2016-02-08, 14:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har för mig att i teorin så kan HD ta upp vadsomhelst och också ändra vadsomhelst som HR har dömt. Att de sällan gör det är ju säkert oftast för att de håller med HR.
Nej, så är det inte. HD är strikt begränsade till RB 54:10 i sitt utdelande av PT:

Citat:
Ursprungligen postat av RB 54 kap, 10 §
Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Observera att det med grovt förbiseende och grovt misstag avses fel på tjänstefelsnivå eller över. De går inte att använda som gummiband och tänjas efter behag.

Edit: När man postar i ABoK är det kanske hänsynsfullt att tillägga att förkortningen RB avser Rättegångsbalken.
Senast redigerad av Hamilkar 2016-02-08 kl. 15:02.
2016-02-08, 15:00
Moderator
OYs avatar
Om domen överklagas till HD så skulle det kunna innebära att den dömde berättar hur det gick till.

Om NB vill få straffet tidsbestämt, vilket bör vara den enda anledningen att överklaga till HD och också den enda möjligheten, genom att hävda att mordet inte var planerat, så måste han förklara vad som hände.
2016-02-08, 15:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Strax innan domen föll skrev du ovanstående. Ett typiskt XO-inlägg: du skriver att någon "SKA" si eller så. Som om det är självklart att du har rätt. (Eller tror du kanske att det är du som bestämmer??? Jag vore inte förvånad.)

Så då är frågan, nu när domen fallit: ska man lyssna på HR eller dig?

Personligen gillar jag att lyssna på "motvalsar" och tycker även det kan vara nyttigt att göra det.

Men du har gjort det till en sport att t.ex. blåsa upp irrelevanta detaljer ("irrelevanta" om man ser till helheten) och enträget försöka göra dina sjukliga tolkningar av dessa irrelevanta detaljer till trådsanningar. I många fall har du passerat gränsen för skamlighet.

Jag, och många med mig att döma av inläggen i denna tråd, hoppas nu du lägger dina teorier, eller åtminstone förpassar dem till alternativtråden. Gissningsvis kommer du aldrig ändra åsikt. Men överraska mig gärna.
Har du läst domen? HR gick efter 2009 års praxis.
2016-02-08, 15:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst finns det försvårande omständigheter, men inte tillräckligt för livstids fängelse.

Hur fan har du mage att sitta och kalla GRAVERANDE bevis som blod på INSIDAN av Lisas byxor för "försvårande omständigheter"?! Precis just det DNA-spår som Hovrätten i denna dom fäster mest vikt vid. Du borde skämmas.
2016-02-08, 15:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hörde du det där med att skuldfrågan inte är tvistig?
I samma mening sa du att skuldfrågan är tvistig.
2016-02-08, 15:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hur fan har du mage att sitta och kalla GRAVERANDE bevis som blod på INSIDAN av Lisas byxor för "försvårande omständigheter"?! Precis just det DNA-spår som Hovrätten i denna dom fäster mest vikt vid. Du borde skämmas.
Blodet innanför byxorna är inte försvårande omständighet, det är bevis om skuld, precis som du säger. Det ska inte ge livstid.
2016-02-08, 15:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har du läst domen? HR gick efter 2009 års praxis.
Av de bitar av domen som jag hittills har läst går det iofs inte att avgöra vilken praxis Göta anser sig gå efter.
2016-02-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Ditt uttalande kan komma att klassas som förtal om du hävdar att någon skadar folk utan att du de facto har bevis för det. Hon är ett vittne och har vittnat under ed. Således har det ingenting att göra med att hon "gillar att stå i centrum".

Ok. Hävdar inte att ngn skadat ngn. Förtydligar: Menar att även om det skulle innebära att man "stöter" sig med någon...
2016-02-08, 15:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Av de bitar av domen som jag hittills har läst går det iofs inte att avgöra vilken praxis Göta anser sig gå efter.
Jag ska hjälpa dig, sid 25.
Citat:
Högsta domstolen har emellertid i en dom den 3 februari 2016 (mål nr B 4653-15)
angett att den i förarbetena förespråkade tillämpningen av livstidsstraffet inte på ett
godtagbart sätt kan inordnas under lagtexten. Högsta domstolens slutsats är att 2014
års omformulering av 3 kap. 1 § brottsbalken inte förändrar det rättsläge som uppkom
genom 2009 års reformering av straffskalan för mord.
I lagförarbetena till 2009 års reformering av straffskalan för mord (prop. 2008/09:118
s. 43) nämns som exempel på omständigheter som bör tala i skärpande riktning att
brottet har präglats av särskild förslagenhet och att brottsoffret har befunnit sig i en
skyddslös ställning. Det konstaterades att ett tidsbestämt straff bör vara tillräckligt i
flertalet fall av mord och att livstidsstraffet bör förbehållas de allvarligaste fallen.
Därefter talar HR om de försvårande omständigheterna.
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Blodet innanför byxorna är inte försvårande omständighet, det är bevis om skuld, precis som du säger. Det ska inte ge livstid.

Nej, är man skyldig så är det ju max dagsböter som är lämpligt...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om domen överklagas till HD så skulle det kunna innebära att den dömde berättar hur det gick till.

Om NB vill få straffet tidsbestämt, vilket bör vara den enda anledningen att överklaga till HD och också den enda möjligheten, genom att hävda att mordet inte var planerat, så måste han förklara vad som hände.

En förklaring är inte ny bevisning som inte kunnat åberopas tidigare och därmed inte skäl för resning.

I annat fall borde alla dömda kunna få resning genom att lägga fram en ny förklaring efter dom.
2016-02-08, 15:11
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Ok. Hävdar inte att ngn skadat ngn. Förtydligar: Menar att även om det skulle innebära att man "stöter" sig med någon...

Mer passande ordval. Vittnar man falskt under ed begår man ju, som du säkert vet, mened. Oavsett om man riskerar att stöta sig med sin svärfar eller ej. Med tanke på att hon dessutom är jurist, så skulle jag finna det ytterst osannolikt att hon väljer att ägna sig åt att begå mened. Men visst, även sådant har ju hänt förr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in