2016-02-02, 13:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Man kan då alltså dra slutsatsen att LH pratat med någon annan än sina kollegor under fickringningen. Eftersom denna person inte gett sig till känna kan man starkt förmoda att det rör sig om mördaren. Då LH talat svenska med honom kan man utgå från att han också är svensktalande. Alltså är det inte NB. Han ska visserligen kunna en del fraser på svenska men knappast tillräckligt för att konversera.
Är inte det där en ganska förenklad slutsats? Jag minns inte hur länge NB har bott i landet men det är väl ett tag i alla fall? Nog för att han mesta tiden kanske har jobbat enskilt eller med landsmän, och i övrigt mest umgåtts med frun och brodern, men han väl ändå exempelvis varit och handlat ibland? Visst snappar man väl upp ett och annat?

Vad sägs om exempelvis:

NB: "Hjälpa hålla?", samtidigt som han håller i något där det är uppenbart att fler än två händer behövs.

Lisa: "Ja, det är klart". Med innebörden "klart jag hjälper dig att hålla".

Skulle inte NB på svenska kombinerat med teckenspråk kunna förmedla att han behöver hjälp med att t.ex hålla något? Det har väl inte framkommit något om att han skulle vara utvecklingsstörd?

Eller vad sägs om att han håller upp en karta och säger "visa"?
Svaret från Lisa "ja, det är klart" vore väl rimligt vid en sådan fråga?
2016-02-02, 13:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Är inte det där en ganska förenklad slutsats? Jag minns inte hur länge NB har bott i landet men det är väl ett tag i alla fall? Nog för att han mesta tiden kanske har jobbat enskilt eller med landsmän, och i övrigt mest umgåtts med frun och brodern, men han väl ändå exempelvis varit och handlat ibland? Visst snappar man väl upp ett och annat?

Vad sägs om exempelvis:

NB: "Hjälpa hålla?", samtidigt som han håller i något där det är uppenbart att fler än två händer behövs.

Skulle inte NB på svenska kombinerat med teckenspråk kunna förmedla att han behöver hjälp med att t.ex hålla något? Det har väl inte framkommit något om att han skulle vara utvecklingsstörd?

Det bör ha hänt bakom kaféet. Hur kom Lisa till ladan?
2016-02-02, 13:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
NB kan ha hotat henne med den fingeravtrycksfria kökskniven. Då har hon inte mycket till val än att följa med.
Vad var det Lisa hjälpte till med, som fick henne att säga att det var klart, om hon var hotad med kniv?
2016-02-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det bör ha hänt bakom kaféet. Hur kom Lisa till ladan?

Tillbaka på ruta ett, igen. Den enda som kan ge svar på det är NB och han säger inget. Det får vi leva med.

Enligt mig är det inte meningsfullt att spekulera kring just det. Fakta är att hon hamnade i Ladan och bevisligen hängdes, tejpades och dog med tre meter silvertejp runt huvudet i det kaklade rummet.
NB kan bindas till gärningen.

En enig TR har dömt NB till livstid. Att HR, på samma bevisning, skulle komma till annan slutsats är inte trovärdigt.

Exakt hur förflyttningen till Ladan gick till har ingen betydelse i sammanhanget.
2016-02-02, 13:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Moosky skulle troligen väcka frågan om vad som låg till grund för beslutet (som IR så ivrigt ville motivera att det nästan lät som om en hjärttransplantation stod för dörren...).
Jag har kollat både dagboksblad och media men hittar inte nåt jag heller.
Dra sig ur är upp till henne och en sak - men det är juridiken jag är intresserad av (likt det Brandtler efterfrågar) dvs vad som gjorde att hon fick ta det via Skype.
Oavsett om hennes vittnesmål inte är under ed så är hon ett vittne och det borde rimligtvis gälla samma regelverk för henne som andra (iom att hon tackar ja) - hon kan knappast ha en slags gräddfil där hon väljer plats godtyckligt.

Enligt lagmannen så bestämde man av rent praktiska skäl att hon skulle få vittna via videolänk.
Hon lämnade inget intyg på att hon var sjuk och inte fick dom reda på att man inte får lämna landet då man är sjuk utan bara då hon sa det under förhandlingen. Och precis som jag sa så hade det blivit extremt mycket besvärligare att tvinga hit henne.

Nej, har hon tackat ja till att vittna så har hon ingen gräddfil och hade hon vistats i Sverige hade hon fått vara på plats det är jag övertygad om. Nu har men genom EU ett samarbete då det gäller förhör i annat land.
2016-02-02, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Enligt lagmannen så bestämde man av rent praktiska skäl att hon skulle få vittna via videolänk.
Hon lämnade inget intyg på att hon var sjuk och inte fick dom reda på att man inte får lämna landet då man är sjuk utan bara då hon sa det under förhandlingen. Och precis som jag sa så hade det blivit extremt mycket besvärligare att tvinga hit henne.

Nej, har hon tackat ja till att vittna så har hon ingen gräddfil och hade hon vistats i Sverige hade hon fått vara på plats det är jag övertygad om. Nu har men genom EU ett samarbete då det gäller förhör i annat land.
Ok - och vart är denna info från? Att man beslöt av "rent praktiska skäl"?

Edit: Förtydligar även till dig att diskussionen inte handlar om att tvinga hit IB (inte ens möjligt) eller övertala (ska inte ens HovR ägna sig åt). Jag diskuterar helt utifrån jurdiska termer - för det är förankrat (ska vara) i någon paragraf.
Att sitta och ägna sig åt nån sorts godtycklighet på eget bevåg är inte aktuellt.
Lika lite som en diskussion a la rita-gissa-spring.

Strikt juridiskt är det jag undrar kring alltså.
Senast redigerad av develi 2016-02-02 kl. 13:54.
2016-02-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om Rebecka och Lowa åkte 18:20 bör Lisa ha skickat SMS från mopeden 18:22. Hon stannade knappast på vägen till mopeden, utan gick raka vägen dit. Därifrån kunde inte NB locka henne över vägen, varken katt eller godis hade lockat, och överfall direkt kan uteslutas tack vare fickringningen. Fickringningen gick fyra minuter efter SMS. Vad hände under de fyra minuterna? Varför dröjde Lisa med att köra iväg? Varför dröjde NB med att överfalla, han kunde när som helst under dessa minuter se hela ekipaget åka iväg mot Skövde. Vem pratade Lisa med i fickringningen?

Jag tror att NB har gått över vägen, där har han ropat, hjälp skynda
min bror eller varför inte fru har svimmat, snälla skynda kom.
Han har varit påig som fan så Lisa har blivit stressad, inte hunnit tänka till
utan helt enkelt sprungit efter. Det är en ide.

En annan ide är att han har norpat hennes mobil å jönsat runt, fått
henne att följa efter, över vägen då så klart.
Hade det kommit en bil så kunde han avbryta.
En bil med AJ i hade så klart stannat.
Inget brott begånget, jävligt mysko agerande dock.

En annan sak är tejprullen med Lisas fingrar i hålet.
Har hon tejpat något själv, borde ha hittats, har hon hjälpt någon "det är klart".

Självklart kan fingrarna ha hamnat där vid handgemäng, vi vet inte om hon
kunde göra motstånd i det läget.

Lite tankar om vad som kan ha hänt, sedan kan man
plussa på med bilar å SUVar osv.
2016-02-02, 13:53
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:

Vad sägs om exempelvis:

Vad vore poängen för NB att tala svenska när han behärskar engelska mycket bättre?

Sen ska ju Lisa ha sagt "nu är det klart", alltså var innebörden inte "självklart" utan att något var färdigt. Det ger en viss fingervisning om vad samtalet kan ha handlat om. Jag kan tänka mig att mördaren har börjat med att kallprata lite för att få kontakt, typ: -Jaså du är klar för dagen och ska åka hem nu? -Ja, nu är det klart.
LH kan också redan ha befunnit sig i ladan när fickringningen skedde, kanske lurade mördaren in henne dit under förevändning att han behövde hennes hjälp med något, och sedan när det var avklarat kan hon ha uttalat dessa ord.
2016-02-02, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:

Vad sägs om exempelvis:

Det finns en möjlighet till. Om man oväntat och plötsligt blir tilltalad på engelska så kan man svara spontant på sitt modersmål per automatik. Har hänt mig flera ggr och det har då handlat om korta svar:
"Ja", "Javisst", "Absolut", "självklart".
... och sen har resten kommit på engelska.
2016-02-02, 13:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hon sa "det är klart" till jobbarkompisarna. De pratade svenska. Strax därefter slår NB till. Vad fan, kan du inte tänka alls?
Nej, fickringningen skedde efter att de hade skilts åt, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-02 kl. 14:01.
2016-02-02, 14:00
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt hur förflyttningen till Ladan gick till har ingen betydelse i sammanhanget.
Och de förslag som har givits i tråden är fullt tillfredsställande, även om nu blombergsrevisionisterna så gärna vill skapa tvivel på alla tänkbara sätt.
Det är givetvis inte svårt för en vuxen karl att sätta sig i respekt hos en artig 17-årig flicka genom att vänligt be om hjälp med någon rimlig tjänst.

På videoinspelningarna med Nerijus kan man höra att han ibland talar i ett väldigt högt tonläge, så om han använt detta just när Lisas pappa hört honom, kan pappan ha uppfattat honom som en kvinna.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-02 kl. 14:08.
2016-02-02, 14:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tillbaka på ruta ett, igen. Den enda som kan ge svar på det är NB och han säger inget. Det får vi leva med.

Enligt mig är det inte meningsfullt att spekulera kring just det. Fakta är att hon hamnade i Ladan och bevisligen hängdes, tejpades och dog med tre meter silvertejp runt huvudet i det kaklade rummet.
NB kan bindas till gärningen.

En enig TR har dömt NB till livstid. Att HR, på samma bevisning, skulle komma till annan slutsats är inte trovärdigt.

Med det resonemanget finns det ingen anledning att diskutera domar alls, och hovrätterna kan läggas ned.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in