2016-02-02, 22:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vet vi när Lowas buss, från Skara järnvägsstation till Lidköping, avgick? Det har betydelse för hur fickringningen skall värderas.
Ja, det vet vi, 18:45. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-02-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I det fallet fanns inte 10 DNA som pekade med hela handen mot KJ. Här däremot pekar det otvetydigt mot NB. Viss skillnad minst sagt.

Dom fallen går inte att jämföra.

Visst att HR kan ändra brottsrubricering, det visar ditt exempel. Men bevisläget och förutsättningarna är väsenskilda.

Det kommer inte hända här. HR fastställer TRs dom. Det är vad som kommer att hända.

Skulle det inte bli så, så får väl en eller annan här i tråden "äta upp tangentbordet".
Jag är en av dom.
Garderar med att det gäller bara om han frias
2016-02-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Brottsrubriceringen ändrades av domstolen från mord till dråp, vilket framgår av citatet.
Vad vill du ha sagt med det citatet? Du kan inte jämföra enbart domsluten mot varandra utan att ta med bakgrunden för detsamma.

I detta fall är det inget alternativ. Åtalet gäller mord och inte några alternativa gärningar.
Inte ens försvaret har haft några åsikter om detta.
2016-02-02, 22:57
Medlem
Citat:
Nja, brottsoffrets blod i bilen väger nog tyngre än 10 DNA.

Det tror jag inte alls. Att dessutom ha blandbilder NB/LH samt blod DNA väger nog tyngre. Plus en indiciekedja som inte går av för hackor.

Men fallen kan inte jämföras.
Senast redigerad av Remark 2016-02-02 kl. 23:00.
2016-02-02, 22:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Hovrättens sammanfattning
är ändrad.
Häktningsbeslutet är som tidigare.

Citat:
Är det vanligt med presskonferenser efter hovrättsdomar? Kommer domstolen med något sensationellt, kanske?

Citat:
Pressmeddelande: Dom i Lisa Holm-målet. Följande tider gäller:
Kl. 14.00 Domen tillhandahålls i Göta hovrätts lokaler vid Hovrättstorget (Domstolsbyggnaden) i Jönköping och per mejl.
Kl. 14.15 Linda Hallstedt och Martin Andersson presenterar domen och svarar på frågor. Detta sker i Göta hovrätts plenisal.

Jag tänkte just detsamma när jag läste uppdateringen av HR:s sammanfattning. Det verkar som att de väntar sig värsta mediauppbådet. Måste boka tid för intervju med hovrättsråden, efter den kortare frågestunden. Hmm...de går ut med dessa förhållningsorder i ett pressmeddelande så här tidigt, för visst är det väl rätt tidigt? Man har tre dagar på sig att boka tid, det är väldigt gott om tid.
Alltså känns det lite överdrivet faktiskt, om domen skulle vara den förväntade. Särskilt med tanke på att media över huvud taget visat ett rätt ljumt intresse för hovrättsförhandlingen i jämförelse.
2016-02-02, 23:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det tror jag inte alls. Att dessutom ha blandbilder NB/LH samt blod DNA väger nog tyngre. Plus en indiciekedja som inte går av för hackor.

Men fallen kan inte jämföras,
Jo, eftersom anledningen till att vatchareeyadomen blev dråp har inget med blod, DNA eller indiciekedja att göra.
2016-02-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tänkte just detsamma när jag läste uppdateringen av HR:s sammanfattning. Det verkar som att de väntar sig värsta mediauppbådet. Måste boka tid för intervju med hovrättsråden, efter den kortare frågestunden. Hmm...de går ut med dessa förhållningsorder i ett pressmeddelande så här tidigt, för visst är det väl rätt tidigt? Man har tre dagar på sig att boka tid, det är väldigt gott om tid.
Alltså känns det lite överdrivet faktiskt, om domen skulle vara den förväntade. Särskilt med tanke på att media över huvud taget visat ett rätt ljumt intresse för hovrättsförhandlingen i jämförelse.

Lisa Holm-fallet är det mest uppmärksammade målet i Sverige. Genomgående har man varit duktiga på att möta efterfrågan från press och allmänhet.

Så jag är inte förvånad alls.
2016-02-02, 23:07
Medlem
Citat:
Jo, eftersom anledningen till att vatchareeyadomen blev dråp har inget med blod, DNA eller indiciekedja att göra.

OM det hade funnits i det fallet tror du KJ hade blivit dömd för dråp?
2016-02-02, 23:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja, det vet vi, 18:45. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Om flickorna startade bilen 18:28 var det då möjligt för Lowa att hinna med bussen 18:45?

Jag tror att Lisa fick i uppdrag att gömma nyckeln eftersom det var kort om tid för de bilburna. Då och där överfölls hon?
2016-02-02, 23:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
OM det hade funnits i det fallet tror du KJ hade blivit dömd för dråp?
Det fanns, och han blev dömd för dråp.
2016-02-02, 23:12
Medlem
Citat:
Det fanns, och han blev dömd för dråp.

OK. Vad menar du att man hittade av DNA och DNA blod? Blandbilder?
2016-02-02, 23:12
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
I detta fall är det inget alternativ. Åtalet gäller mord och inte några alternativa gärningar.
Inte ens försvaret har haft några åsikter om detta.

Jo, det finns det alternativ som 'XeniaOnatopp' pratat om - brott mot griftefrid. Gärningen är beskriven i gärningsbeskrivningen så domstolen har en möjlighet att döma bara för det, om man nu vill det. Därmed inte sagt att det är det minsta sannolikt att det blir så. Försvaret behöver inte propsa för alternativ gärning för att det ska kunna falla ut så heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in