2016-01-25, 16:56
Medlem
Har haft lite problem med folksam då jag inte fick ut några pengar så nu så har jag skitit att betala allt som jag har via dom. Det jag har och betalade förr var hemförsäkring, grupplivförsäkring, bil försäkring

Jag slänger direkt breven där det står folksam. Jag undrar nu om allt som jag har från folksam annuleras eller kommer jag få påminelse efter påminelse

Det är ju inget krav att betala olika försäkringar. Det borde ju automatiskt upphöra om jag nu inte betalar + att jag ej är försäkrad nu

Någon som vet hur det brukar fungera
Citera
2016-01-25, 17:06
Medlem
Betalar man inte så upphör försäkringen, berättade en försäkrings rådgivare till mig. Han sa att han får inte berätta det där knepet för många tror att man måste vänta till bindningstiden gått ut.
Citera
2016-01-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Har haft lite problem med folksam då jag inte fick ut några pengar så nu så har jag skitit att betala allt som jag har via dom. Det jag har och betalade förr var hemförsäkring, grupplivförsäkring, bil försäkring

Jag slänger direkt breven där det står folksam. Jag undrar nu om allt som jag har från folksam annuleras eller kommer jag få påminelse efter påminelse

Det är ju inget krav att betala olika försäkringar. Det borde ju automatiskt upphöra om jag nu inte betalar + att jag ej är försäkrad nu

Att du är utan försäkring är ditt problem men att du struntar i bilförsäkring kan stå dig djävligt dyrt Trafikförsäkringsföreningen kommer i så fall att kräva dig på ett antal tusen kronor
Citera
2016-01-25, 20:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Om du öppnar dina brev kommer du nog att se att det är uppsägningar av dina försäkringar. Folksam är som sagt inte ditt stora problem just nu. Att köra utan trafikförsäkring är inte bra och det får du lära dig den hårda vägen nu.
Citera
2016-01-25, 20:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även jag har haft väldiga problem med folksam, och har ett minimum av försäkringar, bara dom som man, enligt lag, måste ha.
Dom har jag inte hos folksam.
Citera
2016-01-25, 21:53
Medlem
konstigt jag har folksam och har aldrig haft problem de gånger jag behövt använda försäkringen. Kan det vara så att TS är ett litet problembarn kanske?
Hoppas dock för ts skull att han tecknar nya försäkringar hos annat bolag, som andra sagt att ha en oförsäkrad bil kostar väl 5-6 000 i månaden eller något liknande sanslöst belopp. Hemförsäkringen är också viktigt att ha.
Betalar man inte en försäkring slutar den att gälla, men vill bolaget vara elaka kan dom tvinga ts att betala resterande belopp som löper på perioden. Kan sluta med inkasso och kfm. Fast antagligen skiter folksam i allt
Citera
2016-01-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
konstigt jag har folksam och har aldrig haft problem de gånger jag behövt använda försäkringen. Kan det vara så att TS är ett litet problembarn kanske?
Hoppas dock för ts skull att han tecknar nya försäkringar hos annat bolag, som andra sagt att ha en oförsäkrad bil kostar väl 5-6 000 i månaden eller något liknande sanslöst belopp. Hemförsäkringen är också viktigt att ha.
Betalar man inte en försäkring slutar den att gälla, men vill bolaget vara elaka kan dom tvinga ts att betala resterande belopp som löper på perioden. Kan sluta med inkasso och kfm. Fast antagligen skiter folksam i allt

Att strunta i att betala försäkringspremien brukar inte vara några problem. Försäkringarna blir helt enkelt uppsagda automatiskt. Dock blir ju banken lite snea om du har lån på ett boende som inte är försäkrat men om boendet brinner ner så är jag säker på att de snälla människorna på banken konverterar bolånet till ett blanco-lån med 7% ränta.
Trafikförsäkring på bilen får man automatisk av de snälla människorna på Trafikförsäkringsföreningen till den nätta kostnaden av ca 3000 i månaden så det löser sig också.

Sedan kan jag passa på att tipsa om tv3's Lyxfällan. Där finns gott om exempel på folk som slänger sina räkningar utan att öppna dem.

Lycka till.
Citera
2016-01-26, 10:29
Medlem
Dr.Diegos avatar
Du får hel enkelt läsa i villkoren vad som gäller för just din försäkring. Men oftast så upphör en tjänst inte på grund av att man slutar att betala. Det som händer är att t.ex. försäkringsgivaren, tidningsföretaget säger upp tjänsten, när de tröttnar på dig. Men, du kommer att vara tvungen att betala fram tills dess. Det är helt otroligt att folk år 2016 tror att ett avtal upphör bara man inte betalar. Och du kan vara ganska säker på att de vet hur man kramar ur den sista droppen ur gäldenärer.

så att slänga brev som kommer från ett företag du har avtal med är en dum inställning.

Du förstår ju själv att konsekvenserna av att t.ex. en hemförsäkring skulle upphöra om man glömde betala in premien på ett visst datum inte står i relation med dröjsmålet med betalningen.

Det är även så att lagstiftaren ansett försäkringar vara så viktiga att det finns en speciell lag som reglerar detta: Försäkringsavtalslag (2005:104)

Du kan läsa 3 kap §4 där det framgår att försäkringen fortsätter att gälla om DU inte säger upp den.

Och att försäkringsgivaren får säga upp den enligt §7 om du inte sköter dig.
Citera
2016-01-26, 15:00
Medlem
Ni som tror att jag e fattig tror fel. Har 3,6mil undan stoppat i ett bankvalv. oj, det var som fan detta med bil försäkring. Teckna ny hel försäkring idag hos läns försäkringar istället. Fick billigare med 800kr.

Aldrig mer folksam, äckligaste försäkrings bolaget i sverige. Känner ingen som är nöjd med idioterna där.

Varför ska man vara försäkrad när man är det automatiskt när man har svensk medborgarskap. Det är pengar ner i sjön då de blåser en
Citera
2016-01-26, 15:06
Medlem
Citat:
Varför ska man vara försäkrad när man är det automatiskt när man har svensk medborgarskap. Det är pengar ner i sjön då de blåser en
Jag tror du uppskattar en hemförsäkring den dag du drabbas av exempelvis en vattenläcka eller brand i din bostad. Då räcker det inte med att vara svensk medborgare.
Citera
2016-01-26, 15:08
Medlem
Citat:

Ja, du är försäkrad socialt så du normalt inte behöver bo i en pappkartong på gatan eller amputera benet för att ha trampat på en spik om du inte är fast besluten att göra det.
Men du får inte dina saker eller hem automatiskt försäkrade och den eventuellt högre ekonomiska standard du blir av med för att du inte kan fortsätta göra det du tjänat in dina miljoner på kan du glömma.
Citera
2016-01-26, 18:16
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ni som tror att jag e fattig tror fel. Har 3,6mil undan stoppat i ett bankvalv. oj, det var som fan detta med bil försäkring. Teckna ny hel försäkring idag hos läns försäkringar istället. Fick billigare med 800kr.

Aldrig mer folksam, äckligaste försäkrings bolaget i sverige. Känner ingen som är nöjd med idioterna där.

3,6 mil vadå? Oavsett är det uppenbarligen något jättelångt som du stoppat i ett bankvalv.

Ja bilförsäkring behöver du ha. OM försäkringen redan hade förfallit hos Folksam och/eller de har en restskuld så kan du se fram emot ett lagom stort krav från trafikförsäkringsföreningen. Det brukar bli ett bryskt uppvaknande för de som får brev därifrån. De är inte roliga att ha att göra med, men du kan säkert betala dem med det där långa du har i bankvalvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in