2016-02-07, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om inte detta sexualmord ger ett livstidsstraff, så kan man fundera över vad som fodras för att någon skall kunna erhålla ett sådant?
Mord på mer än en person, eller mord på en kvinna i hennes hem i hennes barns åsyn är de två mest odiskutabla exemplen. Men Göta dömde styckmördar-Jonna till livstid under den gamla lagstiftningen, i total avsaknad av något sådant, så man kan aldrg veta säkert. Men jag har alltid ansett att den straffmätningen var direkt felaktig.
2016-02-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Tack för ditt inlägg. Idag skulle hon trätt in i vuxenvärlden, blivit 18 år. Ibland känns som att många glömmer bort människan Lisa som är offret i fallet. Utan respekt för människan Lisa beskrivs alternativscenarion, de flesta med en väldigt respektlös ton och respektlöst innehåll. Man nästan låtsas att hon aldrig ens funnits, att hon aldrig ens levat och varit älskad, lycklig och full av hopp inför framtiden.
Men, hon levde, hon var älskad, lycklig och full av hopp inför framtiden.
Mina tankar går idag till hennes familj.
Även imorgon går mina tankar till hennes familj.
En vän till henne hade skrivit ett inlägg på bloggen.
Instämmer i det.

"Imorgon kommer domen mot Lisas mördare.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att tingsrättens livstidsdom står fast.
Det hjälper Er inte att få tillbaka Lisa, men det är ändå en liten upprättelse och någon form av avslut.
Styrkekramar till dig, hennes familj och anhöriga".
Sen brukar det inte vara nog med detta för anhöriga. De brukar få driva en ny process för att få ut de skadestånd som GM ådömts. I de flesta fall leder det ingenstans heller.
Det verkar som att samhället mer och mer för varje år vänder offren ryggen och tycker synd om GM. Ska det vara så, Jag tycker det är rent åt helvete.
2016-02-07, 22:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mord på mer än en person, eller mord på en kvinna i hennes hem i hennes barns åsyn är de två mest odiskutabla exemplen. Men Göta dömde styckmördar-Jonna till livstid under den gamla lagstiftningen, i total avsaknad av något sådant, så man kan aldrg veta säkert. Men jag har alltid ansett att den straffmätningen var direkt felaktig.
Menar du den gamla straffmätningen eller straffet som häst-Jonna fick?
2016-02-07, 22:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Menar du den gamla straffmätningen eller straffet som häst-Jonna fick?
Jonna fick ett alldeles för hårt straff enligt 2009 års praxis, och det är den som ska gälla nu. Om NB döms för mord är det inte troligt med livstid, men som du ser är domar svåra att förutse. Att mannen som dömdes i vatchareeyafallet dömdes för dråp kom som en riktig överraskning. Så förutsägningar kan slå fel åt båda hållen.
2016-02-07, 22:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Ruggedo hänvisning till TQ-fallet är relevant, då hen inte går in i några detaljer i fallet, endast nämner det på en dålig utredning som media och därmed allmänheten gick på. Samma sak kan hända här.

TQ-fallet hade inga kritiska röster i media första året, så i det avseendet, hur skiljer sig det från Lisa-fallet?

Här påstår du att du menar att du redan gett mig svar på hur jag ser på saken inom ramen för huvudtråden. Men det är detta som du kommenterar. Du har inte givit mig något svar på det, däremot har du med hänvisning till en löjlig och omotiverad princip vägrat svara på detta. Har du blandat ihop inläggen? Det första kan du svara på fullt ut i huvudtråden.

"kan hända" Ja "kan hända" kan ju hända i vilket brottsfall som helst. Det är ett poänglöst konstaterande. Kritiken mot detta fall är trams från början till slut. Mjölkpaket, grusgångar, löv, perifera vittnen och substanslösa påståendet om att bevis har planterats/förvanskats som inte stöds av EN ENDA OBSERVATION.

En av de saker jag finner mest löjeväckande i debatten här är ett antal individers övertygelse om att de genom sin skarpa observationsförmåga har hittat hål, frågetecken och outredda spår i utredningen som de sen använder för att sitta där vid sina datorer och sprätta skit på utredarna. Men jag sätter 10000 spänn på att jag skulle kunna gräva fram liknande saker ur vilken utredningen som helst som närmar sig denna i storlek. Ja, jag tror det räcker att den är hälften så stor. Det krävs ingen unik, fritänkande och skarpsinnig alternativteoretiker för att göra det. Lägger man bara ner tillräckligt mycket tid så hittar man självklart mindre motsägelser och frågetecken och trådändar som inte nystats upp hela vägen.

Skälet till det är enkelt: Dels ser verkligheten ut sådan att det inte går att få svar på 100% av alla frågor. Inte heller går det att undvika saker som ser ut som mindre motsägelser. Det finns alltid något som skenbart inte verkar passa in i mönstret. Är man alternativteoretiker ser man då bara en alternativ förklaring: "Det är något som inte stämmer". Men svaret kan lika gärna - ja betydligt mer sannolikt - vara att motsägelsen bara är skenbar. Det ser ut som en motsägelse därför att vi inte har hela bilden. Eller ännu mer troligt: Observationen är orelaterad till det brottsliga skeendet.

Det vore mycket mer konstigt om vi INTE hittade ett antal såna saker i en stor utredning. Och allt kan vi inte få svar på och allt kan heller inte följas upp. Då blir utredningen aldrig klar.

Men det är klart - det är mycket mer spännande att utgå från att alternativet "Det är något som inte stämmer" är mycket mer spännande. Livsluften för alla konspirationsteoretiker.

Du får tycka att mina principer är hur "löjliga" du vill, jag nedlåter mig ändå inte att bidra till att göda foliehattarnas bajskastning på rättsväsendet i alternativtråden. Däremot kan jag påpeka en sak för dig: Du har en självmotsägelse i dina teorier. Din teori "Lisa skulle inte ha gått över vägen frivilligt om det inte var någon hon kände" bygger du på att hennes pappa säger att hon aldrig skulle göra något sådant. Men att samme pappa tm med resten av familjen helt avfärdat idén om att hon skulle ha kunnat vara deprimerad och självmordsbenägen hindrar dig inte från att sitta och förespråka den teorin i andra tråden. Som alternativteoretikern sa: Det är något som inte stämmer här
2016-02-07, 22:56
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
"Ledande frågor"? Vad är ledande med polisens frågor? Är helt naturliga frågor utifrån den tekniska bevisningen där offret strypts, hängts och tejpats med några meter silvertejp i ansikte och på halsen. Och att ingen penetrering skett men där bröst och kön blottats, det är också ganska typiskt för sexuell sadism.

Du svamlar. Det finns inga sådana konkreta bevis som du hävdar. Lisa ströps till döds, det är det som är mest troligt. Hängning är långt ifrån bevisat. Det är en hypotes. Vad tejpen har för syfte är heller inte otvetydigt. Fråga en mokis så säger han att silvertejp används för att täppa till läckage av flytande vätskor.

Jag säger inte att det inte är ett sexualsadistiskt mord. Det jag säger är att det inte passar in på NB. Plocka fram mer i hans bakgrund som tyder på att han är intresserad av hängninga i sexuellt syfte och att han tidigare försökt locka kvinnor för att hänga dem så kommer det att stämma mycket bättre. Som det är nu så stämmer det bättre att motivet inte är sexuellt om det är NB som är GM, vilket DNA tyder på. Hela scenariot är dessutom helt fel med en sån tidspress att det varken kan vara planerat eller ens speciellt genomtänkt.

Citat:
De poliser som utredde hade tillräckligt med erfarenhet för att misstänka ett sexuellt motiv. INGEN behövde kolla på nätet för det, det borde t.o.m du förstå. Förfrågan till Långström kom innan Urbota Inskränkthets skärmdump.

I dina drömmar kanske. Förfrågan är från 2015-09-22. SEOKnäppgök började plantera sexualsadistmotivet ett par månader innan det.

Citat:
NB stämmer väl in på profilen med alla spermabesudlingar i ladan och de erektionsproblem han hade vid normalt sex.

Larv. Detta tyder inte på en sexualsadistisk läggning. Att ens påstå det ligger på samma skandalöst låga nivå som TQ fallet.

Citat:
Även hans brister i hygienen lutar åt det hållet.

Så var och varannan tonåring har en sexualsadistisk läggning för man måste säga till dem att ta en dusch? Detta är ju värre än Margit Norells nonsens om bortträngda minnen.

Citat:
De flesta sexuella sadister döljer sin mörka hemlighet väl. De är skadade av något tidigare trauma, ofta i barndomen. Lever ofta helt normala liv, som det brukar heta -"ingen kunde tro att han mördat." Det bara är så. Väljer du att se en annan verklighet så är det upp till dig.

Rena konspirationslogiken. Beviset för att någon är sexualsadist är att denne uppträder helt normalt.

Min verklighet är helt klart inte din verklighet tack och lov.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-07 kl. 23:02.
2016-02-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jonna fick ett alldeles för hårt straff enligt 2009 års praxis, och det är den som ska gälla nu. Om NB döms för mord är det inte troligt med livstid, men som du ser är domar svåra att förutse. Att mannen som dömdes i vatchareeyafallet dömdes för dråp kom som en riktig överraskning. Så förutsägningar kan slå fel åt båda hållen.
Har du kommit in på mord. Har du helt släppt griftefriden?
2016-02-07, 23:19
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En av de saker jag finner mest löjeväckande i debatten här är ett antal individers övertygelse om att de genom sin skarpa observationsförmåga har hittat hål, frågetecken och outredda spår i utredningen som de sen använder för att sitta där vid sina datorer och sprätta skit på utredarna. Men jag sätter 10000 spänn på att jag skulle kunna gräva fram liknande saker ur vilken utredningen som helst som närmar sig denna i storlek. Ja, jag tror det räcker att den är hälften så stor. Det krävs ingen unik, fritänkande och skarpsinnig alternativteoretiker för att göra det. Lägger man bara ner tillräckligt mycket tid så hittar man självklart mindre motsägelser och frågetecken och trådändar som inte nystats upp hela vägen.
Ja och dessutom har alternativarna inte lagt fram något motbevis av värde, utan har bara varit extremt högljudda. De har ju inte ens någon alternativ GM.
Det hela påminner starkt om förintelseförnekelse - agendan att hävda att utrotandet inte har skett har bytts mot tesen att NB inte har mördat Lisa.
2016-02-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du svamlar. Det finns inga sådana konkreta bevis som du hävdar. Lisa ströps till döds, det är det som är mest troligt. Hängning är långt ifrån bevisat. Det är en hypotes. Vad tejpen har för syfte är heller inte otvetydigt. Fråga en mokis så säger han att silvertejp används för att täppa till läckage av flytande vätskor.

Jag säger inte att det inte är ett sexualsadistiskt mord. Det jag säger är att det inte passar in på NB. Plocka fram mer i hans bakgrund som tyder på att han är intresserad av hängninga i sexuellt syfte och att han tidigare försökt locka kvinnor för att hänga dem så kommer det att stämma mycket bättre. Som det är nu så stämmer det bättre att motivet inte är sexuellt om det är NB som är GM, vilket DNA tyder på. Hela scenariot är dessutom helt fel med en sån tidspress att det varken kan vara planerat eller ens speciellt genomtänkt.

I dina drömmar kanske. Förfrågan är från 2015-09-22. SEOKnäppgök började plantera sexualsadistmotivet ett par månader innan det.

Larv. Detta tyder inte på en sexualsadistisk läggning. Att ens påstå det ligger på samma skandalöst låga nivå som TQ fallet.

Så var och varannan tonåring har en sexualsadistisk läggning för man måste säga till dem att ta en dusch? Detta är ju värre än Margit Norells nonsens om bortträngda minnen.

Rena konspirationslogiken. Beviset för att någon är sexualsadist är att denne uppträder helt normalt.

Min verklighet är helt klart inte din verklighet tack och lov.

Jag kan inte se att brottet är planerat men motivet...vilket passar bättre om det är NB som är GM? Om det är ett sexuellt motiv, måste det vara sexualsadistiskt då?
2016-02-07, 23:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

Att Mr Fold skulle ha någon form av juridisk utbildning är jag tveksam till. Själv har jag ett antal univeritetspoäng i juridik om nu det spelar någon roll.

Denne förstår ju heller inte likheterna mellan de fall han refererar till och det sexualsadistiska motivet som det spekuleras i detta fall. Parallellerna är slående att det är ett sexuellt monster som skall skapas, precis som i TQ, Da Costa och incest-satansmässofallen. Det är nästan komiskt att ni inte kan se det, om det nu inte vore så att det faktiskt gäller ett väldigt tragiskt dödsfall som ger upphov till det.

Jag har aldrig påstått att jag är jurist, tvärtom har jag ett flertal gånger påpekat att jag är lekman. Vad jag har är ett visst kunnande på området, förvärvat på både akademisk och yrkesmässig väg. Jag kan hyggligt läsa och tolka lagtexter och kan oftast leta mig fram till relevant lag eller författning på en rimlig tid om det inte rör sig om väldigt speciella rättsområden.

Du ser paralleller. Jag ser inte paralleller, så enkelt är det. Jag är mycket kritisk till hur rättsväsendet hanterade Quickskandalen, men det är fortfarande grovt vilseledande att påstå att det fallet och detta skulle ha stora likheter. Och då menar jag inte bara i det att ni inte har kunnat visa på några allvarliga missgrepp eller än mindre oegentligheter, utan också i det att Quickskandalen uppstod eftersom alla ville åt samma håll. Jag skulle dock säga att det handlar mindre om korruption och rättsröta och mer om psykologi.

I daCosta-fallet fanns ingen egentlig bevisning mot läkarna och man målade upp ett scenario som inte gick att säkert belägga utifrån obduktionsresultaten (experter var i varje fall inte överens). Det var en utredning som fick tunnelseende, så visst kan det hända. Men man hade inte 10 DNA-spår och heller inte goda vittnesmål tagna i absolut närtid som gav starkt stöd åt den närmast självklara hypotesen att DNA:t inte kunde ha någon annan förklaring än att den misstänkte varit i intim, fysisk närkontakt med offret. Dessutom stod ju den fällande domen endast en kort tid och saken hade antagligen varit halvt glömd idag om det inte varit för de famösa domskälen som berövade läkarna deras heder och utkomstmöjligheter. Ja som du märker är jag ytterst kritisk till hur fallet hanterats, så du kanske inser att jag inte är någon ryggradslös medlöpare till makten som håller på den officiella versionen vad det än gäller.

Ditt problem är att du sitter och sprätter skit utan något bevis. Det enda du kommer med är cirkelresonemang. Alla bottnar i att du (liksom resten av alternativteoretikerna) tycker att det inte verkar som NB är någon typisk gärningsman (ytterst oklart varför, men det kan vi skita i här). Alltså tror du inte att DNA-bevisningen stämmer - alltså måste all övrig stödbevisning också vara fel och den åtalades fru berättar sanningen först i hovrätten. Alltså måste DNA:t vara planterat. Vilket skulle bevisas.

Att en person som ändå kan formulera sig och tänka strukturerat inte kan begripa att detta är rent intellektuellt snömos är förbluffande.
2016-02-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har en självmotsägelse i dina teorier. Din teori "Lisa skulle inte ha gått över vägen frivilligt om det inte var någon hon kände" bygger du på att hennes pappa säger att hon aldrig skulle göra något sådant. Men att samme pappa tm med resten av familjen helt avfärdat idén om att hon skulle ha kunnat vara deprimerad och självmordsbenägen hindrar dig inte från att sitta och förespråka den teorin i andra tråden. Som alternativteoretikern sa: Det är något som inte stämmer här

XeniaOnatopps tolkning av SH påstående att Lisa inte skulle ha följt med någon som inte är i nöd och inte vågade ringa till sin pappas kollegor är bara för att selektivt stödja sin alternativteori. Men om XO verkligen tror på att Lisas föräldrar vet hur Lisa skulle agerat i varje situation bör han rimligtvis också tro på vad de säjer om möjligheten att Lisa gjort något mot sig själv.

FUP sid. 103: "Det finns inget som tyder på att Lisa frivilligt försvunnet."

FUP sid. 108: "Stefan kan inte tro att Lisa försvunnit på eget bevåg utan att meddela sig."

FUP sid. 114: "Lisa har alltid kunnat prata med sin mamma om allt."

FUP sid. 115: "Lisa har aldrig haft några psykiska problem, självskadebeteende eller liknande."

Lisas föräldrar utesluter att Lisa gjort något mot sig själv.
Konstigt att XeniaOnatopp inte litar på deras omdöme då också...
2016-02-07, 23:40
Medlem
Kexet65s avatar
Förhandsbesked inför HD:s dom i morgon:
Domen från Tingsrätten står fast!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här