage-försäkring. ca 500 kr per år. Ska komma ihåg det och fixa, men jag tänkte byta till trafikförsäkring nu istället, för jag har haft helförsäkring. Känns dumt och betala halva bilens värde i försäkring varje år.

Yop, ska komma ihåg det där, men jag tänkte jag ställer på bilen den 20e (runt då) så betalar jag in direkt när jag får pengar nästa månad.

Tack så mycket.

Mvh
Citera
2012-08-23, 09:41
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Jag funderar på att ställa av bilen över vintern. Om jag gör det. Måste jag ha kvar försäkringen? Det är en gammal bil så den är bara trafikförsäkrad. Kan bilen stå på gatan under avställningsperioden eller måste man parkera den någon annanstans? Typ privat tomt?
Citera
2012-08-23, 13:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Jag funderar på att ställa av bilen över vintern. Om jag gör det. Måste jag ha kvar försäkringen? Det är en gammal bil så den är bara trafikförsäkrad. Kan bilen stå på gatan under avställningsperioden eller måste man parkera den någon annanstans? Typ privat tomt?

Trafikförsäkringen gäller enbart när bilen körs och har inget värde när den är avställd. Försäkringsbolaget kommer automatiskt att återbetala trafikförsäkringsbeloppet såvida du inte kontaktar dem och ändrar till en avställningsförsäkring (som försäkrar bilen mot skadegörelse, brand etc). Är bilen helförsäkrad så brukar man automatiskt få avställningsförsäkring när bilen ställs av.

Bilen kan stå på gatan, men normala parkeringsregler gäller vilket innebär begränsad parkeringstid i de flesta tätorter, typ mellan 2 veckor och 24 timmar.
Citera
2012-08-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN

För så kallad "garageförsäkring" måste du ha bilen minst halvförsäkrad.
Men prata med ditt försäkringsbolag.

I övrigt

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Bilen kan stå på gatan, men normala parkeringsregler gäller vilket innebär begränsad parkeringstid i de flesta tätorter, typ mellan 2 veckor och 24 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in