2016-02-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du har missat TR-förhandlingarna:
14:32, 2 November 2015
Då kan polisutredningen påverka er vilket datum ni bestämmer er för?
Berkowitz: Ja

"Rättsläkare utgår också utifrån hur, var, när kroppen hittades"

Även rättsläkare behöver mer information för att komma fram till vad som sannolikt inträffat.

Distriktsläkare ställer en mängd frågor för att "ringa in" vad som troligast är problemet? Tillsammans med vad blodproverna säger. För att få en så komplett bild som möjligt.

Normal procedure.
2016-02-04, 21:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Varför tror du att han inte ringde tillbaka som hade varit det normala?

Oavsett om det fanns syfte med ringningen eller ej ur Lisa´s perspektiv, så blev påringningen uppfattad som en fickringning/oavsiktlig. Och sådant förekommer.
Är det normalt att ringa tillbaka till en person som man snabbt uppfattar råkar ha fickringt? Jag har aldrig ringt tillbaka på något sådant iaf.
2016-02-04, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, det finns. Inte minst avsaknaden av spyflugelarver på hennes kropp. En liten ansamling flugägg är det enda som redovisats. Det är skumt.
Ditt svar på det.
Citat:
Tyder på att Lisas kropp förvarats kallt någonstans. Därefter flyttats till Martorp. Kan förklara "kammarspelet" på fredagen
.

Citat:
Jag upprepar: Lisa har /sannolikt/ förvarats kallt innan kroppen placerades på Martorp.
Sluta nu med ditt osannolika svammel och lögner.

I utredningsunderlaget redovisade fynd, skador m.m.

Flugägg och fluglarver i den högra hörselgången, munnen och på halsen i anslutning till
snaran.
2016-02-04, 21:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
En sadist kan naturligtvis utföra sadistiska handlingar även om offret är medvetslös, vilket du inte VET om Lisa var.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/valdtaktens-motsvarighet-till-abu-ghraib

Trots männens sadistiska och utdragna brott mot den medvetslösa flickan..
Ursäkta, men jag förederar Wikipedia som källa, trots dess brister.
2016-02-04, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Oavsett om det fanns syfte med ringningen eller ej ur Lisa´s perspektiv, så blev påringningen uppfattad som en fickringning/oavsiktlig. Och sådant förekommer.
Är det normalt att ringa tillbaka till en person som man snabbt uppfattar råkar ha fickringt? Jag har aldrig ringt tillbaka på något sådant iaf.
Nej, det säger ju sig självt. Fickringning = oavsiktlig ringning, det ringer man inte tillbaka på.
2016-02-04, 21:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Nej, det säger ju sig självt. Fickringning = oavsiktlig ringning, det ringer man inte tillbaka på.

Precis. Och inget i samtalet antydde att något var på tok eller en hotfull situation.
2016-02-04, 22:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Precis. Och inget i samtalet antydde att något var på tok eller en hotfull situation.
Tvärtom, samtalet tyder på att Lisa pratade med en välvillig svensk som inte befann sig i en nödsituation.
2016-02-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha

Precis. Enda anledningen att ringa tillbaka i det läget torde väl vara om något låter konstigt eller känns fel, men Lisas pappa var ju tydlig med att hon lät (har glömt de exakta orden) lugn / glad / som vanligt, och då hade åtminstone inte jag ringt tillbaka.

Dessutom har tidsspannet (ca 15 sekunder) ifrågasatts, men det känns ganska rimligt ändå tycker jag efter att ha testat. Svara ... inse att ingen pratar med mig ... ropa HALLÅ!!! ett par gånger ... lyssna ... inse att den i andra änden inte har en susning om att jag sitter där och tjoar ... Jo, men ca 15-20 sekunder är vad det tar. För mig i alla fall; andra kanske hanterar sina fickringningar annorlunda?
2016-02-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tvärtom, samtalet tyder på att Lisa pratade med en välvillig svensk som inte befann sig i en nödsituation.

Man kan prata svenska med någon som inte är svensk. En utlänning kan verka välvillig.
2016-02-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Till trådstarten.

/Mod
Finns det flera ljudfiler från Hovrätten, t ex målsägarbiträdets anförande, någonstans ?
2016-02-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Precis. Enda anledningen att ringa tillbaka i det läget torde väl vara om något låter konstigt eller känns fel, men Lisas pappa var ju tydlig med att hon lät (har glömt de exakta orden) lugn / glad / som vanligt, och då hade åtminstone inte jag ringt tillbaka.

Dessutom har tidsspannet (ca 15 sekunder) ifrågasatts, men det känns ganska rimligt ändå tycker jag efter att ha testat. Svara ... inse att ingen pratar med mig ... ropa HALLÅ!!! ett par gånger ... lyssna ... inse att den i andra änden inte har en susning om att jag sitter där och tjoar ... Jo, men ca 15-20 sekunder är vad det tar. För mig i alla fall; andra kanske hanterar sina fickringningar annorlunda?

Tror att det du beskriver är ett högst normalt beteende.

Att skuldbelägga pappan, som gjorde allt rätt enligt min bok, är förfärligt lågt.

Underbyggt av Inget, dessutom.
2016-02-04, 22:17
Medlem
KeithRichardss avatar
Vet inte om detta har varit uppe, men dessa datum jobbade Lisa på kaféet:

14-16 maj 10-18 tors, fre, lör
17 maj 10-19 sö
23 maj 11-16 lör
30-31 maj 10-18 lör, sö
6-7 juni 10-18 lör, sö

Nerijus bör alltså ha haft sex tillfällen innan att skåda Lisa från taket. Och på söndagarna kanske han höll till i runkrummet.
https://minfil.org/C118ldb7bb/Rummet.jpg

Citat:
Förhör med Holm, Helena; 2015-06-08 14:10

Helena nämnder att när hon själv jobbade på caféet i början på maj, 2-3 maj, så var det
utländska byggnadsarbetare som la om taket. De tittade och Helena undrade lite vad de var ute efter. Hon säger att hon inte vill anklaga folk men hon funderar och grubblar.
Citat:
Svedung, Sophie:
De har redan varit igång redan vid 7-tiden på morgonen och de har varit kvar och jobbat på taket när caféet stängt vid 18-tiden på kvällen. Uppifrån sina platser på taket har de haft "järnkoll" på personalen på caféet,
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-04 kl. 22:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in