2016-01-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
"Hovrätten har beslutat att den tilltalade ska vara fortsatt häktad till dess dom meddelas i målet, eller annat beslutas."

Kan man tolka det fetade att HR inte är helt enig i skuldfrågan? Att NB fortfarande kan släppas innan domen meddelas den 8/2? Jag bara undrar.

Släppas kan han teoretiskt sätt göra men själva uttalandet från HR är standard.

Han kommer förbli i häkte och dömas för mord den 8/2.
2016-01-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vad manga av oss sager är att åklagarens story inte är realistisk.
Vi vet inte vad som hände Lisa over huvud taget.
Det enda vi vet är DNA-träffarna.

Om NB är skyldig så tror åtminstone jag att alla tre litauerna vad med på det, annars är inte tidsförloppet realistiskt over huvud taget.

Varför undersöks då inte byssjan? Jo men det finns ju spar från NB där , han har ju arbetat där sager Wennerhollm. Men tank om man hittat DNA spar från Irina i byssjan? Det hade väl varit intressant?

Exempelvis.

Undersökningen har inte gått på djupet.
Man har varit nöjd med att få fast en person, en scapegoat.

Men det var bara NB som råkade lämna spår efter sig eller? Exakt vad som hände vet bara NB om då han mördade den andra personen som var närvarande och eftersom han konstant hävdar att han aldrig träffat Lisa trots att han är överbevisad på den punkten så lär han nog ta med sig detta i graven.

Har man väl börjat neka inför sin familj och sig själv så är chansen inte speciellt stor att han en dag kommer berätta heller.
2016-01-28, 12:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
"Hovrätten har beslutat att den tilltalade ska vara fortsatt häktad till dess dom meddelas i målet, eller annat beslutas."

Kan man tolka det fetade att HR inte är helt enig i skuldfrågan? Att NB fortfarande kan släppas innan domen meddelas den 8/2? Jag bara undrar.
Lagen säger att för att en person ska kunna sitta häktad längre än två veckor så måste det föreligga "sannolika skäl". I samma stund som en åklagare själv eller en domstol anser att det inte föreligger sannolika skäl så ska den häktade omedelbart försättas på fri fot.
2016-01-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var inte hennes plan att åka till Australien och utbilda sig till arkitekt efter gymnasiet?
Alla tänder väl inte ljus i Norra magasinet (var/bad nu det är) för alla har inte tillträde dit men många gillar levande ljus, särskilt om det är ruggigt väder som det var under den veckan....eller menar du att hon arrangerade det i någon symbolisk innebörd?

Hon kanske skulle träffa någon. Hon hade gjort sig fin denna dagen. Klädsel tyder på det.
Hon kanske varken var en "lydig" eller en "ordentlig" flicka denna kvällen.
2016-01-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tack!

Alla brukar inte tända ljus på caféer, det brukar personalen göra.

Polisen undersökte inte cafeet närmare och det spärrades inte. Skandal - liksom den undermåliga mobil- och mopedundersökningen.
2016-01-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast var det inte så att polisen kom till bostaden och började ställa frågor men att man beslöt att ta in dem för att höra dem om de var motvilliga? Kanske inte direkt aggressiva men jag kan tänka mig att man från polisens sida rätt snabbt fått uppfattningen att det är vettigt att höra dem var för sig (om man ser att de kastar blickar på varandra när man ställer frågor, rxempelvis ilskna blickar om någon "svarar fel", rller svarar överhuvudtaget. Initialt när de togs in var de ju inte annhållna, i medierapporteringen när det skedde användes inte heller benämningen "misstänkta". Så jag kan tänka mig att det var något sådant (folk kan ju bete sig så även om de inte alls haft med saken att göra, för att man inte vill bli inblandad, man kanske vet något eller har hört något (eller sett) men reserverar sig för att det kan vara fel och man inte vill peka ut någon felaktigt etc). Om en del av Lisas saker då hade hittats mellan bostaden och arbetsplatsen presumerar jag att man från polisens sida kan ha tänkt att de sett någon eller något som rört sig kring området men att det var det de då skulle vart motvilliga att tala om (när de var hemma alla tre, eller om någon började svara och fick "jåll klaffen"-blickar. Då tar man naturligtvis in dem och hör dem var för sig.

Dom greps bryskt med handbojor och blev fotograferade. Till förhör. Dvs vilken svensk medborgare som vill ta på sig en tröja eller ordna med katt-tillsyn riskerar att bli handbojade till FÖRHÖR och fotograferade av pressen. För det ska ju inte bara gälla för litauer på Kinnekulle.
2016-01-28, 12:10
Medlem
Var det någon som rörde sig omkring byssjan under den tid som sökandet efter Lisa pågick? Vad är det man säger: tro inte på slumpen.
2016-01-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
För att om visste mer om det kunde vi försöka förstå mer av vad hon gör precis efter dörren till cafet stängts.

Gick hon direkt till moped?
Fick hon en ingivelse att köra och hälsa på nån på väg hem?
Möta upp nån?
Plocka blommor?
Titta in hos djuren på gården?
Be sina föräldrar hämta henne?

Det handlar inte om att man vill snoka i Lisas liv utan förstå vilket humör som styr hennes handlande precis efter stängning.

Är hon arg och rivstartar därifrån kör aggresivt lite vårdslöst? Orsakar själv en olycka?

Tänker hon skita i att köra hem?Hennes föräldrar får banne mig komma och hämta henne. Hon sätter sig och spelar på mobilen tills de kommer.

Är hon glad och upprymd och pigg på att prata med främlingar?

Lite så tänker jag men jag vet inte om det har någon betydelse.

Ibland kan för mycket fakta grusa det man behöver se.

Och varför ville hon inte träffa föräldrarna under dagen? Kände hon sig bevakad av dem (dvs pappan som var kontrollerande)? Var hon irriterad och visade det?

Vi vet heller inte varför hon åkte moppe just denna dagen första gången.
2016-01-28, 12:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vad manga av oss sager är att åklagarens story inte är realistisk.
Vi vet inte vad som hände Lisa over huvud taget.
Det enda vi vet är DNA-träffarna.

Om NB är skyldig så tror åtminstone jag att alla tre litauerna vad med på det, annars är inte tidsförloppet realistiskt over huvud taget.

Varför undersöks då inte byssjan? Jo men det finns ju spar från NB där , han har ju arbetat där sager Wennerhollm. Men tank om man hittat DNA spar från Irina i byssjan? Det hade väl varit intressant?

Exempelvis.

Undersökningen har inte gått på djupet.
Man har varit nöjd med att få fast en person, en scapegoat.

Håller i stort med. Det finns en del frågetecken, att man finner föremål från Lisa på platser efter det att man sökt igenom dem med hund etc, Jag tror inte som Rönnbäck synes argumentera att polis och åklagate manipulerat i Twin Peaks anda som hon uttryckte det. Men jag håller öppet för att man kanske varit driven i en riktning när man väl fått några spår som indikerar i viss riktning. Sedan är det nog tyvärr så att en hel del spår förstörts genom att så många varit i området och letat efter Lisa. Jag håller därför också öppet för att de andra två kan varit inblandade. Det som uttryckts från åklagarsidan är intresse för vad han gjort innan han kom till Sverige men det har inte yttrats något o m huruvida man försökt efterforska frun och broderns "handel & vandel".. NBs dna där de återfunnits visar ju inte att han dödat Lisa men förmodligen hanterat henne (död eller levande). Och det skulle ju kunna passa med det som brodern liteföraktfullt menar är något slags bror Duktig sätt(att NB är den som ska leda och bestämma, styra och ställa, att han då är den som tar på sig att försöka städa upp.....
alltså mer att han kanske ärnågon annans syndabock snarare än polisens och åklagareens (som dock kanske ändå hastat i vissa delar...för att det är en liten ort, folk är rädda och rykten mer eller mindre fantastiska kommer i gungning så man vill vara effektiv snarare än att man medvetet vill sätta dit någon på helt oskälig grund)
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-01-28 kl. 12:23.
2016-01-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Var det någon som rörde sig omkring byssjan under den tid som sökandet efter Lisa pågick? Vad är det man säger: tro inte på slumpen.
Jag har för mig att det heter "hata slumpen".
I den här tråden är det dock många som gjort slumpen till sin bästa och älskade kamrat.
2016-01-28, 12:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det hade han ju uppenbarligen inte.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB:s skytteltrafik mellan plåtsax och bostad, hans kännedom om trakten, joggerskans vittnesmål, hans avsaknad av alibi och försök att skaffa sig ett, den ljusa bilen utanför ladan som inom fem minuter försvinner från platsen, hans försök att dölja sin handskmiss... Det är klart det måste finnas en massa DNA efter ett sådant händelseförlopp; han gavs ju aldrig tillfälle att städa och frakta undan sitt offer.
Jag invände mot det fetstilta med att om han hade handskar hade han inte lämnat DNA.
2016-01-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
När lades tejprullen tillbaka?

Hur förklaras att vissa av föremålen inte hittats utmed väg där vittnen påstår sig sett NB?

Andra hävdar att föremålen kastats påväg från Martorp. Är det omöjligt?

Är NB den ende människan i Universun som känner till vägen?

Tomas dotter vittnar ju om att det var många bilar som åkte runt på vägar det vanligtvis inte borde åka folk. Där av att de reagerar.

Agerade mördaren logiskt eller ologiskt?

Att dra upp ett planteringsspår som innebär att man specifikt vill "sätta dit" NB visar ju bara hur oförmögen man är att tänka logiskt. Har du hört talas om något som kallas "syndabock"? (Eller scapegoat eller "patsy" i engelskan) Det är ju i så fall långt mer troligt, alternativt att någon som ser sig arbeta för "det goda" vill hjälpa till och få "den onde" dömd och straffad. Jag är själv inte benägen att dra sådana slutsatser än då jag inte anser att det föreligger tillräcklig mängd fakta för att kunna göra det. Indicier, visst, men det behövs mer i min värld för att dra mer långtgående slutsatser.

Vilka är de enda främlingarna i Blomberg? Som skulle vara de perfekta syndabockarna?
Just det.

I andra fall räcker det att vara från Norge eller att vara lite "eljest" för att bli en syndabock. Historien är full utav exempel på att de där "andra" anses bära all skuld.

Den sociala smutskastningen som Björn Sahl, polisen och åklagaren ägnat sig åt (och som Långström också ägnar sin akademiska livsgärning åt) talar sitt tydliga språk.

För att inte peka på vad som har skrivits i denna tråden om "främlingarna".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in