2016-01-29, 11:52
Medlem
Jag satt och funderade på en sak, mest för att retas med myndighetsmänniskorna.
Men kan det vara så att man kan ta på sig en godkänd industrihjälm och ge sig ut och köra lagligt?
Jag vet att de är fula och jag vet att det blir kallt men det var inte frågan...
Någon som vet vad lagen säger?
Citera
2016-01-29, 11:56
Medlem
Avva66s avatar
Nope, då åker du på böter. Före årsskiftet hade du kunnat gjort det.
Citera
2016-01-29, 12:00
Medlem
Var står det?
Citera
2016-01-29, 12:00
Medlem
Krocketklubbas avatar
Antagligen inte om inte hjälmen i fråga (mot förmodan) är godkänd enligt normen ECE 22-05. antar att liknande regler gäller som för mc.
Citera
2016-01-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Antagligen inte om inte hjälmen i fråga (mot förmodan) är godkänd enligt normen ECE 22-05. antar att liknande regler gäller som för mc.

Vad står det i normen ECE 22-05? En industrihjälm går efter EN397!
Citera
2016-01-29, 15:20
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAirborne
Vad står det i normen ECE 22-05? En industrihjälm går efter EN397!
Glöm det, det skall vara en hjälm som följer samma krav som för en mc-hjälm i fråga om säkerhet.
Är du dock under sju år så är det inte samma krav, men då får du sitta i släden.
Citera
2016-02-01, 23:03
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAirborne
Jag satt och funderade på en sak, mest för att retas med myndighetsmänniskorna.
Men kan det vara så att man kan ta på sig en godkänd industrihjälm och ge sig ut och köra lagligt?
Jag vet att de är fula och jag vet att det blir kallt men det var inte frågan...
Någon som vet vad lagen säger?

I dagsläget åker du på böter, fast transportstyrelsen håller som bäst på med att utarbeta undantag. Exempelvis om du hugger ved i skogen, anser transportstyrelsen att det är orimligt att du ska behöva byta hjälm varje gång du ska köra ett vedlass till uppläggssplatsen. Huggarhjälmen borde räcka då.

Men som sagt: Undantagen är inte framtagna än.
Citera
2016-02-02, 16:57
Medlem
swixxys avatar
Helt jävla idiotiskt, vi som är så puckade som kör utan - låt oss göra det! Det är snorungar med sina Freerides och MXZor som kör alldeles för fort som hamnar i olyckor!
Citera
2016-02-02, 17:53
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Helt jävla idiotiskt, vi som är så puckade som kör utan - låt oss göra det! Det är snorungar med sina Freerides och MXZor som kör alldeles för fort som hamnar i olyckor!
Hjälmkravet är bra, hjälmen räddar liv, värmer och minskar buller med. Samer och skogshuggare får dispens, och jag tycker det är helt i sin ordning.
Citera
2016-02-03, 07:52
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Hjälmkravet är bra, hjälmen räddar liv, värmer och

minskar buller med. Samer och skogshuggare får dispens, och jag tycker det är helt i sin ordning.

Varför ska lapparna ha dispens!? Dom om några borde väl vara glada att få en varm hjälm på skallen, sedan kan dom utrusta med intercom av något slag så kan dom dessutom kommunicera med varandra utan att skrika som tokar. Lappdj-vlarna klagar på allt som staten hittar på för dom anser att dom äger fjällvärlden och dom inte lyder under vanlig lagar.
Citera
2016-02-03, 07:55
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy

Jag kan bara så där påminna mig om rätt många äldre män som kört omkull/in i träd och dött i skoterolyckor. Att sedan snorungarna kör som idioter kan jag hålla med om, men vuxna som dör är oftast alkoholpåverkade.
Citera
2016-02-03, 09:08
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Varför ska lapparna ha dispens!? Dom om några borde väl vara glada att få en varm hjälm på skallen, sedan kan dom utrusta med intercom av något slag så kan dom dessutom kommunicera med varandra utan att skrika som tokar. Lappdj-vlarna klagar på allt som staten hittar på för dom anser att dom äger fjällvärlden och dom inte lyder under vanlig lagar.
Tja, en och annan lapp mindre. Jag vet inte hur olycksstatistiken ser ut för arbetande Samer, och inte skogshuggare heller. Men jag får för mej att det är nöjesåkare och fylla som står för olyckorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in