2016-02-08, 12:38
Medlem
jipeesss avatar
varför säger folk
"Ja, min personliga åsikt är så o så" istället för bara "min åsikt är..."

ska man tillkännage sin åsikt är den väl per automatik personlig?
Citera
2016-02-08, 12:40
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
varför säger folk

Det är bara ett uttryck
Citera
2016-02-08, 12:59
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tch
Det är bara ett uttryck

jo, men ligger det nåt mer kryptiskt/taktiskt i uttrycket när affärsfolk o politiker använder det?

hör ibland nån säga typ "eh..ja.. min åsikt i frågan är...hmm, min personliga åsikt är, att vi måste..."

är det då underförstått att den inledande åsikten är den officiella, men vid lite eftertanke är dennes personliga/ärliga åsikt egentligen...?
Citera
2016-02-08, 13:09
Medlem
Citat:
jo, men ligger det nåt mer kryptiskt/taktiskt i uttrycket när affärsfolk o politiker använder det?

hör ibland nån säga typ "eh..ja.. min åsikt i frågan är...hmm, min personliga åsikt är, att vi måste..."

är det då underförstått att den inledande åsikten är den officiella, men vid lite eftertanke är dennes personliga/ärliga åsikt egentligen...?

Det är ju en markering att det handlar om en personlig åsikt. Alltså, om det exempelvis handlar om en politiker, är det en markering att personen just vid det aktuella uttalandet inte företräder eller har förankrat uttalandet i paritet etc. Alltså om t.ex. en socialdemokratisk kommunpolitiker säger sin personliga åsikt är det inget Löfven ska behöva stå till svars för.
Citera
2016-02-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är ju en markering att det handlar om en personlig åsikt. Alltså, om det exempelvis handlar om en politiker, är det en markering att personen just vid det aktuella uttalandet inte företräder eller har förankrat uttalandet i paritet etc. Alltså om t.ex. en socialdemokratisk kommunpolitiker säger sin personliga åsikt är det inget Löfven ska behöva stå till svars för.

Min åsikt räcker ju. Ordet personliga är ju slöseri med luft.
Citera
2016-02-08, 14:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
varför säger folk

Det beror på. Om någon representerar ett företag kan man tänka sig att »min åsikt är...« betecknar den åsikt som befattningshavaren har. Tillägget »personliga« skiljer åsikten från tjänsten.

Sedan är det en helt annan sak att detta i praktiken är ett specialfall och att »min åsikt« och »min personliga åsikt« i de allra flesta fall sammanfaller, varvid »personliga« är redundant. Så fungerar dock språket, särskilt vad beträffar verbal kommunikation (alltså talspråk).

Edit: Ser att #4 redan berört samma sak.
Citera
2016-02-08, 14:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urkiburk
Min åsikt räcker ju. Ordet personliga är ju slöseri med luft.

Exakt! så tänker jag åxå...
Citera
2016-02-08, 14:40
Medlem
jipeesss avatar
Vore då mer riktigt att säga "vår åsikt", den kollektiva, formella ståndpunkten,
respektive min personliga som kan avvika något
Citera
2016-02-09, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Sedan är det en helt annan sak att detta i praktiken är ett specialfall och att »min åsikt« och »min personliga åsikt« i de allra flesta fall sammanfaller, varvid »personliga« är redundant. Så fungerar dock språket, särskilt vad beträffar verbal kommunikation (alltså talspråk).

Inte nödvändigtvis. Det är bara att välja orden med omsorg, så uppstår inte dessa överflödigheter.
Citera
2016-02-09, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Inte nödvändigtvis. Det är bara att välja orden med omsorg, så uppstår inte dessa överflödigheter.

Fast min kommentar handlade alltså om vad det blir om man inte »väljer med omsorg«.
Citera
2016-02-09, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast min kommentar handlade alltså om vad det blir om man inte »väljer med omsorg«.

Nja. Jag syftade på ditt påstående: Det är dock så språket fungerar. Som om att det är en oundviklig följd.
Senast redigerad av Spacetime. 2016-02-09 kl. 13:46.
Citera
2016-02-09, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Nja. Jag syftade på ditt påstående: Det är dock så språket fungerar. Som om att det är en oundviklig följd.

Nu skrev jag:

Citat:
Så fungerar dock språket...

Alltså en lite annorlunda ordföljd, men jag borde självklart lagt till ett »ofta«.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in