Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
#Ruggedo hänvisning till TQ-fallet är relevant, då hen inte går in i några detaljer i fallet, endast nämner det på en dålig utredning som media och därmed allmänheten gick på. Samma sak kan hända här.
TQ-fallet hade inga kritiska röster i media första året, så i det avseendet, hur skiljer sig det från Lisa-fallet?
Här påstår du att du menar att du redan gett mig svar på hur jag ser på saken inom ramen för huvudtråden. Men det är
detta som du kommenterar. Du har inte givit mig något svar på det, däremot har du med hänvisning till en löjlig och omotiverad princip vägrat svara på
detta. Har du blandat ihop inläggen? Det första kan du svara på fullt ut i huvudtråden.
"kan hända" Ja "kan hända" kan ju hända i vilket brottsfall som helst. Det är ett poänglöst konstaterande. Kritiken mot detta fall är trams från början till slut. Mjölkpaket, grusgångar, löv, perifera vittnen och substanslösa påståendet om att bevis har planterats/förvanskats som inte stöds av EN ENDA OBSERVATION.
En av de saker jag finner mest löjeväckande i debatten här är ett antal individers övertygelse om att de genom sin skarpa observationsförmåga har hittat hål, frågetecken och outredda spår i utredningen som de sen använder för att sitta där vid sina datorer och sprätta skit på utredarna. Men jag sätter 10000 spänn på att jag skulle kunna gräva fram liknande saker ur vilken utredningen som helst som närmar sig denna i storlek. Ja, jag tror det räcker att den är hälften så stor. Det krävs ingen unik, fritänkande och skarpsinnig alternativteoretiker för att göra det. Lägger man bara ner tillräckligt mycket tid så hittar man självklart mindre motsägelser och frågetecken och trådändar som inte nystats upp hela vägen.
Skälet till det är enkelt: Dels ser verkligheten ut sådan att det inte går att få svar på 100% av alla frågor. Inte heller går det att undvika saker som ser ut som mindre motsägelser. Det finns alltid något som skenbart inte verkar passa in i mönstret. Är man alternativteoretiker ser man då bara en alternativ förklaring: "Det är något som inte stämmer". Men svaret kan lika gärna - ja betydligt mer sannolikt - vara att motsägelsen bara är skenbar. Det ser ut som en motsägelse därför att vi inte har hela bilden. Eller ännu mer troligt: Observationen är orelaterad till det brottsliga skeendet.
Det vore mycket mer konstigt om vi INTE hittade ett antal såna saker i en stor utredning. Och allt kan vi inte få svar på och allt kan heller inte följas upp. Då blir utredningen aldrig klar.
Men det är klart - det är mycket mer spännande att utgå från att alternativet "Det är något som inte stämmer" är mycket mer spännande. Livsluften för alla konspirationsteoretiker.
Du får tycka att mina principer är hur "löjliga" du vill, jag nedlåter mig ändå inte att bidra till att göda foliehattarnas bajskastning på rättsväsendet i alternativtråden. Däremot kan jag påpeka en sak för dig: Du har en självmotsägelse i dina teorier. Din teori "Lisa skulle inte ha gått över vägen frivilligt om det inte var någon hon kände" bygger du på att hennes pappa säger att hon aldrig skulle göra något sådant. Men att samme pappa tm med resten av familjen helt avfärdat idén om att hon skulle ha kunnat vara deprimerad och självmordsbenägen hindrar dig inte från att sitta och förespråka den teorin i andra tråden. Som alternativteoretikern sa:
Det är något som inte stämmer här