2016-01-31, 17:11
Medlem
Någon som vet om Lisa hade klocka på sig? Hon var blodig på handlederna. Drogs den av?

Hon hade fortfarande en snodd på den ena handleden (och en i håret) men det står inget om någon klocka. Troligast är att hon på sig klockan denna dagen då hon skulle åka till jobbet ensam.

Då är frågan - var är klockan?
2016-01-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Någon som vet om Lisa hade klocka på sig? Hon var blodig på handlederna. Drogs den av?

Hon hade fortfarande en snodd på den ena handleden (och en i håret) men det står inget om någon klocka. Troligast är att hon på sig klockan denna dagen då hon skulle åka till jobbet ensam.

Vet du ens om Lisa hade något armbandur?
2016-01-31, 17:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja fortfarande efter mer än 6 månader och ca 9800 sidor i tråden är det ingen som har svarat på varför blodproven togs.

Ibland blir det fel. Jag hoppas att vi på legal grund slipper se en framtida resning i detta mål. Att Lisa nu får den ”upprättelse” som hon och familjen så väl förtjänar.

Här ett mindre lyckat exempel .. från andra sidan pölen.

http://www.pajiba.com/netflix_movies_and_tv/is-steven-avery-guilty-evidence-making-a-murderer-didnt-present.php
2016-01-31, 17:36
Medlem
Citat:

Inte säkert hon hade någon.
Många använder mobilen i stället.
2016-01-31, 17:37
Medlem
Citat:

Ursäkta men vart kan man läsa att hon har en hårsnodd i håret? Är det i obduktionsrapporten i FUP?
Tror inte att hon hade klocka på sig, i sådana fall så skulle det kanske finnas rivmärken på ena handleden.
2016-01-31, 17:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Varför är det troligast att hon hade klocka när hon åkte till jobbet, och inte använde mobilens klockfunktion som "alla andra".
2016-01-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som Hamilkar påpekat så har "karaktärsvittnen" i svensk rätt i princip ingen betydelse, särskilt inte när det är familj och vänner som ska berätta vilken hyvens prick den åtalade är. Det upphäver ingen teknisk bevisning eller vittnesutsagor.

Sen är det ju inte särskilt originellt att vänner, arbetsgivare och anhöriga iiiiiinte kaaaaan tääääänka sig att den åtalade verkligen har begått detta hemska brott.

Sen är det klart att om vi hade haft samstämmiga vittnesuppgifter som beskrivit NB som havandes ungefär samma personlighet som min mamma så hade jag kanske varit mer betänksam. Men så är det ju inte. I själva verket vet vi mycket lite om vad NB egentligen är för en person. Att som vissa i tråden dra upp att han skötte sitt arbete som något slags "bevis" för att han inte kan vara skyldig är så löjligt att det inte ens är värt att kommentera.
Människan är komplex. BTK/Dennis Rader var gift, hade barn och åtnjöt stort förtroende i det dagliga livet. Han var kyrkvärd eller liknande. Han kunde upprätthålla den dubbla karaktären i 17 års tid med 10 mord som resultat. Det är inte svårt att hitta mördande präster. Det extremaste fallet jag känner till, var en katolsk präst, John Feit, som 1960 blev så tagen av en biktande skönhetsdrottning att han lurade in henne i residensbostaden, där han våldtog och dödade henne. Polis och allmänhet är övertygade om hans skuld, som han än idag förnekar, ostraffad. Han säger i intervjuer: "den som dödade henne lever inte längre".... Vittnesmål om karaktär saknar värde helt enkelt därför att inget vittne har full kännedom om någon annans karaktär.
2016-01-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina är ett mycket viktigt vittne i det här fallet, som Hovrätten måste ta hänsyn till.
Att Irina har svurit eden i Litauen menas endast att hon skall säga sanningen, som inte kan vara till nackdel för Hovrätten.
Det verkar underligt att först accepterar rätten i Sverige att Irina vittnar från Litauen, och sedan skall hennes vittnesmål ogiltigförklaras efter att hon vittnat. Det är mycket svårt att förstå.
Jag tror själv att hennes vittnesmål kommer att accepteras, man skall inte tro på rykten.

Självklart kommer inte hennes vittnesmål att ogiltigförklaras. Det finns ingen jury som en domare kan instruera att hel bortse ifrån det Irina sagt. Sagt är sagt och domarna har att förhålla sig till det. Antagligen på det sätt en rätt brukar värdera vittnesmål från närstående. En ed i Litauen påverkar nog ytterst lite skulle jag tro.
2016-01-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Självklart kommer inte hennes vittnesmål att ogiltigförklaras. Det finns ingen jury som en domare kan instruera att hel bortse ifrån det Irina sagt. Sagt är sagt och domarna har att förhålla sig till det. Antagligen på det sätt en rätt brukar värdera vittnesmål från närstående. En ed i Litauen påverkar nog ytterst lite skulle jag tro.
När det dessutom finns flera opartiska likaledes edsvurna vittnen som vittnat tvärs emot Irinas vittnesmål, som sett NB på Martorpsvägen vid den aktuella tiden.
2016-01-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, det finns en viss logik i det. Men vad du glömmer är att vi är way beyond the times när var och varannan fick vård istället för fängelse. Ringer det t ex en liten klocka när du hör namnet Mihajlo Mihajlovic? Oavsett vilka dolda avgrunder som kan dölja sig i NB:s person så tror jag vi kan vara överens om att MM rent allmänt var en betydligt knäppare person. Fick han vård? Nä. Och han är inget isolerat exempel. Som Xenia påpekade igår fick t ex pappan som brände inne två av sina barn fängelse. Eller ta tyskan som mördade de två barnen i Arboga av svartsjuka. Kan man tänka sig något sjukare?

Att vara en störd person som anser sig ha rätt att utöva dödligt våld mot andra för att tillfredsställa sina egna syften (sexuella, hämnd mot anhörig eller bara allmänt våldsamma) ger inte längre en automatisk biljett till Säter eller Karsudden idag. Det är bara att acceptera. Sen anser jag att åklagaren handlat fel här, han borde i ett allmänt intresse ha begärt RPU för att få bättre utrett vad NB egentligen är för människa.

Det hade dock troligen inte gjort någon skillnad i tråden, eftersom vi fått veta lite eller ingenting om resultatet (särskilt inte om han förklarades "frisk"). Så ni hade kunnat fortsätta på era hypoteser i lugn och ro om att NB nog är helt normal och därför måste vara oskyldig
Den här mördaren har ju med sitt handlande efter mordet visat att han förstår det klandervärda i det och har förstånd att försöka dölja spåren och sin egen skuld. Detta räcker för att begära ett ansvarstagande, därmed fängelsestraff. Väl i fängelset är ju målsättningen att genom adekvat vård försöka få fason på även en ryslig mördare. Hur realistiskt detta är har jag ingen aning om. Detta är vad jag förmodar vara avgörande i saken och för mig förefaller det rimligt.
2016-01-31, 18:12
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Hade Hovrätten lagt stor vikt vid Irinas vittnesmål, skulle NB varit släppt redan för en vecka sedan. Men så blev det inte. Han är häktad och kommer dömas för mord.
2016-01-31, 18:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag tycker att det är intressant att AJ tror att NB är oskyldig när hans svärdotters utpekande finns, det är dock inte bevisat att den som stoppade Adriana hade brottsligt uppsåt, men tror AJ att NB behöver fråga efter vägen till Medelplana? AJ kanske inte tycker att utpekandet håller. DNA:t mot NB verkar inte heller duga, AJ kanske tror på andra förklaringar, och att hans duktiga arbetare stått och runkat och suttit och bajsat i hans ladan verkar inte heller stoppa honom från att tala mycket gott om NB.

Tror han i sin iver att rädda fasaden och sitt rykte gjorde desamma en stor otjänst.

Genom att tvivla på NBs skuld så medger han inte att han på något vis har minsta lilla ansvar för att situationen kunnat uppstå, dvs att han drog hit låglönearbetarna.

Att det sen slår tillbaka mot honom genom att han framstår dels som snål och dels värna mer om baltfamilhen. Jag tror att om han redan tidigare inte var vidare omtyckt av de boende i trakten så är det är etter värre nu. Tror många där ogillade hans dalt med sitt fd tjänstefolk. Jag hoppas innerligen att detta slå hårt mot hans framtida affärer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in