Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-30, 23:26
Medlem
Hej.

Ja, jag blir väldigt självkritisk, många skulle kunna säga att jag är rätt hård mot mig själv, men sanningen är att jag oftast har rätt. Jag kommer fram till mina brister, och vad jag gör fel ( t.ex i sociala situationer m.m ) - jag är nog ingen höjdarperson, många har tagit avstånd eller t o m börjat hata mig ( dock följde vissa på, mest för sakens skull - gruppmentalitet är lite synd faktiskt, ) och jag börjar faktiskt förstå mer och mer varför. Vet inte om det går bättre, när jag sitter här nu så märker jag allt att vissa spår sitter fortfarande i. Jag är fan rätt värdelös ändå, mycket snack och lite verkstad, samt oansvarig drummel - det summerar mig bäst.

I alla fall, rökat hjälper mig att se in i mig själv och finna sådant - det jobbiga är dock, jag blir allt för fast i det, jag kan inte slappna av som man gjorde förr, man bara släppte allt. Istället sitter man här, oavsett musik, film eller underhållning framför datorn, och tänker på mina brister.

Det ironiska är att jag alltid glömmer bort det efter jag har rökt klart. Nu kanske ni tycker "skriv ner då?", och jag försöker - allt från små till stora rader. T o m när jag sitter här nu så glömmer jag hela tiden bort vad jag ska skriva, denna text är skitsvår då jag hela tiden hamnar ur fokus och glömmer bort vad jag talar om, således får läsa om texten om och om igen.

Men på något sätt lyckas jag ändå förbli självkritisk, även om jag skiftar situation/brist.

Ursäkta om texten är rörig eller konstig att förstå, men ställ gärna frågor så ska jag försöka svara de så bra jag kan.

Men vad gör att jag blir sån här? Röker för mycket åt gången? Borde röka grönt istället för brunt ( röker mest brunt )? Fel strain? Eller klarar jag inte av det psykiskt?

M.v.h.
Citera
2016-01-30, 23:29
Medlem
Som alla andra missbruk, så är det sinnesförändrande. Vill du inte ha den personligheten, så lägg ner rökandet.
Citera
2016-01-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Som alla andra missbruk, så är det sinnesförändrande. Vill du inte ha den personligheten, så lägg ner rökandet.

Missbruk? Jag är periodare, jag röker oftast 3 - 5 dagar, sedan ren i 2 veckor till månader. Jag jobbar inom ett yrke där man definitivt inte får ha droger i blodet/urinet vid stickprov.

Om det är sinnesförändrande, då vill jag gärna ha mer av den strain som gjorde mig lugn och avslappnad - det skulle vara fantastiskt! Bör jag då byta strain/fokusera mer på en specifik?
Citera
2016-01-30, 23:42
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdLikeHelp
Missbruk? Jag är periodare, jag röker oftast 3 - 5 dagar, sedan ren i 2 veckor till månader. Jag jobbar inom ett yrke där man definitivt inte får ha droger i blodet/urinet vid stickprov.

Om det är sinnesförändrande, då vill jag gärna ha mer av den strain som gjorde mig lugn och avslappnad - det skulle vara fantastiskt! Bör jag då byta strain/fokusera mer på en specifik?
THC kan leda till ångest. Finns olika strains att rekommendera som har högre halt CBD men det går inte att rekommendera något specifikt direkt i Sverige, man tar det man får tag i liksom.
Citera
2016-01-30, 23:42
Medlem
Scilons avatar
Det är ofta undermedvetna tankeprocesser som kommer upp under cannabis- och psykadelikarus. Jag skulle säga att felet du gör är att du inte lyssnar på vad dessa försöker säga dig. De visar dig sidor hos dig själv som du bör jobba på och dessa droger är fantastiska redskap för självförbättring om man respekterar och lyssnar på dem.
Citera
2016-01-31, 00:14
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scilon
Det är ofta undermedvetna tankeprocesser som kommer upp under cannabis- och psykadelikarus. Jag skulle säga att felet du gör är att du inte lyssnar på vad dessa försöker säga dig. De visar dig sidor hos dig själv som du bör jobba på och dessa droger är fantastiska redskap för självförbättring om man respekterar och lyssnar på dem.
Inte nödvändigtvis. THC kan orsaka ångest på egen hand, liksom koffein kan leda till ångest. Men visst vissa är mer mottagliga för dessa bieffekter.

TS du kan testa att köpa CBD olja. Får inte länka enligt flashbacks regler men sök på google och du kan finna. (hampaolja cbd)
CBD motverkar THC:s negativa effekter.

Här är en kille som får negativa effekter av strains med låga CBD nivåer: https://www.youtube.com/watch?v=_3K0uxK7sQk
Senast redigerad av smellyproof 2016-01-31 kl. 00:25.
Citera
2016-02-01, 09:36
Medlem
Jag tyckte först att det påminde lite om mig själv när jag har rökt. Det är nog en vanlig effekt av cannabis. Du borde nog röka lite mindre eller mer sällan tror jag.
Citera
2016-02-01, 11:14
Bannlyst
Jag läste någonstans att om man får påtagligt negativa effekter av cannabis, så som oro, överdrivet tänkande (självanalyser inkluderat) så har det att göra med hur cannabis påverkar GABA systemet i hjärnan.. T.ex kan jag minnas att jag som ung aldrig fick "besvärliga" cannabis upplevelser, men i och med att hjärnan ständigt ändras när man åldras så förändras även ens egna biokemi, kände av det efter tånåren då ruskaraktären förändrats, säkerligen för ett hjärnan genomgått stora förändringar i den perioden.
Vissa människor nervsystem/biokemi funkar bättre med alkoloiderna i cannabis, andras sämre.

Det som talar för att detta stämmer är att när jag tar opiater och röker cannabis så får jag överhuvudtaget inga negativa upplevelser, vissa beskriver samma sak med benzo (uppmanar inte till blandmissbruk dock) men de påverkar också GABA, så synergin finns där.

Ta i alla fall inte självkritiken för seriöst, finns säkert korn av sanning i det man ser, men man överdriver och på sin höjd kan upplevelsen få än motiverad att ta sig ur såna jobbiga sinnesbilder.. Jag vet med säkerhet att det handlar om en sorts störning i GABA och där denna självanalys blir uppblåst, alltså ska man inte ta det på allvar.

Btw: Lär er att meditera... Seriöst. Man tar "kontroll" över sin hjärna, finns otroligt mycket vetenskaplig forskning som talar för detta. Har man mediterat ett tag och fått en "vana" med det, så att det sitter i hjärnan (meditation förändrar hjärnan, kolla upp det, bland annat skapas mer grå vävnad), kan man ta sig ur de mest jobbiga sinnestillstånden och återfå "baseline", oavsett vad man tagit.
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2016-02-01 kl. 11:21.
Citera
2016-02-01, 16:40
Medlem
En av anledningar till att gräs är bra. det får dig att inse saker du har grävt ner. Du har högre förväntningar av livet men jobbar inte för det, det du måste göra är att jobba mer på att göra ditt liv bättre
Citera
2016-02-01, 16:43
Medlem
Yehoshuas avatar
Känner igen mig att jag har svårt att ta till mig många av insikterna som "kommer" till mig när jag rökt. Om du är bekant med LSD/Svamp så har det gjort mirakel för mig att få insikter väl formulerade på papper. När du väl har dessa så kanske du slipper fundera allt för mycket på det när du är hög så du kan lämna dig själv ifred
Citera
2016-02-05, 14:21
Medlem
Som Smellyproof säger så kan CB utlösa ångest i sig. Om du tycker att dina självkritiska tankar kan leda till någonting konstruktivt i din nyktra vardag så kan du ju forska vidare i detta, annars kan du bara se dem som mer konkreta uttryck för den oro som CB verkar skapa hos dig. Ungefär som att vissa rannsakar sig själv utan reson när de mår allmänt dåligt eller är bakfulla. De har någon form av abstrakt oro och ångest som de rationaliserar till mer greppbara kategorier (jag sade det och det igår, jag är sådan och sådan bla bla). Så, det var mitt bidrag till fulpsykologin för idag.

Om du gärna vill fortsätta röka CB och vill slippa dessa känslor så kan du köpa dig några öl att dricka till eftersom alkohol är avslappnande och kan verka ångestdämpande. Min högst personliga åsikt är att du bör låta bli att röka om det får dig att må dåligt. Du kommer sannolikt inte hitta några fördelar av att utsätta dig för detta.
Citera
2016-02-05, 14:34
Medlem
dags att gå över till tjack, de får man självförtroende som heter duga på du får massa energi också till skillnad från cannbis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in