2016-01-27, 22:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har en Avensis gen ett som fick glappet i somras förra sommaren typ, har nog skrivit här o tråden om det, finns beskrivningar och bilder hur man kan fixa det på nätet

Edit tror det står här. http://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/44971-starting-problems-on-avensis-solution/

http://www.toyota-forum.de/threads/workshop-avensis-t22-springt-schlecht-an-z%C3%BCndschalter-wechseln-anleitung-mit-bildern.52236/page-2

före http://blu.e-plaza.de/vorher.jpg

efter http://blu.e-plaza.de/nachher.jpg

jag stoppade in en metallbit som på bilden och limmade dit den.

så man behöver inte köpa nån dyr ny kontakt.

det är den vita plasten som blir sliten på ett hörn av nyckeln när man vrider den.
Senast redigerad av Enydrion 2016-01-27 kl. 22:22.
Citera
2016-01-29, 21:43
Medlem
nexss avatar
Corolla 03, blivit lite segt att lägga i växlar på sistone. Något tips på saker man kan göra / byta / testa innan man tar den till lokala verkstaden för en koll. Särskilt 3an krånglar ibland. Men andra gånger är den hur smidig som helst... Alltså varierande... Konstigt! Byta oljan till växellådan har jag funderat på men inte lättaste bytet verkar det som.. Borde dock ha gjorts relativt nyligen då den är fullservad enligt schema fram till förra året.
Citera
2016-01-30, 08:23
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Corolla 03, blivit lite segt att lägga i växlar på sistone. Något tips på saker man kan göra / byta / testa innan man tar den till lokala verkstaden för en koll. Särskilt 3an krånglar ibland. Men andra gånger är den hur smidig som helst... Alltså varierande... Konstigt! Byta oljan till växellådan har jag funderat på men inte lättaste bytet verkar det som.. Borde dock ha gjorts relativt nyligen då den är fullservad enligt schema fram till förra året.

Är det temperaturberoende? På min Avensis 00 med ca 22k mil så kan växellådan ibland vara lite osmidig när bilen är kall och det är kallt ute, men det blir bättre när bilen blivit varm. Hur långt har bilen gått? Naturligt åldrande man få räkna med?

När det gäller byte av transmissionsolja och service så litar jag inte på att den blivit bytt bara för att det finns stämplar i serviceboken. Har du kvar serviceprotokollen så kolla där när den senast blev bytt.
Citera
2016-01-30, 15:22
Medlem
Bakre spolaren till bakrutan har inte funkat sen en tid tillbaka i min avensis 01. Hör ingen motor som går igång. Vart ska man börja felsöka?
Citera
2016-01-30, 16:06
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Är det temperaturberoende? På min Avensis 00 med ca 22k mil så kan växellådan ibland vara lite osmidig när bilen är kall och det är kallt ute, men det blir bättre när bilen blivit varm. Hur långt har bilen gått? Naturligt åldrande man få räkna med?

När det gäller byte av transmissionsolja och service så litar jag inte på att den blivit bytt bara för att det finns stämplar i serviceboken. Har du kvar serviceprotokollen så kolla där när den senast blev bytt.

Ska ta en koll. Det är inte temperaturberoende, nästan smidigare när det är iskallt ute (?). Kan ju vara naturligt åldrande också.. Den har gått 22k också
Citera
2016-01-30, 18:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Ska ta en koll. Det är inte temperaturberoende, nästan smidigare när det är iskallt ute (?). Kan ju vara naturligt åldrande också.. Den har gått 22k också

Min Avensis 99 har gått 23 aldrig bytt växellåda olja, inte märkt några problem mer än nån gång när jag står still och ska ha i backen eller så, brukar hjälpa att släppa upp kopplingen och försöka igen...
Citera
2016-01-30, 23:52
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Bakre spolaren till bakrutan har inte funkat sen en tid tillbaka i min avensis 01. Hör ingen motor som går igång. Vart ska man börja felsöka?

Ta hjälp av en kompis som drar i reglaget samtidigt som du mäter på kablarna till spolarmotorn. Får du ström fram till den är den troligtvis död. Får du inte ström har du kanske ett kabelbrott.
Citera
2016-01-31, 15:08
Medlem
Svårstartad Corolla årsmodell 99

Köpte en beg bil nyligen som är väldigt svårstartad, när jag låter den stå under en längre period.
Har bytt batteri på den, men är fortfarande väldigt seg innan den kommer igång.

Någon vänlig själ, som kan ha en teori vad det kan bero på?
Citera
2016-01-31, 15:12
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Köpte en beg bil nyligen som är väldigt svårstartad, när jag låter den stå under en längre period.
Har bytt batteri på den, men är fortfarande väldigt seg innan den kommer igång.

Någon vänlig själ, som kan ha en teori vad det kan bero på?

kan vara femtielvatusen orsaker,
börja kolla det basala; finns bra gnista på alla fyra stift, kommer soppa fram?

kan vara kass bränslepump
Citera
2016-01-31, 15:15
Medlem
Trasig bränslepump är vanligt.
Citera
2016-01-31, 15:23
Medlem
Tack för responsen, och jag antog att det finns många möjliga faktorer.
Får kolla tändstiften först.
Den är som sagt väldigt slö under en halvminut, innan den vaknar till liv.
När jag väl har kört den en stund, och startar igen så är det inga problem.
Citera
2016-01-31, 17:51
Medlem
Tycker det låter som automatchoken inte fungerar som den ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in