Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det vore något det. De bryr sig inte ett skit om Sverige eller svensk lag. Finns heller ingen svensk lag så vitt jag vet förhindrar någon att säga sanningen. Skulle vara om vi var under krig då gäller krigslagar och då är närmast allt otillåtet. Gissning reportern ifråga ojjade sig lite, bad tekniska avdelningen spärra svenska besök, jag är svenska och så där typ skriver aldrig aldrig svenska journalister så gör det bara sedan blev det fan utav det hela... Vem vet ärligt inte. Amatörmässigt är väl det enda man med säkerhet kan säga om saken.
Finns som jag ser det fyra möjligheter:
1. Den misstänktes advokat har klagat hos Daily Mail, och britterna tar det säkra före det osäkra. Man vet ju aldrig hur mycket jurister har på fötterna, särskilt om det handlar om ett främmande land.
2. En svensk myndighet (åklagare eller polis) har klagat hos Daily Mail. Det kan i så fall utvecklas till en präktig skandal om den svenska pressen vågar gräva i det.
3. Någon annan, t.ex. svenska media eller politiska aktivister har klagat. Kanske t.o.m. en privatperson. Kan också bli en skandal beroende på vem som klagat.
4. Ingen har klagat och Daily Mail gjorde detta på eget initiativ, kanske därför att de inte vet hur svensk lag ser ut.
Jag håller alternativ 1 för mest sannolikt och alternativ 4 för minst sannolikt.