2016-02-08, 14:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
Livstid är minst 18 år. Vanligtvis så kan man ansöka om tidsbestämt straff efter 20-25 år i fängelse.

Man kan väl söka prövningstillstånd efter bara tolv år?

18*(2/3) = 12

Men vanligen brukar det omvandlas till kanske 24 år, och då är man alltså ute efter 16

24*(2/3) = 16
2016-02-08, 14:17
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, jag tror inte ett dugg på det här.
Det ligger något helt annat bakom, tror jag.
Förhoppningsvis kommer det fram ny information efter hand som förklarar mer, det gör ju oftast det.
Sanningen brukar till sist komma fram.

Varför?
Borde du inte ligga i alternativa forumet då?
2016-02-08, 14:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Och vf fick han tidsbestämt?

Att han bara var 22 år tror jag spelade in, även om det inte ska det. Sedan känns det som att påföljden blivit lite hårdare de senaste åren.

Man kan ju också tänka sig att rätten ser att hängning är en omständighet som är mer försvårande än det som GM i Hjällbo gjorde sig skyldig till.
2016-02-08, 14:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Beror på vad du menar med tuffare. Jag stöder verkligen inte tortyr.

Att det endast är NB som kan svara på dem är jag heller inte helt övertygad om. Man kunde dock ha gjort en grundligare personutredning.

Nu blev det lite likt en läggmatch men Nerijus är ju den enda som haft med Lisa att göra efter det att "fickringningen" ägt rum, därav är det han och ingen annan som sitter på svaren utredningen ej gett. Sådant som fortfarande är frågetecken genom händelsen.
Svårare än så är det inte.
Huvudanledningen till att det inte är svårare är att det skett i Blomberg, där, då och under dom otvivelaktiga slutsatserna, med början på platser. Mer behövs inte sägas. Inte av utredningen heller. Sen får du tolka det hur du vill.

Instämmer i att en djupare grävning bör göras, då avseende historik i både England och Litauen. Det är nämligen smått osannolikt att han inte nosat kring detta beteende tidigare i sitt liv.
2016-02-08, 14:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. HD är ingen kassationsdomstol. Att en hovrätt inte har dömt i enlighet med HD:s vägledande avgöranden är icke en anledning för HD att ta upp fallet. Man kan se det som en svaghet i det svenska rättssystemet - jag vill ju själv gärna ha en kassationsdomstol - men en hovrätt får döma precis så fel den vill, så länge det inte handlar om rättegångsfel eller domvilla.

Det här är klart. NB är rökt. Livstids fängelse är vad det blir.
Varför tog HD upp mordförsöket ("balkongflygningen") i Södertälje? Det var varken domvilla eller rättegångsfel.
2016-02-08, 14:20
Bannlyst
Folk är överdrivet PK här. Jag tycker nerijus ska få tidsbestämt eftersom det kan finnas förmildrande omständigheter. Men idiot domstolen vågar inte trotsa folket bara för en blond blev mördad.
2016-02-08, 14:21
Medlem
Han överklagar nog domen till HD, men dem kommer inte ta upp den. Han har ju inget att förlora på ett överklagande.
Det kan ju vara så att han överklagar sin dom för att slippa komma ut på anstalt också. Han kommer ju hamna på någon tyngre riksanstalt och där riskera att råka ut för lite oprovocerat självförsvar alt. den kamratuppfostran han är värd. Jag antar att oavsett var han placeras så finns där en trevlig välkomstkommitté som väntar med öppna famnar.......
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Varför?
Borde du inte ligga i alternativa forumet då?

Varför jag inte tror på det händelseförlopp som åklagaren berättar om i TR och HR?
Det har flera av oss diskuterat sen i Juni, allt finns i tråden.
Medlem
henkesss avatar
Solklart fall från början till slut, den tekniska bevisningen var för stark. Ingen annan DNA finns från någon annan gärningsman. Härligt att det är över, så kanske dom få foliehattarna som finns kvar blir tysta ett tag - eller så blir dom inte det.
2016-02-08, 14:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför tog HD upp mordförsöket i Södertälje? Det var varken domvilla eller rättegångsfel.

Barmhärtighetsskäl antagligen. Så visst borde det finnas ett minimalt utrymme för HD att 'korrigera' även denna dom från Göta hovrätt.
2016-02-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Folk är överdrivet PK här. Jag tycker nerijus ska få tidsbestämt eftersom det kan finnas förmildrande omständigheter. Men idiot domstolen vågar inte trotsa folket bara för en blond blev mördad.

Vad skulle detta vara för förmildrande omständigheter? Utveckla!
2016-02-08, 14:23
Medlem
Grandiosos avatar
Vi kommer under eftermiddagen träffa både åklagaren Lars-Göran Wennerholm och familjen Holms målsägarbiträde Tore Brandtler så att de kan ge sin syn på fallet. Däremot har vi inte trots envisa försök kunnat nå Inger Rönnbäck som försvarat Nerijus Bilevicius. Hon har gjort sig helt oanträffbar sedan slutet på förra veckan.

http://www.skovdenyheter.se/article/livechatt-13-55-idag-kommer-domen/

Så Rönnbäckskan vill inte vara anträffbar längre. Hon har väl tagit de lätt intjänade
miljonerna och stuckit sin väg kanske...eller så har hon vett att skämmas efter sin
högst olustiga framfart i domstolarna och därför gör sig onåbar.

En anmälan till advokatsamfundet är fortfarande under övervägande för övrigt på det
här hållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in