2016-02-04, 14:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är du och några få som anser det - resten tror att det är just sexualsadism via sakkunnigutlåtande av professor samt att det har tydliga förtecken.

Nej, jag sa inte att NB är seriemördare. Däremot finns denna sorts sexualsadism hos en viss sorts seriemördare. Det hade jag inte behövt förklara om du vore mer insatt.
Långström skrev att det kan handla om sadism, och det tar du och några andra som en sanning. Jag har försökt att förklara varför tejpningen inte var sadism, men du har slagit dövörat till och slutat att argumentera. Istället påstår du bara att det är sexualsadism.
2016-02-04, 14:21
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Man kommer inte vidare med fickringningen - den har hänt och om det handlar om NB vet ingen mer än han själv.
Denna detalj påverkar ju naturligtvis inte skuldfrågan, men det är ändå av värde att försöka reda ut hur monstret har gått till väga. Jag är så övertygad som det går över att det var sin egen baneman som Lisa pratade med.

18:22 skriver hon "Nu", givetvis för att det var då hon skulle åka.
Men fyra minuter senare har hon ändå uppenbarligen inte lämnat platsen. Någon eller något har hållit henne kvar. Vid det här laget känner hon nog olust eller irritation och ringer upp pappan i smyg. (På samma sätt som Elin Krantz gjort.) Mamman minns Lisas kommentar som "det är redan klart", vilket kan tyda på att någon har tjatat eller bett om någonting lite väl många gånger.
Den vuxna advokatkvinnan hade skinn på näsan och valde att inte hörsamma mannens vädjan om att gå till hans bil. Men den artiga 17-åriga flickan Lisa, hade nog inte samma pondus.

Monstret bör ha varit på plats för att han vetat att där funnits unga flickor som han åtrått genom fönstret i runkrummet. Där ser han de tre gå ut, två åker iväg i en bil, en ensam finns kvar vid den norra änden, så han beger sig snabbt dit.

Ropade och vinkade han på Lisa eller gick han fram till henne?
Eftersom hon hade satt i nyckeln, bör hon ha hunnit sätta sig på mopeden och hade då ryggen mot ladan - och troligtvis musik i hörlurarna och såg och hörde honom därför inte.

Resten är ju svårare att reda ut. Tog han bilen fram till henne?
Men som sagt, "fickringningen" tyder ju på att något märkligt var på gång.
2016-02-04, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Långström skrev att det kan handla om sadism, och det tar du och några andra som en sanning. Jag har försökt att förklara varför tejpningen inte var sadism, men du har slagit dövörat till och slutat att argumentera. Istället påstår du bara att det är sexualsadism.
Ja, jag och några andra lyssnar heller på professioner än wannabes som fablar runt - för det du kommit med har inte minsta trovärdighet som jämförelse.
Varför skulle jag köpa allt korkat som du skrivit ner - det ena mer långsökt än det andra, när det märks att du vräker ur dig saker du inte har nån koll på?
Speciellt inte när mordet har förtecken på sexualsadism.

Du hade nyss ingen koll via forensik att det tolkas som att anhöriga utfört mord när ansiktet är täckt alternativt att det ofta är psykos med i bilden då de inte vill att offret ska titta?
Det märks tydligt att du ger dig in på områden du inte behärskar - därav finner jag dig inte trovärdig.
2016-02-04, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Denna detalj påverkar ju naturligtvis inte skuldfrågan, men det är ändå av värde att försöka reda ut hur monstret har gått till väga. Jag är så övertygad som det går över att det var sin egen baneman som Lisa pratade med.

18:22 skriver hon "Nu", givetvis för att det var då hon skulle åka.
Men fyra minuter senare har hon ändå uppenbarligen inte lämnat platsen. Någon eller något har hållit henne kvar. Vid det här laget känner hon nog olust eller irritation och ringer upp pappan i smyg. (På samma sätt som Elin Krantz gjort.) Mamman minns Lisas kommentar som "det är redan klart", vilket kan tyda på att någon har tjatat eller bett om någonting lite väl många gånger.
Den vuxna advokatkvinnan hade skinn på näsan och valde att inte hörsamma mannens vädjan om att gå till hans bil. Men den artiga 17-åriga flickan Lisa, hade nog inte samma pondus.

Monstret bör ha varit på plats för att han vetat att där funnits unga flickor som han åtrått genom fönstret i runkrummet. Där ser han de tre gå ut, två åker iväg i en bil, en ensam finns kvar vid den norra änden, så han beger sig snabbt dit.

Ropade och vinkade han på Lisa eller gick han fram till henne?
Eftersom hon hade satt i nyckeln, bör hon ha hunnit sätta sig på mopeden och hade då ryggen mot ladan - och troligtvis musik i hörlurarna och såg och hörde honom därför inte.

Resten är ju svårare att reda ut. Tog han bilen fram till henne?
Men som sagt, "fickringningen" tyder ju på att något märkligt var på gång.
Vissa saker ser jag som dead end road även om de är intressanta - och det var detta jag menade.
Det går inte att mjölka ur mer.
Att hon satt i nyckeln är inte likvärdigt med att sitta på mopeden - av praktiska skäl stoppas den i först om hon sen ska ha händerna fria för att sätta i hörlurar, plocka på hjälm och handskar. Hon kan ha stoppat i nyckeln för att göra nåt med mobilen likaväl. Då är den på plats.
Redan i detta skede kan han ha ropat på henne varav hon vänder sig om och kollar.
2016-02-04, 14:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad gör sadister då? Det är absolut inte fel att kalla NB sexualsadist. Det här mordet var sadistiskt och han förlustade sig under tiden. Vad kallar du det?
Sadister njuter av att plåga människor. Döda människor plågas inte, så tejpningen av Lisas huvud var inte sadism.
2016-02-04, 14:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vissa saker ser jag som dead end road även om de är intressanta - och det var detta jag menade.
Det går inte att mjölka ur mer.
Att hon satt i nyckeln är inte likvärdig att sitta på mopeden - av praktiska skäl stoppas den i först om hon sen ska ha händerna fria för att sätta i hörlurar, plocka på hjälm och handskar. Hon kan ha stoppat i nyckeln för att göra nåt med mobilen likaväl. Då är den på plats.
Redan i detta skede kan han ha ropat på henne varav hon vänder sig om och kollar.
Då är vi vid örhängena igen... Hon kan inte tappa två örhängen på samma plats med integralhjälm på sig. Om hon befann sig under hot eller tvång när hon gick in i djurdelen av ladan hade hon annat att tänka på än att ta av sig hjälmen, liksom den som tvingade henne tänkte på annat.
2016-02-04, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då är vi vid örhängena igen... Hon kan inte tappa två örhängen på samma plats med integralhjälm på sig. Om hon befann sig under hot eller tvång när hon gick in i djurdelen av ladan hade hon annat att tänka på än att ta av sig hjälmen, liksom den som tvingade henne tänkte på annat.
Hon tappar örhängena när han för henne genom stalldelen.
Antingen då han plockar av henne hjälmen alternativt att hon inte ens har den på huvudet och med fysisk kontakt rivs de ur öronen pga brutalt hanterande - en kamp.

Jag tror inte hon ens hade hjälmen på sig när hon gick över vägen men det ändrar inte varför örhängena hittades på golvet.
2016-02-04, 14:41
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Att hon satt i nyckeln är inte likvärdig att sitta på mopeden - av praktiska skäl stoppas den i först om hon sen ska ha händerna fria för att sätta i hörlurar, plocka på hjälm och handskar. Hon kan ha stoppat i nyckeln för att göra nåt med mobilen likaväl. Då är den på plats.
Ja, här finns det ju flera tänkbara scenarion.

"Det mekaniska ljudet"?

NB:s bil?
Eller gick han fram till henne för att snacka mopeder, så det var hennes egen som lät? Nej, det ljudet skulle väl pappan ha känt igen.
Var det kanske musiken från hörlurarna som lät, om hon hade tagit av sig dessa?
2016-02-04, 14:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, jag och några andra lyssnar heller på professioner än wannabes som fablar runt - för det du kommit med har inte minsta trovärdighet som jämförelse.
Varför skulle jag köpa allt korkat som du skrivit ner - det ena mer långsökt än det andra, när det märks att du vräker ur dig saker du inte har nån koll på?
Speciellt inte när mordet har förtecken på sexualsadism.
Slut på argumenten, ser jag.
Citat:
Du hade nyss ingen koll via forensik att det tolkas som att anhöriga utfört mord när ansiktet är täckt alternativt att det ofta är psykos med i bilden då de inte vill att offret ska titta?
Det märks tydligt att du ger dig in på områden du inte behärskar - därav finner jag dig inte trovärdig.
Vad menar du med det fetstilta? Jag sa att huvudet tejpades för att det var kroppen iakttagaren ville se, inte ansiktet på en hängd människa. Det är ingen vacker syn. Jag sa inte ett ord om anhöriga eller psykos.
2016-02-04, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad kan vara mer plågsamt än som ung kvinna inse att hon snart ska dö under fruktansvärda former?
Exakt. Det måste ju ha varit ren njutning att släpas in dit, se repen och silvertejpen. Tänk att inse att man ska dö. Så skönt.
2016-02-04, 14:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hon tappar örhängena när han för henne genom stalldelen.
Antingen då han plockar av henne hjälmen alternativt att hon inte ens har den på huvudet och med fysisk kontakt rivs de ur öronen pga brutalt hanterande - en kamp.

Jag tror inte hon ens hade hjälmen på sig när hon gick över vägen men det ändrar inte varför örhängena hittades på golvet.
I scenariot du beskrev hade hon hjälmen på sig. Varför skulle han ta sig tid att ta av henne hjälmen på vägen? Det finns inget annat spår av kamp.
2016-02-04, 14:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vad kan vara mer plågsamt än som ung kvinna inse att hon snart ska dö under fruktansvärda former?
Det var om tejpningen var sadism vi diskuterade, häng med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in