2016-01-25, 14:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
"- Inget spår på flickan, inte i byssjan, inte på tejpen, inte på snöret, inte i bilen."

Enligt Aftobladets referat så uttryckte sig IR exakt så i sin slutplädering. Med spår på flickan avsåg hon väl då DNA spår på kroppen. Hade Lisas DNA hittats i NB:s bil hade saken varit solklar. Och det här med att NB:s frus DNA hittats innanför Lisas trosor gör en rätt förbryllad. Hade NB haft sex med sin fru - inte tvättat sig efteråt - och sedan någon timme efteråt fört över fruns DNA på Lisas trosor. Låter mycket långsökt.

Det spelar ingen roll om NB har legat med sin fru och inte tvättat sig efteråt,, det som spelar roll är att frugans DNA hamnat på Lisas trosor. det finns ingen annan än NB som kunnat avsätta det DNA:t (ingen annan än frun själv då, men hade hon varit på plats hade det funnits mer DNA från henne)
2016-01-25, 15:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
NLT:
Citat:
Semir Hasanbegovic: – Hur är det i övrigt med den tekniska bevisningen? Dnat går alltså inte att förklara med att han skulle släpat henne på marken där det skulle funnits vått blod. Enda möjligheten att det fanns vått blod är om det är avsatt från Nerijus i samband med att han attackerar henne då hon blev övermannad. Jag kan nog utan att gissa, det var i samband med detta som man fick något litet sår. I ett tidigt skede i händelseförloppet. Därför är det avsatt på kläderna, på röret där han hänger upp henne.
Nej, om han skar sig i ett tidigt skede skulle det ha kommit blod på tejpen, och det hade upptäckts.
2016-01-25, 15:02
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NLT:

Blödarsjuk eller inte, vått blod i februari är torrt i juni. Men, har torrt blod, uppblött, utretts?

Jag vill minnas att en kvinna från NFC (H Eriksson?) satt i tingsrätten och beskrev skillnaden på färskt blod och uppblött blod, ja

EDIT: läser just att åklagaren tar upp frågan i slutpläderingen: "Vi har hört Helna Eriksson 8forensiker vid NFC) berätta att det handlar om riktiga blodbilder och inga kluster av blod."

Från expressens live-rapportering
Senast redigerad av allegrageller 2016-01-25 kl. 15:13.
2016-01-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Låter ju helt sjukt om de inte dömer henne för mened, då det verkar vara jävligt solklart här..
Men hon deltar ju inte i en litauisk rättegång utan i en svensk rättegång fast hon fysiskt befinner sig i Litauen. Litauisk lag kan väl inte gälla för svenska rättegångar?!
2016-01-25, 15:04
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Inger Rönnbäck får ju stå helt oemotsagd. Att göra som Wennerholm, jag kör samma som tingsrätten, det gick ju bra där. Och Brandtler samma stil. Men hur moderna är dessa herrar? Förmodligen räcker det ändå. Från 97-3 till 60-40.
2016-01-25, 15:10
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Det sydde man ihop bra. Allt annat än samma dom vore en supersensation.
2016-01-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Men hon deltar ju inte i en litauisk rättegång utan i en svensk rättegång fast hon fysiskt befinner sig i Litauen. Litauisk lag kan väl inte gälla för svenska rättegångar?!

Hon är under ed i Litauen då hon vittnade i deras rätt för Svenska rätten..
2016-01-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja det bör de ha varit, men om man använder byxbälte så kan det indikera att byxorna inte satt åt väldigt hårt runt midjan, kanske gick att dra ner utan att knäppa upp knappen. Märkligt att kläderna som låg ovanpå inte har undersökts, kanske NB:s och IR:s DNA finns på de kläderna, kan ju i så fall förklara något.

Hur gör tekniker när de säkrar ett bevisföremål, tar de på sig nya plasthandskar för varje föremål?

Vad jag förstår så hade man inte alls sökt Lisas DNA på litauernas kläder.
2016-01-25, 15:13
Medlem
Citat:
NLT:

Blödarsjuk eller inte, vått blod i februari är torrt i juni. Men, har torrt blod, uppblött, utretts?

Vått blod, det där måste han fått om bakre foten.
Möjligen blandat ihop med att blodet va färskt när det avsattes.
Om det inte är en stor mängd blod så torkar det ju fort.
2016-01-25, 15:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vad jag förstår så hade man inte alls sökt Lisas DNA på litauernas kläder.

Nej för de kläderna tvättades ju samma kväll LH försvann.
2016-01-25, 15:18
Medlem
Citat:
NLT:

Nej, det tror jag inte. Jag har fortfarande inte fått ngt svar från NGN här om på vilken sida i fup jag kan hitta en fullständig analys av blodbilden på besudlingarna man hittat.. En analys som kan sättas in i det påstådda händelseförloppet. Är det ingen som kan hjälpa mig att hitta, jag har missat vart i fup det står?
2016-01-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Hon är under ed i Litauen då hon vittnade i deras rätt för Svenska rätten..
Kanske det är som Bergakungen säger att rättsläget inte är helt solklart och att man därför agerade med både hängslen och livrem. I Sverige accepterade man Litauens ed och i Litauen svor hon eden för säkerhets skull. Förmodligen händer det inte någonting för IB oavsett hur det går för NB i HR.
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-25 kl. 15:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in