Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
Här är en välproducerad film om de försök till att bevisa relativitetsteorin som misslyckats trots miljarder dollar:
https://www.youtube.com/watch?v=-y09KQxcSjc
Jag skulle kunna bemöta alla dina youtubefilmer i detalj, punkt för punkt. Men att bara se dem tar ju ett par timmar. En och annan sak behöver man också fundera på hur man ska formulera. Det kommer ta många timmar allt som allt. Är det värt? Har du viljan och förmågan att förstå ett vetenskapligt resonemang och skulle ev invändningar vara ett dugg mer relevanta än något annat som du har sagt i den här tråden? Tvivlar. Nej, det verkar inte värt mödan.
Men LHC på CERN är världens genom tidernas dyraste fysikprojekt, känt för t ex upptäckten av Higgspartikeln. Det där skulle öht inte fungera om inte (den speciella) relativitetsteorin var sann med en helt otrolig precision. Partiklarna där accelereras upp till hastigheter väldigt nära ljusets, men man kommer aldrig över denna. Och det är viktigt att man räknar rätt. Själva accelerationen går ju till så att elektromagnetiska fält knuffar på i precis rätt tempo längs de cirkulära banorna.
Är du seriöst intresserad av test av relativitetsteorin finns det en hel del bra litteratur. T ex "Was Einstein right" av CM Will är både bra och lättillgänglig.
Förresten tycker jag att text är mycket bättre än filmer. Lättare att snabbt hitta de relevanta punkterna och fokusera på dem. Så ska du envisas får du gärna hellre ta fram referenser från böcker och artiklar, gärna online eller som pdf.
Btw noterar jag att du har kallat dig nazist på FB. Är det DÄR skon egentligen klämmer för dig? Att juden Einstein inte skulle kunna ha haft rätt? I Nazisttyskland fanns det fysiker som drevs av sådana motiv. Pinsamt och antagligen en av förklaringarna till att "det tusenåriga riket" bara varade något decennium. Vetenskap och rasism passar illa ihop.