[quote=Jagge85|56184899]Fråga honom "tror du på gud". Jag lovar att han svarar nej. Därmed saknar han tro på gud. Man behöver inte förneka gud för att vara ateist. Enligt definition.
Om du hade läst min länk där han skrev att han ser sig som ateist beskriver han även att han förut ansåg sig vara agnostiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Det du citerar hänvisar till något han kallar för positiv atheist. Positiv atheism och atheism är inte exakt samma sak.
Om du faktiskt tar och läser det en gång till(suck ...) så är det faktiskt skrivet att man tekniskt sett inte kan vara något mer än en agnostiker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_and_positive_atheism
Citat:
Ursprungligen postat av
Jagge85
Att han säger sig vara 6/7 kan även komma från att vetenskapsmän använder sig aldrig av absoluta påståenden. Han skulle aldrig säga sig vara helt 100% på något.
Just varför han gör det har ingen relevans då vi skriver om vad som tekniskt sett per definition stämmer... Orkar inte med denna diskussion då du tydligen inte har förmågan eller vill bli insatt i detta spörsmål... Det är ingen slump att människor som Dawkins, Harris och Hitchens som har spenderat större delar av sina karriärer runt dessa ord, och alla hatar ordet "ateist" för att de har alla erkänt att de är agnostiker och inte ateister i strikt mening, men väljer sig fortfarande att kalla sig för ateister p.g.a. av det vore löjligt att göra något annat. Det är allt jag har påpekat själv.
Varför har jag redan förklarat, du har fortfarande inte kommit med ett argument mot min förklaring...
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Du missförstår bevisbördan i en diskussion.
Det kommer aldrig, aldrig någonsin vara Dawkins uppgift att motbevisa Gud, det behöver han inte. Det är teistens uppgift att göra det och innan det är gjort har inte Dawkins eller någon annan ateist ens ett fungerande koncept att förhålla sig till. Med andra ord, det finns ingen Gud att tro på Q.E.D.
Och i den stund en teist försöker bevisa sin "Gud" fallerar det hela totalt när en massa transcendent strunt kommer in i definitionen av "Gud". Med andra ord, det finns ingen Gud att tro på Q.E.D.
Så det finns ingen "Gud" enligt det koncept teister brukar sig av för att definiera "Gud".
Nu fick jag känslan igen som konstant får mig att lägga av med flashback. Fullt med dravel här från folk som inte kan grundläggande läsförståelse.
Ditt tankesätt att komma upp med bevisbörda är extremt användbart, men har sin plats i vetenskapens värld och per vad som är praktiskt. Jag diskuterar om vad som tekniskt sett stämmer absolut. Du har fan ingen jädra aning om vad jag har skrivit i denna tråd och jag orkar inte repetera mig på gång om och om igen. Det finns en riktigt jädra bra anledning till varför RD skulle stå på min sida av detta argument, då han tekniskt sett kallar sig för agnostiker (trots att även jag och han själv skulle kalla sig för ateist, men inte för att det tekniskt sett per definition stämmer).
[b]
“Well, technically, you cannot be any more than an agnostic. But I am as agnostic about God as I am about fairies and the Flying Spaghetti Monster. You cannot actually disprove the existence of God. Therefore, to be a positive atheist is not technically possible.”
- Richard Dawkins
“Well, technically, you cannot be any more than an agnostic. But I am as agnostic about God as I am about fairies and the Flying Spaghetti Monster. You cannot actually disprove the existence of God. Therefore, to be a positive atheist is not technically possible.”
- Richard Dawkins
- Richard Dawkins