2016-01-26, 10:19
Medlem
Satte in en liten testpeng för fyra månader sedan (1000:-) är nog tyvärr för lite för att få snurr på det. Hitills 55:- intjänad ränta, men har fått ta över 3 gamla lån, som aldrig kommer betalas, de omfattas inte heller av de nya inkassorutinerna.

Räknar man bort dem -156,5:-, så ligger jag för tillfället 101,5:- back eller ca -10%.

Tror nog att man iaf ska sätta in minst 5000:-, annars är det lätt att en del av lånen blir dåliga och att det blir väldigt lite av pengarna som "jobbar"
Citera
2016-01-26, 12:00
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civas18
Det har nu gått ett tag sedan Savelend startade och servicen har det inte varit ngt fel på än så länge

Kan vara intressant att få veta lite hur avkastningen har sett ut för olika personer. Dels för att göra en tillbakablick men även för att nya personer få en bild av de de kan förvänta sig.

Jag var med sedan början och gjorde min första lilla insättning feb 2014. Fyllde sedan på lite i två omgångar till och gjorde den sista insättningen under hösten 2014. Jag fick lite bonus på insättningarna, men sedan var man med på de lånen i början där man fick en stor del av ett lån.

Totalt har jag satt in 100 enheter, med bonus och avkastning har jag idag 112 enheter. Lite svårt att räkna med effektiv ränta eftersom jag inte vet exakt när jag gjorde insättningarna och vad bonusen var, men säg ett snitt på 1,5 år har pengarna varit inne och 12% nettoavkastning. Jag tror att det man ser på hemsidan är efter skatt, eftersom det dras innan pengarna hamnar på kontot.

Bra eller dåligt vet jag inte, men det motsvarar ca 17% avkastning på 1,5 år, vilket i min mening inte är så pjåkigt. Sedan vet man inte hur länge det tar att få ut de pengarna som är låsta och hur mycket det blir.

Hur ser det ut för er andra?

Tack för att du tog dig tid att lämna din åsikt! På nya plattformen Loansys kommer betydligt mer avancerade statistikmöjligheter att finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Har inte varit med lika länge som du, ca. 1 år, men jag har gjort en beräkning av avkastningen på mitt konto och kommit fram till att jag fått ca. 15% före skatt, inkluderande insättningsbonus.

Tack för att du tog dig tid att lämna din åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Satte in en liten testpeng för fyra månader sedan (1000:-) är nog tyvärr för lite för att få snurr på det. Hitills 55:- intjänad ränta, men har fått ta över 3 gamla lån, som aldrig kommer betalas, de omfattas inte heller av de nya inkassorutinerna.

Räknar man bort dem -156,5:-, så ligger jag för tillfället 101,5:- back eller ca -10%.

Tror nog att man iaf ska sätta in minst 5000:-, annars är det lätt att en del av lånen blir dåliga och att det blir väldigt lite av pengarna som "jobbar"

Hej Wulfric,

Vi brukar rekommendera 10 000:- på snabblånen just för att en bra spridning och för att komma fram till den förväntade avkastningen. Har du mer kontospecifika frågor är det bara att kontakta kundtjänst!

Vänligen
Savelend
Citera
2016-01-29, 18:03
Medlem
Är det någon här som testat loansys och fått någon snurr på det?

Verkar det lovande?
Citera
2016-01-31, 16:33
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civas18
Är det någon som har fått in något under "total förlust". Jag har ännu inget där vilket är roligt på ett sätt, men det man inte vill är att det blir som på Trustbuddy.

tar ju ett tag för ett lån att bli ett förlust lån, hur länge har du varit långivare?

först måste ju lånet ligga 180 (???) dagar och sedan måste inkasso bolaget som Savelend samarbetar med neka köp av lånet vilket dem bara gör ifall dem misstänker brott eller att personen har dött? kanske finns fler anledningar. Sedan vet jag inte hur länge lånet ska ligga innan Savelend lägger ner allt och redovisar kreditförlust.
Citera
2016-01-31, 19:49
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Är det någon här som testat loansys och fått någon snurr på det?

Verkar det lovande?

Hej Skogsguru,

Det är en hel del av våra investerare som har verifierat sig på loansys och vi betalade ut 16 lån under januari. Vi siktar på liknande siffror i februari. Vi är nöjda med de två första månaderna och fortsätter bygga vidare på plattformen. Mer information kommer att komma i VD-brevet, men jag kan avslöja att automatinvesteringsfunktionen släpps inom kort.

Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
tar ju ett tag för ett lån att bli ett förlust lån, hur länge har du varit långivare?

först måste ju lånet ligga 180 (???) dagar och sedan måste inkasso bolaget som Savelend samarbetar med neka köp av lånet vilket dem bara gör ifall dem misstänker brott eller att personen har dött? kanske finns fler anledningar. Sedan vet jag inte hur länge lånet ska ligga innan Savelend lägger ner allt och redovisar kreditförlust.
Hej Rakarna,

Jag tycker det är fantastiskt hur pass bra du har förklarat processen! Det finns några fler fall, exempelvis om de har flyttat från Sverige, men då drivs det på vanlig inkasso och processen blir längre. På årsbeskedet som ni nu kommer åt i inloggat läge finns det kreditförluster redovisade och det är de lån som under året har sålts och redovisats som "försäljning". Om vi ej säljer lånet ligger det på vanlig inkasso och det finns ingen bortre gräns för när det skrivs av utan tills dess att låntagaren har avlidit är fordran giltig och har ett värde.

Ha en fortsatt trevlig söndag!
Citera
2016-02-03, 14:21
Medlem
d0lphinsexs avatar
Går det att frekvent låna pengar och betala tillbaka pengar inom 14 dagar eller är det emot reglerna?
Citera
2016-02-03, 14:28
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0lphinsex
Går det att frekvent låna pengar och betala tillbaka pengar inom 14 dagar eller är det emot reglerna?

så vit jag förstår de så kan du låna gratis hur många gånger som helst bara du betalar tillbaka allt inom 14 dagar. Dock tror jag inte du får ha flera lån samtidigt. då finns de en annan tjänst för större lån.
Citera
2016-02-03, 15:35
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0lphinsex

Citat:
så vit jag förstår de så kan du låna gratis hur många gånger som helst bara du betalar tillbaka allt inom 14 dagar. Dock tror jag inte du får ha flera lån samtidigt. då finns de en annan tjänst för större lån.

Hej!

Det måste gå minst 21 dagar mellan varje utbetalningstillfälle. Våra snabblån är tänkta att lösa en tillfällig brist av likviditet och är alltså inte tänkt att vara en produkt man ständigt återkommer till. Är så fallet ställer vi kompletterande frågor.

Ha en trevlig dag!
Citera
2016-02-03, 18:53
Medlem
rakarnas avatar
Hej,

Finns det ett sätt att se sina insättningar som man gjorde förra året?

kan ju se på årsbeskedet hur mycket pengar jag hade dock vill jag se hur mycket pengar jag betalat in varje månad. dock när jag söker i Transaktionshistorik så får jag bara fram insättningar gjorda detta år.
Citera
2016-02-03, 21:42
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Hej,

Finns det ett sätt att se sina insättningar som man gjorde förra året?

kan ju se på årsbeskedet hur mycket pengar jag hade dock vill jag se hur mycket pengar jag betalat in varje månad. dock när jag söker i Transaktionshistorik så får jag bara fram insättningar gjorda detta år.

Hej rakarna,

Självklart. Skicka ett mail till kundtjänst så plockar vi fram det åt dig.

Vänligen
Savelend
Citera
2016-02-06, 03:45
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej!

Det måste gå minst 21 dagar mellan varje utbetalningstillfälle. Våra snabblån är tänkta att lösa en tillfällig brist av likviditet och är alltså inte tänkt att vara en produkt man ständigt återkommer till. Är så fallet ställer vi kompletterande frågor.

Ha en trevlig dag!
Kan du ge ett konkret exempel på likviditetsbrist, när man är fattig nog att låna av er?
Citera
2016-02-06, 10:41
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Kan du ge ett konkret exempel på likviditetsbrist, när man är fattig nog att låna av er?

Hej Stillton,

Vi har ett flertal exempel på det där det vanligaste är en oväntad utgift i mitten av månaden. Det kan vara allt från att bilen går sönder och måste lagas på en gång till att tvättmaskinen ger upp och behöver ersättas.

Det vi ser är att skillnaderna på våra investerare och låntagare är inte särskilt stora när det kommer till inkomst per år utan den stora skillnaden är hur man väljer att använda sina pengar. Av den anledningen försöker vi att utbilda våra låntagare via vår blogg för att de på sikt ska bli investerare.

Ha en trevlig lördag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in