2016-01-22, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Överföring till Litauen så snabbt det bara går.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Mitt emot honom satt även denna dag Lisas föräldrar. De släppte inte varandras händer många stunder. De höll i varandra i en gripande demonstration av kärlek och ömsesidigt stöd.
Deras närvaro fungerade som en tyst protest mot de försök att dribbla bort sanningen som jag tycker kännetecknar Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäcks agerande i hovrätten.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-nerijus-bilevicius-visade-inte-skuggan-av-en-kansla/

Är det i dom här lägena man önskar att det finns dödsstraff? Ja, helt klart önskar jag det. Det ska svida att begå den här typen av brott, och inte låsas in tills man anser att straffet är avtjänat. Det går inte att avtjäna ett straff för det här brottet förutom att ha förverkat sin rätt till existens.

Tack för länken till den här artikeln. Mycket intressant att få ta del av. Mycket fint och känsligt skrivet om Lisas familj. Dessa får absolut inte glömmas bort i det vidriga som har hänt dem.

Du har helt rätt i att har man begått ett brott som detta, så har en sådan person förverkat rätten till att existera.

Ett ännu värre straff vore om NB kunde få avtjäna sitt straff på t.ex. Straffkoloni 56 i Ryssland.

Nu kommer som vi alla vet inte något av detta ske - tyvärr. Däremot så hoppas många på att så snabbt det bara går att överföra honom till litauisk ryskinspirerad "kriminalvård".

Det är där han skall vara så slipper svenska skattebetalare betala dyra pengar för hans kommande liv bakom murarna här.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-22 kl. 21:30.
2016-01-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Arne kan inte berätta om vad Gustav har sett. Hörsägen. Rätt ska vara rätt eller hur.? Även om jag som ni vet är "åklagarkramare".
Vissa potentater här i tråden har ju framfört Nerijus "sittande och rökande på trappan" klockan 19.00 som alibi och att han därför inte kan vara gärningsman eftersom Gustav sett honom då. Gustav ska ha berättat detta för Arne. Hade det varit sant hade IR naturligtvis begärt att Gustav skulle vittna om sin iakttagelse.
2016-01-22, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2966139-godsagaren-om-bilevicius-mycket-palitlig-

Lyssna på Brandtler. Han förgyller tillvaron måste jag säga.
Synd att det är så usel betalning som åklagare annars vore han som klippt och skuren för det.¨
Särskilt då han talar om det blod som nämnts i dag av DNA experten gällande Lisa.

Det framkom även en annan relevant sak där som påståtts i tråden (avskrift):

" Ett problem här är att likvätska och blod det är samma kemiska sammanställning så att det är svårt att säga att hon verkligen blödde för att läkaren hittade ju inga skador på henne i samband med obduktionen så jag tror inte det fanns nåt blod att hitta här egentligen om man nu hade sökt efter det."
2016-01-22, 21:24
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är ju påhittat. Finns ingen anledning att någon skulle gjort det. Förhören filmas och det finns inte utrymme för sånt. Allt för att hon ska slippa vara på plats och UNDVIKA MENED!

Förklara vad du anser vara mened.
2016-01-22, 21:25
Medlem
Citat:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2966139-godsagaren-om-bilevicius-mycket-palitlig-

Synd att det är så usel betalning som åklagare annars vore han som klippt och skuren för det.¨
Särskilt då han talar om det blod som nämnts i dag av DNA experten gällande Lisa.

TB menar att det inte handlat om blod utan lika gärna kan varit likvätska. Lisa hade inga yttre skador däremot var kroppen i stark föruttnelse.

Tycker åklagaren och målsäganebiträdet har varit en synnerligen bra kombo.
2016-01-22, 21:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Du tror möjligtvis inte att han hade tänkt gömma dom bättre eller elda upp rishögen om han hade haft tillfälle att göra detta?
Likadant med snörena i gamla mjölkrummet. Hade han haft tillfälle att städa bort dem så hade han ju naturligtvis gjort det.
Nu blev ju som bekant pådraget direkt av det mer gigantiska slaget och din favvobalt fick aldrig någon möjlighet att städa.
Stressen att hinna hem till alibiförsöken gjorde att han inte hade tid på söndagskvällen att gömma sakerna bättre eller städa mer noggrant.
Har du svårt för att förstå saker och ting i din iver att helgonförklara skvättbalten.

Ingenting liknande Missing People har uppenbarat sig i Litauen! Han måste ha blivit förvånad över alla människor som letade i dikåkrar där han aldrig trodde nån skulle hitta grejorna. Vem skulle leta där, måste han ha tänkt.
2016-01-22, 21:27
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man kan ju undra vad Adriana tycker om sin svärfar som så uppenbart tar parti för Nerijus ( tycker iaf jag att han gjorde) ger överdrivet beröm till honom med tanke på att han är utpekad som den som försökte få in henne i bilen.

Schism i familjen?

Mm det skulle jag oxå vilja veta mer om

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

En sak som skulle vart intressant att få veta mer om är hur AJ, ser på Adriannas utpekande, och om AJ (vilket jag tror) har påverkat Adriana genom att prata bilar etc. Detta tror jag gjorde att hennes vittnesmål försvagades. Troligen omedvetet av AJ, men ändå lite pga att han tror på NB:s oskuld.

Kanske beror detta på att annars är det han som släpat hit denne man och därigenom får kvällarna förstörda av ågren över det....
2016-01-22, 21:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken till den här artikeln. Mycket intressant att få ta del av.

Du har helt rätt i att har man begått ett brott som detta, så har en sådan person förverkat rätten till att existera.

Ett ännu värre straff vore om NB kunde få avtjäna sitt straff på t.ex. Straffkoloni 56 i Ryssland.

Nu kommer som vi alla vet inte något av detta ske - tyvärr. Däremot så hoppas många på att så snabbt det bara går att föra överföra honom till litauisk ryskinspirerad "kriminalvård".

Det är där han skall vara så slipper svenska skattebetalare betala dyra pengar för hans kommande liv bakom murarna här.

Jag tror att utvisningen som han döms till gör det möjligt att ganska fort skicka honom till Litauen. Vilket då skulle betyda många miljoner i besparingar. Och en betydlig degradering i hans vardag.
2016-01-22, 21:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Inte orkar jag lyssna på den stollen. Han var f.ö. väldigt blek vid förhöret av Anette K. Åtminstone enligt AB:s liverapport
Citat:
John Granlund: Slarvades det på din tid på SKL?
- Nej det är inte min uppfattning.
Kan det ha blivit sämre där sedan du var där?
- Jag ifrågasätter inte de dna-analyser man gjort utan jag ifrågasätter varför man inte undersökt de här materialet.
John Granlund:
Då kommer vi till din käpphäst, att man skulle ha letat lite mer. Kan man tvätta bort dna i en tvättmaskin?
- Ja, det kan man. Man måste undersöka det från fall till fall, ibland finns det biologiskt material kvar efter en tvätt.
13:48 John Granlund: Kontaminering, om man i det här fallet, en kontaminering från den tilltalade till Lisa Holms kläder, då måste det ha funnit någon dna av den här sorten, kan det sker genom kontaminering?
- Det är klart de här kroppsvätskorna, har man de i tillräcklig mängd så man avsiktiligt kontaminerar. Man måste ha tillgång till materialet och tillgång till de här kläderna.
13:50 John Granlund: Kan det oavsiktligt ha kontaminerats?
- Det är förstås väldigt viktigt att man hanterar målsägandes och misstänkts material för sig, det är väldigt viktigt. Men det är ju vad jag känner till vanliga rutiner, så följer man det så är det ingen risk för standard-dna-metodiken.
13:53 John Granlund: Hovrättslagmannen frågar nu om vittnet menar att LCN-dna-svar är mindre värda än dna-spår som tagits fram med standardmetodik.
- Nej, man måste bara vara mer försiktig när man hanterar det, säger hon.
John Granlund: Då är detta förhör avslutat.

Edit: Hovrättslagmannen måste gå in och klargöra.

Det fetade (och kursiverade), vad är det för hån?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-22 kl. 21:55.
2016-01-22, 21:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TB menar att det inte handlat om blod utan lika gärna kan varit likvätska. Lisa hade inga yttre skador däremot var kroppen i stark föruttnelse.
Tycker åklagaren och målsäganebiträdet har varit en synnerligen bra kombo.
Målsägarbiträdet kan agera på ett annat sätt som representant för familjen och precis som du säger så utgör de en mycket bra kombination - sval, saklig, objektivitetsprincip på ena sidan och en som kan advokatska språket, genomskådar IR på den andra fronten och går tuffare fram.
2016-01-22, 21:34
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är ju påhittat. Finns ingen anledning att någon skulle gjort det. Förhören filmas och det finns inte utrymme för sånt. Allt för att hon ska slippa vara på plats och UNDVIKA MENED!

Är det påhittat? Vad vet du om det?
Hon berättade under gråt hur hon blev tvungen att klä av sig naken helt utan förklaring.
Det är en sådan allvarlig anklagelse så det borde väl polisen i så fall dementera. Men det är ingen som gjort. Åklagarsidan och Tore Brandtler nämner det inte ens, precis som den händelsen skulle vara ointressant. Varför reagerar inte media på den uppgiften och ställer frågor om det? Tycker de också att den uppgiften är ointressant. Händelsen kräver en förklaring.
2016-01-22, 21:35
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Förklara vad du anser vara mened.

Att ljuga i en rättegång för att påverka utgången är mened.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in