Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Question: Is that true that shiny materials can reflect radiation well? If yes, how does it work?
Answer: Yes, shiny materials are good reflectors of visible light, one of many kinds of radiation.
[ ... ]
Som sagt var, din läsförståelse är kass troligen därför du är så korkad...
Därav relevansen att man nämner "shiny" dvs "glänser".
Shiny: (of a smooth surface) reflecting light, typically because very clean or polished.
Så du behärskar uppenbart inte engelska heller...
Vad kan du egentligen?
Det är svårt att diskutera med någon som inte kan förstå, men jag ska göra ett nytt försök.
Om du observerar så står det "shiny" materials are good "reflectors" of visible light och hela artikeln handlar sedan om varför metaller glänser. Det talas inget om reflektion av den typ som finns i speglar, utan om den typ av reflektion som gör att metaller blänker.
Och, som jag försökte förklara för dig tidigare så beskriver kvantfysiken varför olika metaller glänser med olika färg (därför att det faktum att olika ämnen utsänder fotoner av olika våglängd, så inkommande ljus till en silveryta absorberas och skickas sedan ut igen silverfärgat).
Och, som jag förklarade så är det
inte denna process som gäller vid spegling i en spegel med silverbeläggning, vilket jag förklarade enkelt kan inses i och med att speglingen inte ändrar färg (blir silverfärgad) och dessutom att speglingen har en bestämd inkommande och utgående vinkel (vilket glänsande ljus från silver inte har, det skickas ut i alla riktningar).
Om du hade tänkt efter ytterligare så hade du insett det också av det exempel som jag gav på köksfönstret som en spegel när det är mörkt ute och det faktum att det går att göra speglar som är täckta av svartmålat papper på baksidan i stället för ett silverlager. I inget av dessa exempel finns det något metallager att excitera, men det blir likaså en spegelbild.
Men, att erkänna att du har fel, det förväntar jag mig inte att du har integritet nog att kunna göra.