2016-02-06, 14:25
Medlem
Jag sällar mig till dom som inte vill jämföra Skop's mätningar med något annat än möjligen SCB's partisympatiundersökning. Skop ställer frågan om vilket parti man tycker bäst om, och det är en helt annan fråga än vilket parti man skulle rösta på om det var val idag.

Följande är exempel på inte osannolika åsikter där man får ett svar på frågan vem man tycker bäst om, men ett annat på vilka man skulle rösta på i Riksdagsval:

"Jag tycker bäst om FI men eftersom dom nu ligger en bit under 4% i OI känns det som jag slösar min röst, och jag tycker nu det är viktigare att motverka SD än att stödja ett parti som sannolikt inte kommer in i riksdagen, därför röstar jag V denna gång"

"Jag tycker bäst om M, men just nu är flyktingfrågan såpass viktig att jag tydligt vill markera detta så att jag påverkar alla partier inklusive M att ta frågan mer på allvar - därför strategiröstar jag på SD."

"Jag tycker bäst om ett lite lokalt parti som också är invalda i kommunfullmäktige där jag bor, men de har ju ingen chans i riksdagsvalet, så det får bli L jag röstar på där."

Etcetera - det lär finnas hur många exempel som helst på hur man kan tänka och därmed svara olika på Skop's Partisympatiundersökning och övriga instituts Valpreferensundersökningar.

Det finns ändå ett intresse av att mäta och diskutera partisympati, men det känns dumt att Skop diskuteras här som om det vore samma sak som övrigas mätningar, för det är det inte.
2016-02-06, 15:57
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Utöver inkompetens, manipulation och korruption tillkommer dessutom det ökade svarsbortfallen för telefoninstituten, som numera uppgår till omkring 50 procent - under förutsättning att mätningen verkligen äger rum.

Tror att SCB hade en svarsfrekvens på 55% senast, vilket är historiskt lågt för dom. Gammel-OI skulle däremot nog vara mycket nöjda med de siffrorna, de ligger garanterat lägre. Demoskop, till exempel, har själv uppgett att de låg på en svarsfrekvens runt 40% ungefär vid år 2007-2008. Vid den tiden låg SCB runt 75%.
2016-02-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Det du tar upp är en intressant fråga och jag har själv funderat en hel del på det. Den dynamiska modellen som den ser ut nu är definierad av följande (stokastiska) differentialekvationer

dp = v(t) dt
dv = sigma(p(t), v(t), theta, t) dW0
db1 = b dW1
..
dbi = b dWi

där t är tiden, p(t) är väljarstödet, v(t) förändring av väljarstödet, b1(t) ... bi(t) tidsberoende systematiska fel för i st institut, dW0 .. dWi inkrementen hos oberoende Wienerprocesser, sigma() en variabel faktor för den stokastiska delen av v's förändring som i sin tur innehåller en undermodell med beroenden på tillståndsvariabler och parametrar theta, och b en parameter.

Observationsmodellerna är definierade som

hval(t) = p(t)
ha(t) = ba p(t) + e_a
h1(t) = b1(t) p(t) + e_1
..
hi(t) = bi(t) p(t) + e_i

där hval(t) modellen av valet, ha(t) modellen av ankarets mätning vid tiden t, h1() .. hi(t) modellerna av övriga i instituts mätningar vid tiden t. Därutöver beskrivs de slumpmässiga felen i mätningarna e_a, e_1 .. e_i, av ytterligare undermodeller.

Vid ett val finns ingen osäkerhet i "mätningen" och fördelningen p(t) får all sin sannolikhetsmassa lokaliserad till valresultatet. Vad som händer sen är att p(t) utvecklas enligt p'(t) = v(t) (allra första ekvationen ovan) och eftersom v(t) är osäker blir p(t) och successivt mer osäker. Även v(t), som vid valets mycket säkra mätning blir ganska väl känd, kommer utveckla mer osäkerhet. Storleken på denna beror på exakt hur undermodellen sigma() ser ut. Utan att gå in på exakt hur jag valt denna, så kan jag säga att de okända parametervärdena den innehåller har skattats (ML) från OU-data mellan 2010 och nu. I slutändan kokar det ner till hur snabba förändringar i opinionen som modellen tillåter, och skattningen av parametrarna i min modell som styr just detta har uppenbarligen fått sådana värden att förändringar sker ganska långsamt (då detta bäst kunnat förklara historiska data).

Eftersom ett val är en så speciell händelse har jag dock övervägt att "injicera" lite extra osäkerhet i v(t) precis valet. Ska fortsätta att kolla mer på detta då jag precis som du har en magkänsla som reagerar lite. Det jag vill vara försiktig med är att introducera min egna subjektiva uppfattningar i modellen.

Jag är en trogen följare av tråden. Läser hellre än skriver. Hatten av för genierna här! Själv är jag alldeles för blåst för att ens ha en susning om ovanstående är rappakalja eller vetenskap...
2016-02-06, 17:38
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Varför ska franska Ipsos, vars totala intäkt 30 gånger så stor som Yougov:s, bry sig så mycket att de trycker ner SD:s siffror?

Kanske svaret är att svensken saknar ryggrad? Speciellt svenska kvinnor?
http://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/

Kan du föreställa dig att något liknande Kungsträdgården skulle hända i Texas? Att amerikansk polis tillsammans med arrangörerna skulle se på hur kriminella gatuslöddret taffsade på 14-åriga tjejer? För att sedan mörka det? Ipsos fel?
Varför skulle Ipsos trycka ner SD:s siffror?
Kanske för att de har en agenda. Vilken agenda kan man fråga sig. Svaret är DN/Ipsos agenda.
Beställaren av Ipsos mätningar är DN. Och DN för en agendasättande journalistik sedan några år.
"Att" det påverkar mätningen är inte säkert.
"Om" det kan påverka mätningen bör vara självklart.
2016-02-06, 19:55
Medlem
Bellanias avatar
Mellan publiceringarna av mätningarna kan det måhända vara tillfälle att förbättra tolkningsförmågan av förändringar i institutens mätresultat.

I stället för att penetrera obetydliga medelvärdesförändringar på decimalnivån!

Begreppen statistisk signifikans (eller statistiskt säkerställd förändring) och signifikansnivå är därvidlag betydligt intressantare och meningsfullare - eventuell googling anbefalles. Begreppen förefaller emellertid att användas i tid och otid, utan statistisk seriös täckning.

Flera tolkningar verkar existera.

Själv kräver jag att de skattade mätresultatens konfidensintervall med tillhörande konfidensnivå är betryggande separerade från varandra, för att begreppet statistiskt säkerställd förändring är klart relevant.

2016-02-06, 20:02
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Mellan publiceringarna av mätningarna kan det måhända vara tillfälle att förbättra tolkningsförmågan av förändringar i institutens mätresultat.

Begreppen statistisk signifikans (eller statistiskt säkerställd förändring) och signifikansnivå är därvidlag betydligt intressantare och meningsfullare - eventuell googling anbefalles. Begreppen förefaller emellertid att användas i tid och otid, utan statistisk seriös täckning.

Själv kräver jag att de skattade mätresultatens konfidensintervall med tillhörande konfidensnivå är betryggande separerade från varandra, för att begreppet statistiskt säkerställd förändring är klart relevant.

Ja, minst!

Trend är trend, riktning är riktning. För oss lekmän är det enklast realiserat genom att printa ut grafen i status.st och grafen i Frans partimodell, lägga dem över varandra (så de täcker varandra)och dra ut kurvan med en jättebred tuschpenna.

Då ser även vi okunniga vartåt det barkar hän. Den kurvan ser ut som ... som ... en erigerad penis, sisådär 30 grader upp åt höger.

Det går som tåget nu, förhoppningsvis ett tag till.
2016-02-06, 21:48
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

Aaah så knusslig behöver man inte vara. Det räcker så gott med en ökning på 0,2%. Senast öppnade vi en flaska Krug cuvee för att fira. Inväntar nu nästa skopfria OU. Har en hel låda att fira med så det får inte gå för lång tid. Apropå konfidensintervall. Jag tror aldrig vi kommer upp/ned i ett p-värde på 0,05.
2016-02-06, 22:07
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Senast öppnade vi en flaska Krug cuvee för att fira. Inväntar nu nästa skopfria OU. Har en hel låda att fira med så det får inte gå för lång tid.

Kan du inte knäcka en Clos d'Ambonnay om SD blir störst i en Skop?
2016-02-07, 07:37
Medlem
Perignons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Varför är 97% av SD politiker idioter? Max 15% i nästa val.

SD har alltså något som helt saknas i alla andra riksdagspartier: 3% representanter som inte är idioter. Det är... 100 % fler icke-idioter än alla andra partier sammanräknade.
Väl förspänt uppåt iaf 35-40 % med andra ord.
2016-02-07, 13:34
Medlem
I Poll of polls där ett snitt av 5 olika opinionsinstitut som använder sig av telefonintervjuer kontinuerligt sammanställs så har nu SD 19,2%. Det talas ju om att SD:s siffror i verkligheten är något högre pga en "skam-faktor" som finns i relation till att uppge att man stödjer SD vid telefonintervjuer. Min fråga till er som är intresserade av opinionsundersökningar är, ungefär hur stor tror ni att "skam-faktorn" är i dessa mätningar? Ungefär hur mycket större siffra än 19,2% tror ni är rimlig att anta att SD ligger på?

http://pollofpolls.se/poll-of-polls/
2016-02-07, 13:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
I Poll of polls där ett snitt av 5 olika opinionsinstitut som använder sig av telefonintervjuer kontinuerligt sammanställs så har nu SD 19,2%. Det talas ju om att SD:s siffror i verkligheten är något högre pga en "skam-faktor" som finns i relation till att uppge att man stödjer SD vid telefonintervjuer. Min fråga till er som är intresserade av opinionsundersökningar är, ungefär hur stor tror ni att "skam-faktorn" är i dessa mätningar? Ungefär hur mycket större siffra än 19,2% tror ni är rimlig att anta att SD ligger på?

Trackasserifaktorn är ett mer korrekt begrepp tycker jag då man riskerar konsekvenser att gå ut med sina sympatier ordentligt.

Men angående en korrekt nivå på SD så jag sentio visat att de är bäst på att mäta upp det.
2016-02-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta

Jag tror att de ligger på ungefär 25%. Så en rätt rejäl skämsfaktor. Det är inte enbart gissning utan bygger på hur fel OI hade vid valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in