2016-01-24, 18:54
Medlem
Möjligen på LIDL med deras korta kassaband.

Annars har vi varken samma system eller lönenivåer som USA, de som packar kassar är minimilönare dvs de får den lägsta tänkbara (=lagliga) lönen. I Sverige omöjliggörs det av både kollektivavtal och bidragsnivåer.

Nu har jag iofs inte handlat på matbutiker i USA men inbillar mig att vi har rätt olika butiker ändå, bl.a. Har vi i stora butiker i Sverige självscanning där vi som kunder gör mesta jobbet. Iofs kunde man väl tänka sig ett system med personal shopper som går med dig och hjälper till att plocka varor men känns långsökt.

Butiker i Sverige är relativt slimmade på personal det är inte mycket dödkött där numer.
Citera
2016-01-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Pendlade mellan att lägga denna här eller i företagsekonomi - frågeställningarna tangerar båda så jag vet inte vad som är bäst.

I en tid av kraftiga behov av att få lågutbildade i arbete föreslås att man måste "skapa enklare jobb" - ett förslag som ofta dyker upp i debatten är nåt jag kallar "kassapackare", dvs någon som står i slutet av rullbandet i kassan och packar dina varor i kassar så du som kund slipper göra det själv. Det är något som finns på flera ställen i världen, mest kända och omtalade exemplet är väl USA.

Nu undrar jag på vilket sätt detta kan vara lönsamt för butiken? En län ska ju ändå betalas ut, även om den är låg - jag vet inte hur låg den skulle kunna vara men om någon ska vara beredd att ta detta jobb måste den ju ligga över bidragsnivån och dessutom inte alltför lågt för butikerna tjänar ju ändå inget på att ha en massa sura anställda som gör ett dåligt jobb för dom hatar det.

Till lönen kommer ju arbetsgivaravgifter och sånt där - jag har svårt att se hur en slutkostnad för en heltidsanställd skulle kunna kunna understiga 16000 kr per månad och då räknar jag nog lågt? Vi kan minska denna summa en del genom att staten går in och subventionerar lönen. Det är trots allt billigare för staten (och kommunerna) att skjuta till en hel del pengar och sen få tillbaka lite i skatt samtidigt slippa betala ut bidrag.

Men första frågan blir då: för mig som inte är national- eller civilekonom: hur mycket kan man subventionera lönerna utan stat/kommun tillsammans förlorar på det? Och är min summa om 16000 kr per månad rimlig?

Andra frågan blir: på vilket sätt tjänar butiken på detta? Det har talats om att flödet av personal ökar eftersom varje kassörska hinner beta av fler kunder per dag - men jag har svårt att se hur en butik kan tjäna tusenlappar i månaden på det. Det är nästan aldrig när jag handlar så att man väntar tills en kund packat färdigt innan man börjar skicka ner nästa kunds varor - är båda "linjerna" fortfarande upptagna så börjar man med den tredje men stannar bandet eller lägger varor åt sidan så länge. Dessutom växer självscanning som gör att kunden gör hela jobbet själv.

Hur kan butiker i USA tjäna pengar på detta? Kan butiker i Sverige tjäna på det utan att offentliga finanser förlorar på det?
Det blir marknaden som bestämmer i slutändan. Om kunderna får välja och gillar detta så dyker det upp.
Fördelar man kan tänka sig är:
* Folk tycker det är bekvämt.
* En majoritet får kassarna bättre packade. Ett pro packar bättre än gemene man.
* Svinn för kunden minskar. Dvs där kunden innan norpar chokladkakan när kunden betalar och ingen ser.
* Butiken får högre flöde genom kassan. Bättre resursutnyttjande och mindre kötid för kunderna.

I vilken mån man vill betala för detta varierar väl. I Sverige brukar en del butiker införa detta i julhandeln. Så viss fördel ser nog butikerna med detta.

Ser man till att folk ofta tar sig besväret och kostnaden med att köpa byte mellan vinster/sommar-däck av någon däckfirma/mack så kan dom nog vara villiga att betala för att få matkassarna packade.
Citera
2016-01-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hur många kunder har man i timmen? 50 stycken. Det blir 250 kr i timmen. Detta ska täcka moms, arbetsgivaravgifter, semesterersättning etc. Sedan kanske det bara är en bråkdel som vill betala för tjänsten. Då är vi kanske nere på 50 spänn i timmen. Nej, dödfött, tyvärr.

Det vet jag inte, men det får man väl räkna på. Men minimum lönen borde man kunna uppnå på en större affär utan problem. Sannolikt kommer det inte att finnas packare alla öppna timmar och på alla band. Men ok, 10 spänn kan väl ändå vara lönt för någon som storhandlar en full vagn åt sin familj.

Man kanske kan utöka tjänsten till hjälp med att bära kassarna till bilen och så får packaren 10-kronan i vagnen när han ställer tillbaka den. Så slipper affärerna få sina kundvagnar stulna också.
Citera
2016-01-25, 01:09
Medlem
StigAllans avatar
Låt talfelet Löööf ställa sig och packa kassar hos COOOP istället för att fantisera ihop någon värdelös oönskad sysselsättning för inavlade analfabeter från tredje världen!
Totalt!
Nu!
Citera
2016-01-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Låt talfelet Löööf ställa sig och packa kassar hos COOOP istället för att fantisera ihop någon värdelös oönskad sysselsättning för inavlade analfabeter från tredje världen!
Totalt!
Nu!

Det är väldigt många som är arbetslösa och dom är säkert inte särskilt inavlade eller analfabeter. Det är väl mer att dom är praktiskt lagda som människor. Det finns hur många situationer som helst där det behövs praktiker mer än vimsiga sillmjölkar.

Dom som trots allt har föräldrar som är syskon sedan generationer tillbaka i sin motivilja mot att ha sex med främlingar, lär inte klara av detta jobbet heller.

En arbetslös ungdom kan inte börja sitt liv riktigt. Dom får bo hemma hos sina päron och leva på bidrag dom blir deprimerade och lata bara. Eller så blir dom sura, bittra och förstoppade och bara letar folk att hacka på dagarna i ända.
Citera
2016-01-25, 17:29
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Det är väldigt många som är arbetslösa och dom är säkert inte särskilt inavlade eller analfabeter.
Kan vi inte anställa dem som fotbollsspelare i korpligan istället?
Citera
2016-01-25, 17:36
Medlem
Col.Ostrovskys avatar
Jag skulle få panik om någon ska packa ner mina varor. Vill ha dem i exakt den ordning jag själv finner bäst. Kylvaror för sig, nerkylda av en påse frysta grönsaker, ett fiskblock omgiven av andra frysta varor, ömtåliga varor som bröd högt upp etc etc. Det här är en vetenskap som jag empiriskt provat ut under 25 års aktivt deltagande i konsumtionssamhället.

Nä, fy farao för att ha någon som som prompt ska röra ens matvaror i änden av bandet, vilken dessutom är svår att tacka nej till (språkförbistring, grupptryck från resten av kassakön).

Nej, integration får vi sköta på annat håll! Låt kassaköerna vara. Bättre med skräpplockning, hjälpredor inom äldreomsorgen etc. Finns ju hur många bra förslag som helst. Tanka min bil kan de få göra.
Citera
2016-01-25, 22:10
Medlem
"Kassapackare" fungerar i USA för de har en annan syn på tjänstesektorn än svenskar har. Jag har stött på tillräckligt många scouter, skolklasser och liknande som erbjuder sig att packa varor mot ett bidrag till en resa eller liknande för att veta att jag känner mig obekväm med att stå bredvid och titta på när någon annan packar mina varor. Jag har tid och förmåga att göra det själv, så jag gör det själv, men ger ändå en slant för att jag uppskattar deras initiativförmåga. Hade min lokala matvarubutik däremot börjat anställa "kassapackare" skulle jag byta butik. Står där en kund som har problem att packa sina varor själv bör man vara medmänsklig nog att hjälpa dem om man står bakom dem i kön och personen i kassan mot förmodan är för korkad för att packa åt dem.

Å andra sidan hade jag välkomnat ett initiativ där man kan beställa på nätet och sedan hämta färdigpackade kassar, det tror jag hade givit större mervärde till de flesta än en simpel "kassapackare". Jag har för mig att Prisextra hade en liknande tjänst i början av 2000-talet som de slutade med.
Citera
2016-01-25, 23:46
Medlem
Vem fan vill bli bestulen, rånad, knivhuggen, tafsad på i slutet av bandet?
Citera
2016-01-26, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Kan vi inte anställa dem som fotbollsspelare i korpligan istället?

Men jag säger ju att man får betala för tjänsten isåfall och att det bör vara frivilligt. Antagligen är det inte lönt för mindre affärer. Men visst fan går det mer än 50 kunder på en kassa under en dag i en större mataffär?
Citera
2016-01-26, 08:12
Medlem
BetongNasses avatar
Till skillnad mot i USA så får ICA-butiker inga sådan enorma skatterabatter som Walmart, McD mfl i USA och vi har avtalsrörelser istället för lagstiftad maximilön för okvalificerat arbete, det praktiska resultatet av "minimilön"....)

Tramsjobb som ingen egentligen vill ha eller behöver funkar inte, inte i Soviet, inte i Palme Sverige( enorma mängder, fritidspedagoger, socionomer och brödskiveräknare på länsstyrelsen) och inte i USA.

Man talade mycket om "kunskapssamhället" och "kunskapsekonomin" men i verkligheten är vi på väg mot Gladiator och Sexslavs-samhället, människor är en resurs som finns i överskott och det är precis så de som ständigt propagerar för "tjänstesektorn" oavsett om den ska va privat eller statlig vill ha det....

Hur många gånger måste AKB och Jonas Sjöstedt torka varandra i röven för att Sveriges BNP ska öka?
Hur många gånger innan Sverige blir "skuld"fritt?

Om det verkligen fanns ett behov av kassapackare så hade japanerna utan tvivel utvecklat en robot eller ett linjesystem för det vid det här laget!
Eller Siemens eller ABB...

Helsike t.o.m samhallsjobben är hotade
http://www.technologyreview.com/news/509296/small-factories-give-baxter-the-robot-a-cautious-once-over/
Frågan är hur tex USA ska ha råd att driva sina fängelser när de inte längre kan göra nummerplåtar eller ha callcenter?

Det lär ju bli ännu mer så att det billigaste blir att den"övermedelklassen" helt enkelt låser ut problemen än att låsa in dem så får alla andra klara sig själv....
Citera
2016-01-26, 10:48
Medlem
Jag tror inte på den här idén om enklare jobb. Anledningen till att jag inte gör det är att det redan idag är möjligt att få 80% av lönekostnaden i subvention från Arbetsförmedlingen om man anställer en invandrare via ett s.k. instegsjobb, och 85% subvention om det handlar om ett särskilt anställningsstöd för någon som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin. Med andra ord är det nästan gratis att anställa invandrare och långtidsarbetslösa. Har detta löst problemet? Nix pix.

Man kan ju fundera på hur låg lönen måste vara i så fall, om det inte räcker med 80-85% subvention som det ser ut idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in