2016-01-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telperin
Bortförklara??...Vad säger lagen?...läs igen är du snäll

(FB) World Ventures Pyramidspel!(?)

Lagen säger att 1:a stycket SKALL följas av samtliga verksamma i Sverige
2:a stycket finns det undantag..

Jo

(1:a stycket och där kommer inte WV undan)
1 § Den som är arrangör eller återförsäljare av paketresor
enligt lagen (1992:1672) om paketresor skall, innan han
marknadsför en paketresa eller transport som sker tillsammans
med en paketresa, ställa säkerhet hos Kammarkollegiet.

(2:a stycket) Skyldigheten att ställa säkerhet gäller även den som annat än
tillfälligtvis säljer eller marknadsför
1. resor som består av separata transport- och
inkvarteringstjänster som sammantagna uppvisar väsentlig likhet
med en paketresa,
2. resor som består av transporter och utbildningsvistelser med
inkvartering i form av boende i en värdfamilj, även om
inkvarteringen är kostnadsfri. Lag (2002:601).
Citera
2016-01-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pongus
1. Detta är upp till var och en att gå med som medlem som det heter.

2. Förklara istället hur jag lägger upp en skärmdump om du nu vet hur man gör det här istället för att gnälla.

3. Nu pratar du lite emot dig skälv när du säger att dremtrips köpt upp ett antal rum att det blir billigare det är ju det vi säger att vi kan köpa billigare hotell då. Ja våra dreamtrips är utvalda datum, samma gäller ju tex fritidsresor som också har sina paket på speciella datum.

4. På våra dreamtrips kan du även lägga till fler nätter för samma kostnad per dag som resan kostade189/3=63x antal dagar.
Vi kan även använda vår egen sökmotor och boka samma hotell precis vilka datum vi vill, skulle det mot all förmodan visa sig att vi skulle vara dyrare så tar vi bara en skärmdump på detta och skickar ett mail till supporten så får vi tillbaka 150% av mellanskillnaden så hur det än är blir det alltid billigast.

B. Nä jag förlorar inga pengar på detta då jag använder alla mina inbetalda poäng.
Om du blir medlem på ett gym men inte går dit så kan man även säga här att du förlorar pengar, det är precis samma sak.
Som jag skrev i förra inlägget är detta valfritt,det är väl ingen som hotat dig att gå med?

Nu kommer jag inte kommentera detta mer då vi tycker så olika.
Men om du förklarar hur jag lägger upp skärmdumpen så lovar jag att lägga upp den men det är det sista jag gör här nu.
Som sista grej rekommenderar jag dig att gå på en presentation så får du se vad du får och hur det går till.
Denna reseklubb är givetvis inte för alla.

1) Medlem i World Venture = Klappmongo
2) Tydligen har du svårt med sökfunktionen här på Flashback.
(FB) Lägga upp bild anonymt
http://imageshack.us/
tinypic.com
3+4) Nej , jag säger inte emot mig.
World Ventures förbokar exempelvis 50 rum ett givet datum , vilket medför att hotellet kan ta ut högre priser samma datum för återstående rum.
Hurvida du kan förlänga o.s.v. är totalt oväsentligt i sammanhanget eftersom du är HELT LÅST på den 11:e Nov i ditt exempel. (Du har en båtresa och en show du "MÅSTE" gå på och vifta med dina fjantiga blåa flaggor)
Jag kan ta vilket datum jag vill , när jag vill , hur jag vill.
Er sökmotor är töntig och är endast Rovias egna sökmotor.
Jag har tidigare i tråden förklarat att om man blir GRATIS!!! (OBS!! GRATIS!!!) medlem på Rovia.com så får man EXAKT SAMMA förmåner vad gäller prisgaranti och använder samma sökmotor och får samma flygpriser och hotellpriser som Klappmongot som är med i World Ventures.

5) Poängen är något du redan betalat för i medlemsavgiften och dessa kan du inte räkna med i det pris bu betalar för resan.

6) Jag har sett tillräckligt många videos från dessa väckelsemöten , och alla klappmongon som inte förstår att dom blir borttrollade till långtbortistan.

Varför skall jag INTE vara medlem i World Ventures Bluff / Dreamtrips Bluff
1) Resorna är INTE billigare , däremot dyrare än charter eller att man bokar direkt med hotellet själv.
2) Resorna är låsta inom datumintervall och jag kan inte åka på min kryssning när JAG vill utan endast när Dreamtrips tycker det.
3) Ja det ingår prisförsäkringar o.s.v. - men vill du ha det så kan du boka direkt via rovia.com och vara gratis medlem hos dom utan att betala en spänn i månadsavgift till World Venture Bluff och deras klappmongon.
Senast redigerad av Pellets 2016-01-26 kl. 14:34.
Citera
2016-01-26, 14:33
Medlem
Citat:
Om Wv inte var lagligt i Sverige då??..
Va fasen gör vi här då med över 11000 medlemmar??
Du letar argument som inte finns lilla vän..
Du kan inte använda Norges argument då det är Norge som sagt detta och inte Sverige.
Det är juh redan konstaterat att wv finns i Sverige.
Det är inte på nåt sätt olagligt då det inte finns en dom

World Ventures lever i gråzonen tills utredningen är klar.

Men att skrika "det är lagligt" , det är för tidigt att göra det.
Likaså att skrika "Det är olagligt" , vi får alla vänta tills utredningarna är klara.

Och Norges argument kan absolut användas på Sverige , för om Åklagaren kommer fram till samma slutsats här i Sverige så kommer World Ventures att få lämna Sverige.....
Citera
2016-01-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
World Ventures lever i gråzonen tills utredningen är klar.

Men att skrika "det är lagligt" , det är för tidigt att göra det.
Likaså att skrika "Det är olagligt" , vi får alla vänta tills utredningarna är klara.

Och Norges argument kan absolut användas på Sverige , för om Åklagaren kommer fram till samma slutsats här i Sverige så kommer World Ventures att få lämna Sverige.....

BRA då är det utrett och klart.WV finns i Sverige och det är inte olagligt.
Så låt då folk bestämma själva hur..när...vart och med vilka dom vill resa och lägga sina pengar på.

En sista fråga till dig nu....Har du vart medlem själv här eller??
Citera
2016-01-26, 15:56
Medlem
Citat:
Bortförklara??...Vad säger lagen?...läs igen är du snäll
Vad sägs om att du själv stoppar huvudet i våra lagar istället för WV's rövhål?

Citat:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1968555-om-ratt-for-utl_sfs-1968-555/

Citat:
Allmänna bestämmelser

1 § Utlänning och utländskt företag får idka näring här i riket i den
utsträckning och under de villkor som följer av denna lag.

Utöver bestämmelserna i denna lag är utlänning och utländskt företag
underkastade de föreskrifter som enligt andra författningar gäller för
näringsverksamhet här i riket.
Om förbud för utlänning och utländskt
företag att idka vissa näringar gäller särskilda bestämmelser.

Citat:
16 § Utländskt företag skall driva sin näringsverksamhet här i riket
genom ett avdelningskontor med självständig förvaltning (filial).

17 § Filialen skall stå under ledning av en verkställande direktör. Därjämte kan en vice verkställande direktör utses.

Citat:
21 § Innan filialen registrerats hos myndighet som avses i 26 §, får den
ej börja sin verksamhet. Bestämmelser om vad anmälan för registrering
skall innehålla och om handlingar, som skall inges vid anmälan, meddelas
av regeringen. Det åligger verkställande direktören att göra anmälan för
registrering.
Citera
2016-01-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Vad sägs om att du själv stoppar huvudet i våra lagar istället för WV's rövhål?

Ska vi snacka rövhål så kasta inte pil i kuvös.

Företaget finns inte i Sverige inte registrerat i Sverige.

Tror du att ett amerikanskt företag av den här storleken bara kliver in i Sverige och kör sitt eget race???

Gör om nu och gör rätt i dina påståenden.

Hur ska det kunna hålla i längden om WV var olagliga i sverige??

Nog för att jag bor i Fillipinerna men jag har själv haft företag hemma i Sverige och vet mycket väl hur myndigheterna agerar.
Citera
2016-01-26, 16:51
Medlem
Citat:
BRA då är det utrett och klart.WV finns i Sverige och det är inte olagligt.
Så låt då folk bestämma själva hur..när...vart och med vilka dom vill resa och lägga sina pengar på.

En sista fråga till dig nu....Har du vart medlem själv här eller??

Det är inte heller konstaterat lagligt!
Där ligger problemet. För tillfället kan vi inte säga varken eller.

Citat:

Tror du att ett amerikanskt företag av den här storleken bara kliver in i Sverige och kör sitt eget race???

Nog för att jag bor i Fillipinerna men jag har själv haft företag hemma i Sverige och vet mycket väl hur myndigheterna agerar.

1) Läs min länk , Att sälja resor inom Sveriges gränser kräver en resegaranti.
Du hänvisade till andra paragrafen , men World Venture kommer inte undan den 1:a paragrafen.
D.v.s. dom måste ha en resegaranti för att få sälja resor!

2) Tack till Flashbackstalkern som har länkat till advekat paragraf vad gäller utländska företag som skall verka inom Svea rikes gränser.
Begrip att WV för att bedriva verksamhet skall skaffa filial i Sverige.

Nu kommer du , som alla andra klappmongon att säga att WV inte är i Sverige , utan det är medlemmarna. Men då hamnar du i en annan problematik och det är att det är medlemmarna som blir tvungna att ställa ut resegarantier.
Eller så skall du väl komma med kommentaren att "WV säljer inte resor , bara medlemskap" , men då faller ditt resonemang om att Produkten är reseförsäljning....
Citera
2016-01-26, 16:59
Medlem
Men orka sitta o tugga samma sak hela tiden..haha..

aja...till skillnad från er så har jag ett liv och vill inte sitta här och garva åt era återkommande svar och länkar hit och dit och en massa skit.

Företaget finns...Folk gillar det...Det finns i Sverige till erat förtret. och i 30 andra länder.
Folk tjänar pengar..folk gillar det...Nya medlemmar kommer varje dag

Så låt nu folk göra som dom vill för ni kommer inte kunna ändra på det eller påverka det.

Tack för mig
Citera
2016-01-26, 18:30
Moderator
Gromguttens avatar
Känns som att det är dags att damma av den här klassikern: http://www.svt.se/plus/pyramidspel-kedjebrevet-som-uppdaterad-affarside

Det blev ju ett herrans liv på pyramidtoppen och faraonerna klagade på att det var partiskt, när inte pyramidrepresentanten vågade uttala sig - trots mängder av førsøk - och førklara läget... Jag fattar fortfarande inte varfør han och alla andra smet undan, åtminstone om de egentligen ville uttala sig.

Citat:
Inslaget sändes i Plus 12 mars och anmäldes till Granskningsnämnden av fyra personer, som bland annat tyckte att framställningen var negativ, att viktiga uppgifter utelämnades och bevis saknas för att företaget skulle vara ett pyramidspel, samt att företaget inte fick svara på kritiken.

Klagan avslogs såklart: http://www.svt.se/plus/granskningsnamnden-friar-plus-om-worldventures

En artikel med den ansvarige på Lotteriinspektionen - som ju är de som polisanmält World Ventures før att vara pyramidspel - Marcus Aronsson från senhøsten:

http://www.nsk.se/2015/10/16/man-ar-inte-hogst-upp-i-pyramiden/

Då detta är myndigheten som hanterar den här typen av saker så undrar man ju om det är han och hans inspektion som "med berøm godkänt" givit sin välsignelse till WV? Det verkar inte direkt så av polisanmälan och beskrivningen av hur tilsynsmyndigheten Lotteriinspektionen uppfattar sakläget.

Det är ganska långt från "med berøm godkänt" till polisanmält av ansvarlig myndighet.

---

Om/när det visar sig vara olagligt även i Sverige/Europa, får alla som betalat in till något som visat sig bygga på en olaglig struktur pengarna tillbaka? Jag har inte sett värvningsavtalet men tar pyramidtoppen ansvar før detta eller måste medlemmen gå till den som värvat denne och kräva pengarna tillbaka, eventuellt med polisanmälan som stød? Eller løser toppen in det åt dem direkt?

Ni har säkert en plan før detta før att inte oroa de som trots allt betalat in.
Citera
2016-01-26, 23:35
Medlem
Citat:

Citat:
Men orka sitta o tugga samma sak hela tiden..haha..

aja...till skillnad från er så har jag ett liv och vill inte sitta här och garva åt era återkommande svar och länkar hit och dit och en massa skit.

Företaget finns...Folk gillar det...Det finns i Sverige till erat förtret. och i 30 andra länder.
Folk tjänar pengar..folk gillar det...Nya medlemmar kommer varje dag

Så låt nu folk göra som dom vill för ni kommer inte kunna ändra på det eller påverka det.

Tack för mig

Så inget vettigt svar? Länken och citaten från Svea rikets lag räckte för att du skulle täppa till truten? Eller menar du att ditt "Tror du att ett amerikanskt företag kan bara valsa rakt in?" är din comeback?

Snacka om kuvöskastande och pilrövande.

Har du någon synpunkt på vad som är felaktigt med länken och citaten som jag droppade? Där står klart och tydligt vad ett utländskt företag MÅSTE göra för att få bedriva verksamhet i Sverige. Kom igen nu, visa att ni "finns i Sverige".
Citera
2016-01-27, 09:30
Medlem
Citat:
Så inget vettigt svar? Länken och citaten från Svea rikets lag räckte för att du skulle täppa till truten? Eller menar du att ditt "Tror du att ett amerikanskt företag kan bara valsa rakt in?" är din comeback?

Har du någon synpunkt på vad som är felaktigt med länken och citaten som jag droppade? Där står klart och tydligt vad ett utländskt företag MÅSTE göra för att få bedriva verksamhet i Sverige. Kom igen nu, visa att ni "finns i Sverige".

Backa i tråden så har Dixon75 svarat samma sak....

"World Ventures finns inte i Sverige"

Men när jag började påpeka att dom visst finns i Sverige eftersom dom har , som klappmongot här säger "11.000 medlemmar som försöker hitta fler klappmongon"
Läs: 11.000 representanter för företaget som arbetar för World Venture Bluff och försöker få fler att gå med i bluffen.....

Så bör dom ju , enligt lagens mening , ha verksamhet inom sveriges gränser...

Dixon75 har även skrävlat , tvärtemot klappmongot som hoppade in nu , att World Venture bluffs produkt är ett "medlemskap/abbo" , vilket bara styrker pyramidspelsupplägget , då World Ventures bara säljer ett medlemskap och ingenting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Dixon75
Det som marknadsförs via MLM och WorldVentures i Sverige är ett medlemskap/abbo i resekonceptet Dreamtrips. Inget annat är det som säljs. PUNKT! End of discussion!

Och sedan ställde jag en fråga till Dixon75 som "hen" vägrade svara på och som blivit aktuell igen med anledning av klappmongot som hoppade in i tråden nu...

"Varför blev Norge stängt när företaget har bas i Dallas USA och dom enligt dig följer lagen i USA?"

Tyvärr så hoppade Dixon75 ut ur tråden med ett sista inlägg 2015-08-01, 11:54 där "hen" skrävlade om att Dreamtrips var billigare. Dock blev alla resor i det utskicket totalmosade direkt och "hen" loggade in "Senaste aktivitet: 2015-08-28 20:30" men verkar ha förstått en gång för alla att Dreamtrips priser är helt uppåt väggarna för dyra.
Citera
2016-01-27, 09:57
Medlem
Citat:

Du har inte direkt ett liv va??
Worldventures finns INTE men medlemmarna gör detta som hobbyverksamhet och dom finns i Sverige
Jag har personligen varit i kontakt med skatteverket i detta ärende för att få klarhet.Om Worldventures finns och verkar i Sverige så måste dom ha en filial och ett org nummer med allt vad det innebär.

Läs igen nu..WORLDVENTURES FINNS INTE I SVERIGE...Medlemmar finns däremot.

Trut igentäppt

Nu släpper jag detta men innan jag gör det så vill jag bara kommentera Svt plus..Ja det var ju det mest troliga av alla program..WV vet redan om detta i USA och deras kommentar var följande.....
...Dvs inget alls ...Upp till var och en att tycka tack och lov.
Tack för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in