Citat:
Ursprungligen postat av
Great Gargamel
Är de någon mer än mig som tycker de är coolt med avgasknallar? Tänkte att jag vänder mig till er kunnigare, frågan är följande ifall de går att bygga/trimma en motor för gat och rallybruk och få ut avgasknallar vid gaspådrag samtidigt som motorn går rent, har läst att de kan beror på misständning eller så att bensin åker ner i avgasröret och antänds, plus att man har raka rör i princip. Rätta mig vid fel
Vilken motor skulle lämpa sig bäst att börja bygga på ifall man vill ha kring 200-250 hästar och de ska vara så billigt som möjligt?

Du har nog missuppfattat en hel del....
Avgasknallar är oftast ett tecken på att nåt är fel, och det vill man ju inte ha.
Det finns dock speciella tillfällen då det kan bli avgasknallar utan att det är del, ja t o m avsiktligt.
Det ena är när t ex när rallycrossbilar står med gasen i botten just vid starten och det varvar och smäller som fan, så de får upp laddtrycket på turbon. Detta är en avsiktligt kortvarig men mycket elak belastning för motorn, men effektivt för att få mer effekt direkt i starten. Så fort man kliver av kopplingen så slutar smällarna.
Det andra tillfället är om man övervarvar en motor så att den går i varvstoppen, då kan oförbränt bränsle fara ut i grenröret när motorstyret klipper tändningen och självantända där, vilket inte heller är bra.
Så egentligen är det ett nej på din fråga, det finns egentligen inget vettigt sätt att få en motor att smälla på fullgas och samtidigt gå rent.