2016-02-07, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du svamlar. Det finns inga sådana konkreta bevis som du hävdar. Lisa ströps till döds, det är det som är mest troligt. Hängning är långt ifrån bevisat. Det är en hypotes. Vad tejpen har för syfte är heller inte otvetydigt. Fråga en mokis så säger han att silvertejp används för att täppa till läckage av flytande vätskor.

Jag säger inte att det inte är ett sexualsadistiskt mord. Det jag säger är att det inte passar in på NB. Plocka fram mer i hans bakgrund som tyder på att han är intresserad av hängninga i sexuellt syfte och att han tidigare försökt locka kvinnor för att hänga dem så kommer det att stämma mycket bättre. Som det är nu så stämmer det bättre att motivet inte är sexuellt om det är NB som är GM, vilket DNA tyder på. Hela scenariot är dessutom helt fel med en sån tidspress att det varken kan vara planerat eller ens speciellt genomtänkt.

I dina drömmar kanske. Förfrågan är från 2015-09-22. SEOKnäppgök började plantera sexualsadistmotivet ett par månader innan det.

Larv. Detta tyder inte på en sexualsadistisk läggning. Att ens påstå det ligger på samma skandalöst låga nivå som TQ fallet.

Så var och varannan tonåring har en sexualsadistisk läggning för man måste säga till dem att ta en dusch? Detta är ju värre än Margit Norells nonsens om bortträngda minnen.

Rena konspirationslogiken. Beviset för att någon är sexualsadist är att denne uppträder helt normalt.

Min verklighet är helt klart inte din verklighet tack och lov.
Du har verkligen ett högt självhävdelsebehov och låg inlevelseförmåga.
Jag saknar inte insikt i att det finns dåliga poliser. Det är inte det som är problemet. Problemet är att du tror att du kan sitta hemma framför datorn och fantisera ihop tvivel om utredningen. Med en sådan misstro mot allt och alla kan man finna tvivel om det mesta.
Du saknar det mesta som kännetecknar en människa med god människokännedom.
Psykologi, det är bara trams enligt dig. Misstänksamhet gentemot rättsväsendet och kanske omgivningen, att inte lita på någon annan än dig själv, det verkar vara din paroll. För Du vet allting bäst, alltid. Säkrast så.
I det här fallet finns bevismaterial i överflöd, teknisk bevisning och vittnesbevisning, före och efter brottet. Det finns ingenting som säger att Nerijus måste ha begått några sexualsadistiska handlingar innan mordet men när en sexuell sadist debuterat med ett första mord så talar det mesta för att det inte stannar där. Det går inte över, samhället måste skyddas mot en sådan förövare.
En mycket genomarbetad och gedigen förundersökning. Allt, precis allt pekar mot att Nerijus är skyldig och allt pekar också mot att mordet hade ett sexuellt motiv, nämligen sexuell sadism.
Att Nerijus inte stämmer in på den profilen för dig, det får du reda ut med dig själv. Sök lite kunskap i ämnet, ett gott råd!
Fortsätt du att söka dina tvivel i detta mordfall och i annat. Ledsen att säga men det mesta kommer att kvarstå som dina alldeles egna påhittade tvivel utan substans.
2016-02-07, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
XeniaOnatopps tolkning av SH påstående att Lisa inte skulle ha följt med någon som inte är i nöd och inte vågade ringa till sin pappas kollegor är bara för att selektivt stödja sin alternativteori. Men om XO verkligen tror på att Lisas föräldrar vet hur Lisa skulle agerat i varje situation bör han rimligtvis också tro på vad de säjer om möjligheten att Lisa gjort något mot sig själv.

FUP sid. 103: "Det finns inget som tyder på att Lisa frivilligt försvunnet."

FUP sid. 108: "Stefan kan inte tro att Lisa försvunnit på eget bevåg utan att meddela sig."

FUP sid. 114: "Lisa har alltid kunnat prata med sin mamma om allt."

FUP sid. 115: "Lisa har aldrig haft några psykiska problem, självskadebeteende eller liknande."

Lisas föräldrar utesluter att Lisa gjort något mot sig själv.
Konstigt att XeniaOnatopp inte litar på deras omdöme då också...
Föräldrarnas uttalande är inte alls förvånande oavsett vad som hänt. Vad förväntar du dig att de skulle säga för negativt om sin dotter?
2016-02-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Föräldrarnas uttalande är inte alls förvånande oavsett vad som hänt. Vad förväntar du dig att de skulle säga för negativt om sin dotter?

Jag håller med. Föräldrarna säger det man kan förvänta sig.
Jag förväntar mig att de säger ärligt vad de tror.
Kan SH uttalande användas som säkert stöd för att Lisa inte följt NB till ladan eller sin bil?
Senast redigerad av Prudent 2016-02-08 kl. 00:12.
2016-02-08, 00:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Förhandsbesked inför HD:s dom i morgon:
Domen från Tingsrätten står fast!

Kan du förklara hur det skulle kunna gå till at du, här dagen innan, skulle få besked om hur morgondagens HR dom kommer at bli ?
2016-02-08, 00:15
Medlem
Citat:
Jag håller med. Föräldrarna säjer precis det man kan förvänta sig.
Jag förväntar jag mig inte att de skulle säja något negativt.
Kan SH uttalande användas som säkert stöd för att Lisa inte följt NB till ladan eller sin bil?
Det är med all säkerhet ingen lögn i hans vittnesmål. Sedan får man beakta att det påstods att hon var en glad och öppen tjej. Hon jobbar i ett servicejobb med goda vitsord. Då är det inte så konstigt om någon dyker upp och undrar över något eller vill ha hjälp, att hon ställer upp och försöker fixa detta. Hennes första tanke borde ju inte vara att hon ska bli mördad.
2016-02-08, 00:19
Bannlyst
Citat:
XeniaOnatopps tolkning av SH påstående att Lisa inte skulle ha följt med någon som inte är i nöd och inte vågade ringa till sin pappas kollegor är bara för att selektivt stödja sin alternativteori. Men om XO verkligen tror på att Lisas föräldrar vet hur Lisa skulle agerat i varje situation bör han rimligtvis också tro på vad de säjer om möjligheten att Lisa gjort något mot sig själv.

FUP sid. 103: "Det finns inget som tyder på att Lisa frivilligt försvunnet."

FUP sid. 108: "Stefan kan inte tro att Lisa försvunnit på eget bevåg utan att meddela sig."

FUP sid. 114: "Lisa har alltid kunnat prata med sin mamma om allt."

FUP sid. 115: "Lisa har aldrig haft några psykiska problem, självskadebeteende eller liknande."

Lisas föräldrar utesluter att Lisa gjort något mot sig själv.
Konstigt att XeniaOnatopp inte litar på deras omdöme då också...
Självklart har du helt rätt, det handlar om förvanskning av de fakta vi har i fallet.
Att ta något ur sitt sammanhang för att stödja en mycket kränkande hypotes som helt saknar verklighetsförankring. Det är alldeles uppenbart för alla att föräldrarna talar absolut sanning om sin dotter. Detta var i inledningen när de anmälde Lisa som försvunnen. Den förälder som skulle lämna vilseledande uppgifter som skulle kunna försvåra möjligheterna att hitta ens barn, den föräldern finns naturligtvis inte. Det förstår nog vem som helst. Det handlar om ansvar, det handlar om grundläggande mänskligt beteende. Lisa var en glad och hoppfull tonårstjej, hon mådde bra, var lycklig och trivdes med livet.
2016-02-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är med all säkerhet ingen lögn i hans vittnesmål. Sedan får man beakta att det påstods att hon var en glad och öppen tjej. Hon jobbar i ett servicejobb med goda vitsord. Då är det inte så konstigt om någon dyker upp och undrar över något eller vill ha hjälp, att hon ställer upp och försöker fixa detta. Hennes första tanke borde ju inte vara att hon ska bli mördad.

Håller med. SH är ärlig i sitt uttalande och har med stor sannolikhet lärt sin dotter att vara försiktig i kontakten med okända.
Vid arbetspassets slut och i anslutning till arbetsplatsen är det dock rimligt att Lisa var kvar i sin yrkesroll och därmed lättare gått på en lögn om att tex visa vägen på en karta eller hjälpa till med något annat.
Dessutom vet vi inte om Lisa såg NB som okänd eller som en av arbetarna vid ladan mittemot.
2016-02-08, 00:27
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Jag tycker att pedofil/våldtäkts/sexmords-advokaten Inger Rönnbäck fått väldigt stort utrymme i media. Redan i somras berättade hon otaliga gånger i media om alla fel hon tyckte polisen gjort och hur många tips hon fått in som skulle visa hur oskyldig NB var. Hon fick väldigt stort utrymme för sina utspel inklusive löpsedlar.
Efter Tingsrätten så blev skriverierna av lite annan karaktär, men där har hon sig själv att skylla med sin slutplädering där hon slog hej vilt åt alla håll. Vilket även skedde i Hovrätten, men nästan ännu mer intensivt där. Hon har fått ta emot en hel del kritik av juridiska experter. Inte konstigt alls tycker jag. För mycket oseriöst konspirationssvammel och anklagelser åt olika håll. Gynnade knappast klienten. Överbevisad men kunde skött försvaret snyggare.

Åhh fan, det visste jag inte, länka gärna information om detta, vore
kul att förkovra sig i detta.
2016-02-08, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nej, precis. Hon jobbade med ett servicejobb, van att vara glad och trevlig.
Även beskriven som hjälpsam, en som alltid ställer upp.
Såklart nekade hon inte om NB vädjade snällt om hjälp.
Detta scenario har tyvärr spelats upp så många gånger förr, när en gärningsman lurat till sig ett offer med en fråga om hjälp med något. Var en trygg miljö för Lisa och Nerijus var ju "bara en av AJ:s anställda" som jobbade där. Inget hotfullt alltså.
2016-02-08, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Åhh fan, det visste jag inte, länka gärna information om detta, vore
kul att förkovra sig i detta.
T.ex här, det gäller våldtäkt mot barn. Wennerholm är åklagare där också.
http://kriminellt.com/wp-content/uploads/2014/06/lars-erik-Klint-B-1568-12.pdf

PS: Vidare kul är det inte att förkovra sig i ett sånt här fall där Rönnbäck försvarat pedofilen som våldtagit en flicka. Ett hemskt fall är det med många tilltänkta offer.
Senast redigerad av zascha 2016-02-08 kl. 00:38.
2016-02-08, 00:41
Medlem
Citat:
Håller med. SH är ärlig i sitt uttalande och har med stor sannolikhet lärt sin dotter att vara försiktig i kontakten med okända.
Vid arbetspassets slut och i anslutning till arbetsplatsen är det dock rimligt att Lisa var kvar i sin yrkesroll och därmed lättare gått på en lögn om att tex visa vägen på en karta eller hjälpa till med något annat.
Dessutom vet vi inte om Lisa såg NB som okänd eller som en av arbetarna vid ladan mittemot.

Jag uppfattar det som du. Lisa var mån om att vara trevlig och en positiv serivice-minded person på första dagen på sitt arbete. Hon hade ingen anledning att vädra fara utanför sin arbetslats.

Det är lätt att förstå. Jag förväntar mig inte det heller och har hjälpt många utanför min arbetsplats genom åren.

Det som hände Lisa är inte förväntat alls, snarast tvärtom!

Det är NB som inte är normal, på något sätt.
2016-02-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Självklart har du helt rätt, det handlar om förvanskning av de fakta vi har i fallet.
Att ta något ur sitt sammanhang för att stödja en mycket kränkande hypotes som helt saknar verklighetsförankring. Det är alldeles uppenbart för alla att föräldrarna talar absolut sanning om sin dotter. Detta var i inledningen när de anmälde Lisa som försvunnen. Den förälder som skulle lämna vilseledande uppgifter som skulle kunna försvåra möjligheterna att hitta ens barn, den föräldern finns naturligtvis inte. Det förstår nog vem som helst. Det handlar om ansvar, det handlar om grundläggande mänskligt beteende. Lisa var en glad och hoppfull tonårstjej, hon mådde bra, var lycklig och trivdes med livet.

Förvanskning av fakta och selektivt urval var vad jag syftade på.

Givetvis är föräldrarna helt ärliga i det läget. Hade de sett minsta tecken på att Lisa var deprimerad eller suicidal hade de såklart berättat det. SH är också ärlig när han säjer att han inte tror att Lisa skulle följa med någon okänd som inte är i nöd.
Uttalandena står dock endast för vad föräldrarna tror och går inte använda som absoluta sanning för vad som kan ha hänt.

Lisa var säkert fostrad att vara försiktig med okända, men här var hon kvar på sin arbetsplats och hade nog inte helt klivit ur yrkesrollen som trevlig och hjälpsam och kan därmed varit enklare för NB att locka med sig än joggerskan dagen innan. Dessutom vet vi inte hur okänd NB verkligen var.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-08 kl. 00:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in