2016-02-07, 20:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Inte viktigt.

Ok, tack.
Verkar ju troligt att han hamnar på Norrtälje alternativt Tidaholm, eller möjligtvis Saltvik.
Men bra, då vet jag iaf..
Ja, och blir de inte någon av dem, så blir det troligen Kumla, Hall, Hällby eller Salberga. Om han döms för lindrigare brott än mord är fler fängelser aktuella.
2016-02-07, 20:48
Medlem
Grattis på födelsedagen Lisa! Idag skulle du ha blivit vuxen, något som du aldrig kommer att bli men du kommer aldrig glömmas. Lite off-topic-inlägg, men kände att hennes dag var tvungen att uppmärksammas. Så otroligt sorgligt.

Vänner som bloggat om Lisas födelsedag: http://nouw.com/hannasayadi/ha-den-aran-23081576 http://nouw.com/elinaxen/sater-kyrka-23076474
2016-02-07, 21:16
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, och blir de inte någon av dem, så blir det troligen Kumla, Hall, Hällby eller Salberga. Om han döms för lindrigare brott än mord är fler fängelser aktuella.

Han kommer dömas för mord.
Visst, han kan hamna någon annanstans också men med tanke på brottets karaktär så kommer han ju garanterat placeras på en avskild avdelning på någon av landets högsäkerhetsanstalter, och vad jag har förstått så har varken Kumla eller Hall i dagsläget något större utrymme vad gäller sexualbrottslingar. De har andra prioriteringar. Salberga är iofs också möjligt att han hamnar på, men med tanke på den mediala uppmärksamheten och den uppenbara hotbilden mot NB så tvivlar jag på att han hamnar där.
Men detta spelar egentligen inte så stor roll, beskedet kommer så småningom och det är det jag behöver.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-02-07 kl. 21:29.
2016-02-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke

Han kommer dömas för mord.
Visst, han kan hamna någon annanstans också men med tanke på brottets karaktär så kommer han ju garanterat placeras på en avskild avdelning på någon av landets högsäkerhetsanstalter, och vad jag har förstått så har varken Kumla eller Hall i dagsläget något större utrymme vad gäller sexualbrottslingar. De har andra prioriteringar. Salberga är iofs också möjligt att han hamnar på, men med tanke på den mediala uppmärksamheten och den uppenbara hotbilden mot NB så tvivlar jag på att han hamnar där.
Men detta spelar egentligen inte så stor roll, beskedet kommer så småningom och det är det jag behöver.
Om man tolkar HR:s agerande blir straffsatsen över 4 år, så jag tror du gjort en korrekt bedömning.
2016-02-07, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om man tolkar HR:s agerande blir straffsatsen över 4 år, så jag tror du gjort en korrekt bedömning.
Hur kan man tolka HR:s agerande så? Han hålls kvar i häkte i åtta månader, vilket innebär att fängelsetiden kan stanna vid ett år.
2016-02-07, 21:45
Medlem
Citat:
Hur kan man tolka HR:s agerande så? Han hålls kvar i häkte i åtta månader, vilket innebär att fängelsetiden kan stanna vid ett år.
Han är ju fortfarande häktad i avvaktan på dom. Hade det varit en betydande mildring av straffsatsen hade han släppts i avvaktan på dom.
2016-02-07, 21:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Han är ju fortfarande häktad i avvaktan på dom. Hade det varit en betydande mildring av straffsatsen hade han släppts i avvaktan på dom.
Nej, ett års fängelse innebär frihetsberövande i åtta månader. Det är en knapp vecka kvar.
2016-02-07, 22:00
Medlem
Citat:
Nej, ett års fängelse innebär frihetsberövande i åtta månader. Det är en knapp vecka kvar.
Nu fattar jag inte vad du menar med detta.

Om HR bedömt att NB:s brott renderade i en straffsats under 4 år anses han inte farlig för samhället utan släps i avvaktan på dom. Sedan är det kriminalvården som kallar in NB när det finns någon lämplig plats.
Nu sitter NB häktad i avvaktan på dom. När domen är klar är det 4 veckors överklagandetid. Om ingen överklagar transporteras NB till Kumla för utredning om framtida placering.
2016-02-07, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du vet att det fanns "experter" som rådfrågades även i de fall jag nämnt va?

Lars fick sitt uppslag till sexualsadism härifrån denna tråd samt bloggen "urbota korkat".

Långström svarar rent generellt svepande utifrån studier på "ledande" frågor.

En fråga till "experterna" i TQ fallet kunde kanske sett ut enligt följande:

1) Kan en mördare förtränga sina brott och vara mördare fast han inte har en aning om hur det gått till?

I detta fall hänger man sig dessutom åt en form av spekulation som leder till ett cirkelresonemang.

Om man vill, genom NLs svepande och generella svar, hävda att det är ett sexualsadistiskt mord så måste en sexualsadist fram. Problemet med utredningen är att det inte finns något i utredningen som pekar på att NB skulle vara en sexualsadist. Man gör sig istället skyldig till cirkelresonemanget att Lisa hittades som hon gjorde, det måste vara ett sexualsadistiskt motiv bakom. NBs DNA hittas på Lisas kläder. Alltså måste NB vara mördaren. Är NB mördaren så är han en sexualsadist. Eftersom NB är sexualsadist så är han mördaren. Ett logiskt lapsus.
"Ledande frågor"? Vad är ledande med polisens frågor? Är helt naturliga frågor utifrån den tekniska bevisningen där offret strypts, hängts och tejpats med några meter silvertejp i ansikte och på halsen. Och att ingen penetrering skett men där bröst och kön blottats, det är också ganska typiskt för sexuell sadism.
De poliser som utredde hade tillräckligt med erfarenhet för att misstänka ett sexuellt motiv. INGEN behövde kolla på nätet för det, det borde t.o.m du förstå. Förfrågan till Långström kom innan Urbota Inskränkthets skärmdump.
NB stämmer väl in på profilen med alla spermabesudlingar i ladan och de erektionsproblem han hade vid normalt sex. Även hans brister i hygienen lutar åt det hållet. De flesta sexuella sadister döljer sin mörka hemlighet väl. De är skadade av något tidigare trauma, ofta i barndomen. Lever ofta helt normala liv, som det brukar heta -"ingen kunde tro att han mördat." Det bara är så. Väljer du att se en annan verklighet så är det upp till dig.
2016-02-07, 22:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nu fattar jag inte vad du menar med detta.

Om HR bedömt att NB:s brott renderade i en straffsats under 4 år anses han inte farlig för samhället utan släps i avvaktan på dom. Sedan är det kriminalvården som kallar in NB när det finns någon lämplig plats.
Nu sitter NB häktad i avvaktan på dom. När domen är klar är det 4 veckors överklagandetid. Om ingen överklagar transporteras NB till Kumla för utredning om framtida placering.
Eller så låter HR NB avtjäna hela straffet på en gång, istället för den procedur du föreslår.
2016-02-07, 22:13
Medlem
Citat:
Eller så låter HR NB avtjäna hela straffet på en gång, istället för den procedur du föreslår.
Då vore det ett unikt förfarande, någon gång ska ju vara den första.
Detta är inget jag föreslår utan det är vad som är brukligt.
2016-02-07, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magicmind
Grattis på födelsedagen Lisa! Idag skulle du ha blivit vuxen, något som du aldrig kommer att bli men du kommer aldrig glömmas. Lite off-topic-inlägg, men kände att hennes dag var tvungen att uppmärksammas. Så otroligt sorgligt.

Vänner som bloggat om Lisas födelsedag: http://nouw.com/hannasayadi/ha-den-aran-23081576 http://nouw.com/elinaxen/sater-kyrka-23076474
Tack för ditt inlägg. Idag skulle hon trätt in i vuxenvärlden, blivit 18 år. Ibland känns som att många glömmer bort människan Lisa som är offret i fallet. Utan respekt för människan Lisa beskrivs alternativscenarion, de flesta med en väldigt respektlös ton och respektlöst innehåll. Man nästan låtsas att hon aldrig ens funnits, att hon aldrig ens levat och varit älskad, lycklig och full av hopp inför framtiden.
Men, hon levde, hon var älskad, lycklig och full av hopp inför framtiden.
Mina tankar går idag till hennes familj.
Även imorgon går mina tankar till hennes familj.
En vän till henne hade skrivit ett inlägg på bloggen.
Instämmer i det.

"Imorgon kommer domen mot Lisas mördare.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att tingsrättens livstidsdom står fast.
Det hjälper Er inte att få tillbaka Lisa, men det är ändå en liten upprättelse och någon form av avslut.
Styrkekramar till dig, hennes familj och anhöriga".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in