2016-01-31, 21:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har du dubblat din lön sedan 2005?

Har du höjt din lön och sänkt dina räntekostnader sedan 2005? oh yes boy!

Och många mer som gjort det...
2016-01-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har du höjt din lön och sänkt dina räntekostnader sedan 2005? oh yes boy!

Och många mer som gjort det...
Jo de som har lån har sänkt sina räntekostnader.
De stackare utan lån med en mille på banken däremot har ju inte fått så mycket ränta för pengarna.
2016-01-31, 22:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De stackare utan lån med en mille på banken däremot har ju inte fått så mycket ränta för pengarna.

Nej är man dum nog att aldrig ta risk går det aldrig bra i längden, hade man istället placerat pengarna i börsen hade det gått riktigt bra. Själv har jag mer än dubblat mina inkomster sedan 2005 pga detta.
2016-01-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej är man dum nog att aldrig ta risk går det aldrig bra i längden, hade man istället placerat pengarna i börsen hade det gått riktigt bra. Själv har jag mer än dubblat mina inkomster sedan 2005 pga detta.

Ja finns en del idioter som sitter skuldfria med nån mille i portföljen, arma stackare.
2016-01-31, 23:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Och vad kan man göra om man har lägre kostnader??

Jo man kan amortera och spara på börsen som undertecknad...

Därmed har jag sänkt min finansiella risk med åren.
2016-02-01, 00:10
Medlem
Vad är bäst att göra idag om:
Man har en lgh i Sthlm och vill köpa ett hus utan att sälja lgh.
Att köpa hus idag kommer inte på frågan då vissa väntar på mörkare tider(ponera nu att det händer).

Samtidigt har man lån på 1 miljon och två miljoner på sparkontot.
Kan ju betala av lånet nu och slippa betala ränta i några år framöver. Men frågan är om man kan låna tillräckligt med pengar av banken när man väl bestämmer sig att köpa det där huset som "reas" ut.
Är det smart att sitta kvar på det där lånet, för vem vet, man kanske blir av med jobbet(lever på en inkomst istället för på två), får inget lån och samtidigt så vet man inte vad bankerna kommer hitta på för avtal vid sämre tider.
2016-02-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fast skulle vi haft löneökningar+penningmängd som inflationsmått skulle vi redan tidigt fått en mycket högre ränta ( givet ett 2% inflationsmål ) och priserna skulle aldrig stigit i den takt som nu skett.

Håller med om att KPI är fel parameter att titta på i inflationsdebatten.

Nej precis och då bekräftar du egentligen vad jag påstår. Den riktiga inflationen visas inte i KPI.

Det har varit inflation i olika tillgångar de senaste tio åren vilket till stor del kan förklara prisuppgången på bostäder.
2016-02-01, 01:06
Medlem
Citat:
Har du dubblat din lön sedan 2005?

Nej men nominell löneökning för tjänstemän under perioden 2005-2015 var drygt 30%

källa: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Den största förklaringen är dock att penningmängden har i princip dubblerats mellan 2005-2015. Det är alltså massiv inflation i olika tillgångsklasser men detta fattar ju inte folk.

Under perioden 2005-2015 hände även följande:

Slopad förmögenhetsskatt
Slopad fastighetsskatt

Betänk även att räntorna är sanslöst låga och kommer förbli så under flera år. Riksbankerna världen över måste fortsätta att pumpa ut pengar.

Prisuppgången på bostäder är således helt motiverad. Borde varit mer.

2016 ska vi upp runt 10% på BR och lite mindre på villor. Gäller främst Stockholm
2016-02-01, 08:38
Medlem
Vad är era tankar kring köpa bostad i Sverige med dessa höga priser? Är det verkligen förnuftigt att köpa bostad och skuldsätta sig till pungkulorna?

Jag känner en person som bor i Knivsta och köpte tomten och sedan byggde huset i tomten. Hela kostnaden blev 7 miljoner varav 5 miljoner är lånade av banken. Han och hans fru tvingas till att jobba dygnet runt för NCC och en IT konsultbolag. Om bolagen skulle få för sig att nedbanta, båda skulle ligga riktigt illa.

Ni som har bostäder med flera miljoner i skuld till banken...hur ser ni på det? Äga en bostad med flera miljoner i skuld? Den dagen räntorna börja gå tillbaka mot 2-3 procent, kan det bli riktigt jobbigt för många.

Istället för att köpa en bostad värd 2 miljoner och lånar pengar, är det inte bättre att investera pengar i ett annat land?

Jag äger visserligen ingen bostad i Sverige trots att jag var väldigt bära att fullgöra affären förra året. Nu börjar jag tänka på allvar att istället köpa en bostad utomlands och med det jag har kvar på kontot, jobba självständigt. Det bästa är jag skulle inte äga några pengar till banken.

Är det några fler här som dissar Sverige för första bostadsköpet och köper utomlands?
2016-02-01, 08:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Vad är era tankar kring köpa bostad i Sverige med dessa höga priser? Är det verkligen förnuftigt att köpa bostad och skuldsätta sig till pungkulorna?

Jag känner en person som bor i Knivsta och köpte tomten och sedan byggde huset i tomten. Hela kostnaden blev 7 miljoner varav 5 miljoner är lånade av banken. Han och hans fru tvingas till att jobba dygnet runt för NCC och en IT konsultbolag. Om bolagen skulle få för sig att nedbanta, båda skulle ligga riktigt illa.

Ni som har bostäder med flera miljoner i skuld till banken...hur ser ni på det? Äga en bostad med flera miljoner i skuld? Den dagen räntorna börja gå tillbaka mot 2-3 procent, kan det bli riktigt jobbigt för många.

Istället för att köpa en bostad värd 2 miljoner och lånar pengar, är det inte bättre att investera pengar i ett annat land?

Jag äger visserligen ingen bostad i Sverige trots att jag var väldigt bära att fullgöra affären förra året. Nu börjar jag tänka på allvar att istället köpa en bostad utomlands och med det jag har kvar på kontot, jobba självständigt. Det bästa är jag skulle inte äga några pengar till banken.

Är det några fler här som dissar Sverige för första bostadsköpet och köper utomlands?

Nej räntor på 2-3% kommer inte bli "jobbiga för många", när de har tagit sina lån har banken krävt att de kan betala betydligt högre räntor än så, förmodligen runt 8-9%.

Sedan tyder allt på att vi kommer ha mycket låga räntor under åtminstone kommande 10-års perioden, det är ett utmärkt tillfälle att använda de låga kostnaderna till månadssparande i börsen. Då kommer man ha ett betydande sparkapital om det senare kommer högre räntor.
2016-02-01, 12:04
Medlem
mjohan84s avatar
en reflektion ifrån min sida som van hemmet-besökare är att det inte verkar vara samma hets längre .
en del objekt har legat ute 40 dagar och man har haft ytterligare än visning men ändå inte fått några bud.

ett objekt går att jämföra med ett som såldes för ganska exakt ett År sedan, detta gick då direkt efter första visningen och dessutom en bra budgivning med flera inblandade .

detta gäller En av de tre storstädersregionerna

någon annan som sett samma mönster ? detta gäller bostadsrätter med lite högre avgift
villorna verkar gå i samma takt som tidigare
2016-02-01, 12:05
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej räntor på 2-3% kommer inte bli "jobbiga för många", när de har tagit sina lån har banken krävt att de kan betala betydligt högre räntor än så, förmodligen runt 8-9%.

Sedan tyder allt på att vi kommer ha mycket låga räntor under åtminstone kommande 10-års perioden, det är ett utmärkt tillfälle att använda de låga kostnaderna till månadssparande i börsen. Då kommer man ha ett betydande sparkapital om det senare kommer högre räntor.

fast problemet är väl att om nu räntan går upp till den nivån så kommer konsumtionen att minska automatiskt vilket är dåligt för landet, denna effekt kan ju ytterligare dra ner priserna? eller tänker jag fel där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in