Citat:
"respektera asylen", det är upp till varje land att bevilja asyl efter ansökan. Sverige har inget ansvar att "respektera" någon annans asyl. Man kan konstatera att han sökt och beviljats asyl men mer än så är det inte. Det man kan ta upp är det upplevda hotet om utlämning till USA, vilket man avfärdar.
Sen är det ju lite intressant att även om häktningen skulle hävas, skulle JA gå ut från ambassaden? Jag skulle inte tro det för då måste han ju söka någon form av garanti från UK om att de inte kommer att lämna ut honom till USA. De kan gripa honom för borgensbrottet, eller så finns det en formell begäran från USA till UK som vi inte vet om. Så häver man häktningen för våldtäkt så är ju JA i ett sämre läge än om han kommer till Sverige, eftersom både UK och Sverige måste godkänna ev. begäran om utlämning. Det enda han kan hoppas på är då ett löfte om fri lejd så att han ta sig ut ur UK till Ecuador eller annat land. Kommer han få ett sådant löfte? Ytterst tveksamt.
Sen är det ju lite intressant att även om häktningen skulle hävas, skulle JA gå ut från ambassaden? Jag skulle inte tro det för då måste han ju söka någon form av garanti från UK om att de inte kommer att lämna ut honom till USA. De kan gripa honom för borgensbrottet, eller så finns det en formell begäran från USA till UK som vi inte vet om. Så häver man häktningen för våldtäkt så är ju JA i ett sämre läge än om han kommer till Sverige, eftersom både UK och Sverige måste godkänna ev. begäran om utlämning. Det enda han kan hoppas på är då ett löfte om fri lejd så att han ta sig ut ur UK till Ecuador eller annat land. Kommer han få ett sådant löfte? Ytterst tveksamt.
Nu kanske jag missuppfattar, men inte har väl Sverige avfärdat en eventuell utlämning till USA? Nej, det man har sagt är väl att man varken vill säga bu eller bä. Det är ju det som är orsaken till hela låsningen. Det är ju därför han sitter där han sitter. Och riskerar sitta där resten av livet. Snyggt jobbat Sverige! Vem bryr sig? Inte Sverige i alla fall.
Det kostar på att vara bästa kompis med en stat som håller folk utan rättegång i åratal på Guantanamo och där presidenten utfärdar dödsdomar utan rättegång med hjälp av drönare. Då är det lätt gjort att man råkar skita ner sig i ivern att uppfylla amerikanska önskemål om fulspel som vi borde avhålla oss från. Fast säkert har den amerikanska pressen varit svår, så varför inte låta åklagaren dra benen efter sig och ge fan och förhöra i fem och ett halvt år. Låter ju som en liten eftergift. Genialt skulle man kunna tycka om man inte är så mycket för humanitet.
Visst kan jag hålla med om att om Sverige skulle avstå från Assange så finns fortfarande risken att UK lämnar ut hon. Det enda som eventuellt arbetar för Assange är tiden, om han inte rent av blir ambassadsittande livet ut.