2016-02-08, 15:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det kan knappt bli så mycket grymmare. Betänk all den fruktansvärda dödsångest och
skräck som Lisa hunnit få genomlida innan allt var över. Och det rent fysiska lidandet
inte minst att beakta. Att få kvävas ihjäl.
Det är något så hemskt att varje försök att förringa det Lisa fick vara med om är så
djupt skamligt att det knappt finns ord för det.

Det krävs förstås att man själv har viss förmåga till inlevelse och empati för att kunna
begripa nånting av det hela. Vissa har betänkliga brister därvidlag uppenbarligen.

Att sitta och ömma för den här specielle vedervärdige missdådaren är så jävla lågt
och föraktligt som det kan bli.
Ja, för min del är det rätt man som sitter.
Mordet är obeskrivligt grymt.
Må hämnden komma till NB. På ett eller annat vis. Ibland hoppas man på en högre rättvisa.
2016-02-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt suveränt - vartenda argument satt som en smäck. Allt från Adriana, via sexuellt motiv till det centrala om DNA (mängd, typ och placering).

Touch DNA - bah, släng er i väggen alternativteoretiker.

Så skönt för Lisas familj idag att få upprättelse även om de har ett rent helvete.
Liten som aldrig fick bli riktigt stor... skulle ha fyllt 18 år igår om det inte kommit ett översexuellt svin och fullständigt orättvist avslutade allt i en skitig lada.

Ja, det var en bra dom på många sätt. FUP satt också som en smäck hela vägen till mål. Livstidsdom för NB.

Skönt att det nu är över. Rättvisan har segrat!
2016-02-08, 15:53
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nej, finns väl ingen som suttit hela sitt liv i Sverige?

Vem har suttit längst hittills?

Axmyr?
2016-02-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En överklagan kan kanske inrikta sig på att två domstolar har utdömt ett livstidsstraff trots att åklagaren inte har visat att mordet har varit planerat?

En förklaring ifrån domstolarnas sida hur man anser det bevisat att mordet var planerat vore kanske på sin plats, särskilt då påföljden livstids fängelse bygger på att mordet var planerat?

Vad jag har förstått så ska mordet vara planerat för att livstid ska kunna komma på fråga, men jag har kanske förstått fel? Du kan kanske utveckla det här så att vi får ett korrekt juridiskt utlåtande om saken?

Det finns nog andra som kan reda ut det bättre än jag.
För mord (och dråp) krävs uppsåt, men varför måste det dessutom vara planerat för att nå upp till livstid?
Är det inte snarare utförandet och offrets lidande samt frånvaro av förmildrande omständigheter som avgör om man når upp till livstid?
2016-02-08, 15:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nej, finns väl ingen som suttit hela sitt liv i Sverige?

Vem har suttit längst hittills?

Leif Axmyr har väl rekordet tror jag, sitter fortfarande men har fått tidsbestämt.
2016-02-08, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hon fick i alla fall betalt för sina tokerier. Egentligen borde man kanske tacka henne för att hon inte gav hovrätten någon anledning att tvivla. Jag menar, hur skulle de ens kunna ta hennes ideer på allvar?
Nej, vem skulle kunna ta hennes idéer, anklagelser och konspirationsteorier på allvar?
Hon skulle behöva någon form av samtalsterapi, hennes verklighetsuppfattning är så skev.
Hur tänker hon och varför? Anar en viss problematik.
2016-02-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Skönt att det är avslutat. Allt gick precis som de flesta trodde.

Frågan är vad som händer med Irina nu? Alla tjatar ju om att hon vittnade under ed i Litauen och Hovrätten anser att hon inte är trovärdig. Kan hon dömas?

Tror det blir knepigt eftersom hon vittnat i en Svensk domstol som som inte kräver vittnesed av nära anhöriga. Men som jag ser det har hon satt sig själv i en knepig situation rent moraliskt. Nu när hennes kära make dömts på stark bevisning även i en andra instans. Hon har skyddat en brottsling med falskt alibi. Dessutom finns hennes DNA på offrets trosor. Hur kommer grannar, anhöriga, orten hon bor på osv förhålla sig till det ?
2016-02-08, 15:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men enligt Göta Hovrätt har det gått fort:

"Han har
dödat henne med direkt uppsåt (avsiktsuppsåt) och detta på ett snabbt och målmedvetet
sätt
som bär tydlig prägel av en avrättning. Nerijus Bilevicius måste dessutom ha
agerat på ett särskilt förslaget sätt och ha haft all möjlighet att besinna sig innan har
genomförde sitt brott. Såvitt framkommit har Lisa Holm helt saknat möjlighet att
försvara sig mot angreppet. Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget."
Tid är nånting som är väldigt relativ.

En kula i huvudet hade gått fortare.
2016-02-08, 15:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det finns nog andra som kan reda ut det bättre än jag.
För mord (och dråp) krävs uppsåt, men varför måste det dessutom vara planerat för att nå upp till livstid?
Är det inte snarare utförandet och offrets lidande samt frånvaro av förmildrande omständigheter som avgör om man når upp till livstid?
http://www.svd.se/hds-dom-ett-unikt-underkannande-av-lagstiftningen
Citat:
Livstidsstraff skulle bara förekomma om flera personer mördats eller om det fanns synnerligen försvårande omständigheter. ”Synnerligen” är juridiska för ”det förekommer knappt”.
Med tanke på att förloppet gick fort, enligt HR, är domen för hård, precis som styckmordet i Askersund.
2016-02-08, 15:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag ska hjälpa dig, sid 25.
Därefter talar HR om de försvårande omständigheterna.
Jag skulle nog dömt till 18 år på de premisserna, men det är ju en ren omdömesfråga, som beror på hur tungt man värderar de obestridliga försvårande omständigheterna. Göta har vidare varit tuffare med livstid i minst ett annat uppmärksammat fall, så man kan hävda att de i vart fall är internt konsistenta.
2016-02-08, 15:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den girige herr Arne och hans penningar.

Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Ska gubbjäveln som anställde sin billiga arbetskraft riva ladan/mordplatsen nu då, så cafeét kan få en vy av öppna landskap istället för dödskammaren på andra sidan vägen?

Jag tycker vi kan skapa en namninsamling för att ladan ska jämnas med marken.

Herr Arne har ett stort moraliskt ansvar p. g. a. att han anställde billig arbetskraft som skulle vara hans "slavar".

Åtminstone utbyggnaden (mjölkboden) skulle i a f rivas. Helst även ladan som var sexualmördarens "kryp-in"! Det tror jag aldrig herr Arne kommer att göra - åtminstone inte frivilligt.

Hoppas att myndigheterna kollar upp alla hans affärer. Finns nog en hel del intressant att hitta.
2016-02-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Synd att livstidfängelse egentligen inte är ''livstid'' utan 15-20 år. Men men bättre det än att kräket frikändes.
För tidsbestämning ska en prövning av handlingens straffvärde och risken för återfall göras av en tingsrätten i Örebro. Speciellt det senare torde vara svårt att ta sig förbi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in