Det hävdas ganska friskt att IB ljuger som en häst travar här i tråden. Så jag läste om IBs förhör. Om vi börjar med det här att NB ska ha uppmanat dom att ljuga tror jag beror på att Niklas Lindström inte lyssnar, eller inte vill lyssna, på vad faktiskt IB säger. Ur förhöret den 20/6 sid1298 det fetade IBs svar
Citat:
Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma, efter att polisen har varit där? Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så, sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad Mmm Och sen var han själv som frågade mig, hur, hur lång tid var jag borta, och då pratade vi om det och ja sa, en och en halv timme max två timmar, och så ( ohörbart ) sa han till mig och Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter
Det överensstämmer precis med vad NB själv hela tiden hävdat. Sen fortsätter NL med en lång harang.
Citat:
Mmm, men det är väl så här att antingen kommer det visa sig att Nerijus inte är inblandade i detta eller så kommer det som jag har berättat tidigare helt säkert och visa sig att han är det, jag kan ju inte säga det nu, för jag har ju inte resultaten, men det finns ju en hel del besvärande omständigheter redan nu, och en av dom är ju att ni alla har uppgett i dom första förhören att han var hemma klockan fyra, eller klockan arton, trots att han inte var det, och även Aivaras är hörd i detta ju, han är ju också häktad och är det så som du har berättat vilket finns starka själ och tro, så kan ju inte Aivaras ha varit med och begått mordet, så kan ju Aivaras inte varit med och begått mordet, för du uppger ju att han har varit hemma under hela eftermiddagen, i vart fall från klockan fyra och framåt, och flickan försvann arton och trettio ungefär, då kan ju inte Aivaras vara inblandad i det, eh och han sitter ju också häktad och han är ju också publicerad i både i Sverige och i Litauen precis på samma sätt som dig, han har ju också barn vad jag förstår som ska behöva se detta… ( ohörbart ) en son Mmm, och kanske han inte har med detta och göra, så därför är det jätteviktigt, jag ska åka och höra honom i morgon bitti, jag ska åka och hålla förhör med honom i morgon bitti, och då är det väldigt viktigt att, vi kan få hans berättelse och han berättarfritt så som du har gjort idag, och att han berättar samma berättelse som dig, om han gör det så har vi ju gods själ och tro att ni talar sanning båda två, det förstår du, mmm, och då frågar jag dig, har Nerijus sagt till dig och Aivaras att ni ska tala om att han var hemma klockan arton? Att han kommit hem innan arton men inte efter
Återigen samma svar, alltså det svar som NB får när han frågade IB om hur länge han varit borta. Sen följer ytterligare ett stycke där NL ställer samma frågor och IB ger samma svar med syftning på att det är NB som först frågar när han är hemma. Har då inte AB hört när NB frågar IB om detta, utan bara hört NB säga : va inga dumbommar, ni får inte säga att jag var hemma efter 18 . Ja då blir ju allting fel.
Att inte NL tar till sig vad IB försöker säga märker man ännu tydligare när det handlar om att IB har sagt att NB kom hem 15-20 min innan dom åkte till Källby. För NL lyssnar inte när IB i diskussionen påpekar det här med att GJ kommer och åker från herrgården klockan 19.00. En stor del tror jag handlar om förbannat dålig tolk, och att IB inte förstår eller riktigt hänger med.