2016-02-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Inte alls.
Utredningen är oprofessionell, partisk och undermålig. Det var det som jag menade.

Det finns bara 10 DNA spår. Inget annat.

Moppen undersöktes inte omgående varken avseende skadorna eller däcken.
Skadorna stämmer påfallande väl med det förlopp jag skrev.
Du hade självklart gjort en bättre utredning, då hade det framkommit att förutom mord hade NB gjort sig skyldig till skadegörelse och moppestöld.
2016-02-07, 19:37
Medlem
När kommer domen att meddelas?
2016-02-07, 19:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Har funderat på en sak efter ha följt denna tråd. OM mannen som är dömd för mordet (vill inte besudla mina tangenter med namnet) helt plötsligt skulle erkänna dådet,
hur tänker ni som nu är övertygade om hans oskuld då? Att han blivit tvingad till erkännande på något sätt? Hypnotiserad? Torterad? Lobotomerad?
2016-02-07, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
När kommer domen att meddelas?
Dom i Lisa Holm-målet

Såsom tidigare meddelats kommer dom i målet att meddelas måndagen den 8 februari kl. 14.00. Hovrättslagmannen Linda Hallstedt och hovrättsrådet Martin Andersson, som är domare i målet, presenterar domen för massmedia och svarar på frågor från kl. 14.15
.
2016-02-07, 19:44
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du glömde att besvara mina frågor...

Det här fallet har inget som helst gemensamt med det du tar upp. Jag citerar användaren #MrFold som är väl insatt i juridiska spörsmål. Jag gör fetstilt text där du bör fundera lite extra angående detta fall.

Jag glömde ingenting då det är rent rättshaveristiska frågor som är ren snömos i debatten. Att börja gurgla om forskning för man inte vill se det uppenbara. Att det finns fler poliser nu än någonsin men färre brott än någonsin klaras upp. Polischefer som sitter och tankar barnporr men som istället för att åtals tystas det ner. Åklagare som utnyttjar minderåriga. Ambitiösa poliser sätts dit med fingerade och påstådda bevis. Masstaffsande på festivaler tystas ner. Etc etc. Man behöver inte vara en raketforskare för att se att det finns uppenbara problem, främst innom poliskåren.

Du verkar inte förstå att jag tar upp detta för att det verkar råda någon slags illusion hos vissa i tråden att fel och misstag inte begås av polis, säkert många med aspirationer att själv jobba inom polis eller rättsväsende som vill känna sig lojala med kåren.

För den som dessutom har en del arbetslivserfarenhet, och varit i kontakt eller jobbat för statlig och komunal verksamhet, vet att misstag sker HELA tiden. I ALLA brancher och yrken.

Att Mr Fold skulle ha någon form av juridisk utbildning är jag tveksam till. Själv har jag ett antal univeritetspoäng i juridik om nu det spelar någon roll.

Denne förstår ju heller inte likheterna mellan de fall han refererar till och det sexualsadistiska motivet som det spekuleras i detta fall. Parallellerna är slående att det är ett sexuellt monster som skall skapas, precis som i TQ, Da Costa och incest-satansmässofallen. Det är nästan komiskt att ni inte kan se det, om det nu inte vore så att det faktiskt gäller ett väldigt tragiskt dödsfall som ger upphov till det.
2016-02-07, 19:57
Medlem
Citat:
Det står i fupen.
Var hittar du något om detta?
2016-02-07, 19:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Media har inte granskat fallet. Samtliga har endast återgett vad polisen/åklagaren sagt.

Under senare tid har sexualbrottsadvokaten nu målsägandebiträdet Tore Brandtler fått mycket stort utrymme i media. Han har gärna ställt upp precis överallt där en kamera har funnits. Media har ofta nöjt sig med vad han har sagt. Han har fritt och oemotsagt fått recensera IR:s insats.

Det är inte så media ska fungera i ett rättssamhälle.

Det är lätt att dra paralleller mellan tabloidpress samt lokalpress och media men så är det som tur inte. Det finns även seriös media men den är oftast inte så lättilgänglig och spridd som tabloidernas massupplagor.

Svensk tabloidpress brukar fungera på det viset att man försöker följa den breda massans åsikter för att sälja lösnummer. Man bygger ofta upp något till skyarna för att sedan rasera det hela och låta drevet gå. Det behövs ofta bara en liten spricka i den höga muren för att den ska börja krafsa och rivas ner. Vi får se om det kommer en rekyl i detta fall. Det kommer som IR nämnde i sin slutplädering att skrivas böcker och göras granskningar av detta fall. Med det intresse som har funnits och den komersiella potential som finns så är det säkert. Att man kritiskt kommer granska kommer ta ett tag till, men någon kommer med största sannolikhet att göra det när tiden väl är mogen.
2016-02-07, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag glömde ingenting då det är rent rättshaveristiska frågor som är ren snömos i debatten. Att börja gurgla om forskning för man inte vill se det uppenbara.
......
Att Mr Fold skulle ha någon form av juridisk utbildning är jag tveksam till. Själv har jag ett antal univeritetspoäng i juridik om nu det spelar någon roll.
Denne förstår ju heller inte likheterna mellan de fall han refererar till och det sexualsadistiska motivet som det spekuleras i detta fall. Parallellerna är slående att det är ett sexuellt monster som skall skapas, precis som i TQ, Da Costa och incest-satansmässofallen. Det är nästan komiskt att ni inte kan se det, om det nu inte vore så att det faktiskt gäller ett väldigt tragiskt dödsfall som ger upphov till det.
Här börjar i alla fall utredarna att "gurgla" om forskningsresultat. Poliserna behöver inte vara raketforskare för att misstänka ett sexuellt motiv till mordet. Därför kontaktade de N Långström. Det är tur att det finns vetenskap och forskningt även i såna här ovanliga fall, hur vore det om man bara vore hänvisad till gissningar och tyckande?
Utredarna har fått sina teorier av detaljerna i hur mordet har begåtts.
Hängning, strypning, silvertejp, upp/neddragna kläder med kön och bröst blottat, är som taget ur en sexualsadistmanual. NB:s spermabesudlingar i ladan indikerar också på någon form av tvångsbeteende i sexualiteten.

FUP:
Frågeställningar Långström , 2015-09-22 11:00 diarienr: 5000-K698204-15
Niklas Långström
Karolinska Institutet
Stockholm

Angående sexuellt motiverade brott
Skriver några rader till dej med anledning av din erfarenhet som forskare
m.m. kring sexuella avvikelser och sexualbrott.
Jag har några frågeställningar som Du kanske kan hjälpa oss med att reda ut.
Förutsättningen för frågeställningarna är att man anträffat en död kvinna som
konstaterats blivit övermannad och är vid anträffandet delvis avklädd, tejpad
och hängd. Ingen penetration konstateras.
Frågeställningarna är då följande:
1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?
2. Går det att säga något om misstänkta gärningsmän till sexuellt
motiverade mord normalt är dömda för brott sedan tidigare?
3. Hur fungerar denna typ av gärningsmän utåt sett?
4. Finns det några vetenskapliga studier eller rapporter kring denna typ av
brott och gärningsmän?

Med vänliga hälsningar
Lars Johansson
Kriminalkommissarie
2016-02-07, 20:07
Medlem
Citat:
Jag tycker att pedofil/våldtäkts/sexmords-advokaten Inger Rönnbäck fått väldigt stort utrymme i media. Redan i somras berättade hon otaliga gånger i media om alla fel hon tyckte polisen gjort och hur många tips hon fått in som skulle visa hur oskyldig NB var. Hon fick väldigt stort utrymme för sina utspel inklusive löpsedlar.
Efter Tingsrätten så blev skriverierna av lite annan karaktär, men där har hon sig själv att skylla med sin slutplädering där hon slog hej vilt åt alla håll. Vilket även skedde i Hovrätten, men nästan ännu mer intensivt där. Hon har fått ta emot en hel del kritik av juridiska experter. Inte konstigt alls tycker jag. För mycket oseriöst konspirationssvammel och anklagelser åt olika håll. Gynnade knappast klienten. Överbevisad men kunde skött försvaret snyggare.
Det märkliga jag uppfattade med IR var att det var hon som ansåg hela tiden. Vad hennes klient hade för åsikter ville hon inte svara på.
Sen att hela hennas agerande är ytterst märkligt, är det nog många som skriver under på.
2016-02-07, 20:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Här börjar i alla fall utredarna att "gurgla" om forskningsresultat. Poliserna behöver inte vara raketforskare för att misstänka ett sexuellt motiv till mordet. Därför kontaktade de N Långström. Det är tur att det finns vetenskap och forskningt även i såna här ovanliga fall, hur vore det om man bara vore hänvisad till gissningar och tyckande?
Utredarna har fått sina teorier av detaljerna i hur mordet har begåtts.
Hängning, strypning, silvertejp, upp/neddragna kläder med kön och bröst blottat, är som taget ur en sexualsadistmanual. NB:s spermabesudlingar i ladan indikerar också på någon form av tvångsbeteende i sexualiteten.

FUP:
Frågeställningar Långström , 2015-09-22 11:00 diarienr: 5000-K698204-15
Niklas Långström
Karolinska Institutet
Stockholm

Angående sexuellt motiverade brott
Skriver några rader till dej med anledning av din erfarenhet som forskare
m.m. kring sexuella avvikelser och sexualbrott.
Jag har några frågeställningar som Du kanske kan hjälpa oss med att reda ut.
Förutsättningen för frågeställningarna är att man anträffat en död kvinna som
konstaterats blivit övermannad och är vid anträffandet delvis avklädd, tejpad
och hängd. Ingen penetration konstateras.
Frågeställningarna är då följande:
1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?
2. Går det att säga något om misstänkta gärningsmän till sexuellt
motiverade mord normalt är dömda för brott sedan tidigare?
3. Hur fungerar denna typ av gärningsmän utåt sett?
4. Finns det några vetenskapliga studier eller rapporter kring denna typ av
brott och gärningsmän?

Med vänliga hälsningar
Lars Johansson
Kriminalkommissarie

Du vet att det fanns "experter" som rådfrågades även i de fall jag nämnt va?

Lars fick sitt uppslag till sexualsadism härifrån denna tråd samt bloggen "urbota korkat".

Långström svarar rent generellt svepande utifrån studier på "ledande" frågor.

En fråga till "experterna" i TQ fallet kunde kanske sett ut enligt följande:

1) Kan en mördare förtränga sina brott och vara mördare fast han inte har en aning om hur det gått till?

I detta fall hänger man sig dessutom åt en form av spekulation som leder till ett cirkelresonemang.

Om man vill, genom NLs svepande och generella svar, hävda att det är ett sexualsadistiskt mord så måste en sexualsadist fram. Problemet med utredningen är att det inte finns något i utredningen som pekar på att NB skulle vara en sexualsadist. Man gör sig istället skyldig till cirkelresonemanget att Lisa hittades som hon gjorde, det måste vara ett sexualsadistiskt motiv bakom. NBs DNA hittas på Lisas kläder. Alltså måste NB vara mördaren. Är NB mördaren så är han en sexualsadist. Eftersom NB är sexualsadist så är han mördaren. Ett logiskt lapsus.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-07 kl. 20:45.
2016-02-07, 20:26
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Varför vill du veta det?

Inte viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om inte domen överklagas sitter han på Kumla om 4 veckor. Efter utredning om lämplig placering, kanske 2 - 6 veckor, finns beskedet var han hamnar.

Ok, tack.
Verkar ju troligt att han hamnar på Norrtälje alternativt Tidaholm, eller möjligtvis Saltvik.
Men bra, då vet jag iaf..
2016-02-07, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det fetade.
"detta sexualmord", det är ingen som vet om detta var ett sexualmord. Det är åklagarens vilda gissning, eller rättare: eftersom det inte är ett tydligt sexualmord, är det istället ett sexualsadistiskt mord. Sveriges första dessutom.
Jag är nog mer inne på vad åklagarens chef (som dessutom är kvinna) sa i somras

Är du helt ute och susar i säven din? Sveriges första sexualsadistiska mord?

Helvete vilket påstående från dig! Det är berättar mer och mer om dig må jag säga:
Citat:
Prof. Långström, som yrar om sadister i sin iver att få sina fantasier bekräftade, är av tattarsläkt. (De ansågs ju ogudaktiga och snuskiga.)

Jösses!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in