Citat:
Ursprungligen postat av
Pellets
Hej
Halvkass på TV apparater och skall investera i en ny...
Har tittat på 2 Samsung då jag har väldigt bra erfarenhet av deras TV apparater sedan tidigare och gillar deras menyer o.s.v.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55JU7005XXE/samsung-55-3d-smart-led-tv-ue55ju7005xxe
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55JS8005XXE/samsung-55-4k-led-smart-tv-ue-55js8005xxe
Är det någon vänlig själ som kan förklara skillnaderna på dessa?
Och ifall någon av dessa är att föredra framför den andra?
Eller om det finns en motsvarande , bättre i samma prisklass? (Större är ok... Har c:a 8-10 meter till TV:n)
Köp för guds skull inte 55JU7005 med dagens prissättning. Det är en fin skärm i sig men designen är oerhört B jämfört med tidigare års 7-serier från Samsung. Extremt, extremt, extremt plastig och tjock. Förra årets modell H7005 var superslimmad och hade metallram så man undrar lite vad dom håller på med på designfronten
JS8005 är däremot en riktigt fin tv - den har SUHD/10-bitars bildpanel vilket rent förenklat innebär att du har en TV som kan visa 64x fler färguttryck än en vanlig LED-skärm. Dock krävs en vettig signalkälla som du säkert förstår
Det du får för ~2000 spänn extra med JS8005 är en tv som
känns exklusiv såsom tidigare Samsung-modeller alltid gjort. Metallram, tunn, slimmad. Ljusare bildpanel och bättre ljusfördelning vilket innebär en tydligare svärta och mer naturlig färgåtergivning.
Som alternativ hade jag kikat på Panasonics CXC725 som fått sjukt fina betyg, väldigt trevlig tv med galen svärta (för att vara LCD/LED) och mycket mjuk färgåtergivning. Ligger på runt 13k i 55". Annars är Sonys 8-serie (55X8505C, 55X8305C, 55X8005C) nere på riktigt bra priser ofta under 10k.
Kom ihåg att ställa in bilden på skärmen när du tar hem den, de är inställda för att se bra ut i butik och särskilt Samsung är extremt farliga när det kommer till detta om man kör standard-läge eller "dynamisk". En Samsung tycker jag ser bra ut i de förinställda lägena "Naturlig" och "Film", för dag respektive kvällsbruk. Panasonic hade jag kört i "Bio" och Sony i Standard -- bara ett tips på vägen. Lycka till