2016-01-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Du blandar ihop saker och ting. IB är inte offret i det här fallet, hon är mördarens fru och ljuger för att försöka rädda sin man. Är en jävla skillnad på att vara lögnaktigt vittne och våldtäktsoffer.
Lisa är offret och henne behandlar Rönnbäck som den vana våldtäkts och pedofilförsvarare som hon är.
D.v.s fortsätter med avpersonifiering och kränkning av offret, tar vid där mördaren NB slutade.

Ja IB är en lögnare av rang. Vilket magplask i rätten. Så hon lever på barnbidrag numera, där ser man. Hjärtfel när det passar in. Såg henne lite som ett offer, efter omständigheterna men efter att ha tagit del av förhöret kan jag inte annat än ogilla henne starkt. En parasit som inte kan försörja sig själv. En egoist vars förakt för rättsväsendet lyste igenom idag. Hur många timmar har hon övat in sina lögner tro, ändå lyckades hon inte ge ett trovärdigt intryck. Trodde hon verkligen att dagens förhör skulle handla om henne ? Lisa benämns kort och gott som " liket".

J-A pack Arne Jönsson anlitat, föraktet för Sverige och Svenskarna lyser igenom. Om Irina känt sig hotad innan, undrar jag hur hon ska komma att känna sig efter att hennes make återigen döms i hovrätten. Att sitta och ljuga i en rättegång gör henne lika skyldig moraliskt för brottet anser jag. Det ska hon leva med resten av sitt liv.
2016-01-22, 13:48
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Tycker att det var oförskämd av åklagaren att fråga Irina om Nerijus stånd i en direkt videolänk. Vad har Nerijus stånd att göra här. Vilken vriden bild av svenska samhället (eller hans egen syn på kvinnor) han sprider runt omkring sig med den här frågan. Hans fråga tom skuldlägger Irina, som hon skulle vara ansvarig för Nerijus stånd. Det angår ju ingen utomstående och inte heller har med Nerijus ev skyldighet att göra med. Åklagaren visar tecken på rasism och vriden kvinnosyn i en rättegångssal.

Nu har inte jag läst den frågan och hur den är formulerad.

Men om det kan vara en del i att leda fram till ett avgörande så att GM åker fast och en ung tjej får något slags upprättelse efter sin död, så väger väl det tyngre än att det är obehagligt med vissa frågor.

Jag menar, vi snackar ju DNA m m här ...
2016-01-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Är det möjligt att finna blod från Lisa på NB:s kläder fast de blivit tvättade omedelbart efter mordet?
Är ingen expert, men nej, det skulle isf vara om där finns synliga fläckar, men det kontamineras något oerhört (logiskt tänk)
"Experten" nämnde dock de skitiga kläderna i synnerhet, men NB:s kläder han hade på sig när han var borta tvättades.
2016-01-22, 13:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Är det möjligt att finna blod från Lisa på NB:s kläder fast de blivit tvättade omedelbart efter mordet?

Svaret på det är i paritet på svaret om hur långt ett snöre är..

Vad har avsatts. På vad har det avsatts (fastnat), samt tvättmaskinens prestanda är av betydelse, ihop med en mängd andra faktorer som leder fram till svaret att det både är möjligt och omöjligt.

EDIT
Från flödet, i förhör med Anne Kihlgren:

Semir Hasanbegovic: Kan man tvätta bort dna?

Semir Hasanbegovic: – Ja, det kan man. Nu måste man alltid undersöka från fall till fall. Ibland finns det kvar biologiskt material efter en tvätt. Det går inte svara så generellt.
13:50, 22 January 2016
2016-01-22, 13:51
Medlem
Citat:

Ja sager den sakkunnige I rätten idag.
2016-01-22, 13:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nerijus har inte vunnit någonting med detta och en objektiv advokat skulle ha förstått detta. Även om jag förstår att det ser illa ut med en fru som inte vill vittna överhuvudtaget.
Nej tvärtom blir det ju i mina ögon. När anhöriga ljuger och ändrar sina vittnesuppgifter så är det ju nästan alltid för att dölja inblandning. Men sen är ju varken advokaten eller MGM med bihang de skarpaste knivarna i lådan precis. Men ändå svårt att fatta att frugan förnedrar sig såhär när brorsan har tagit fullständigt avstånd från MGM och hans gärningar. All heder åt AB för det.
2016-01-22, 13:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja sager den sakkunnige I rätten idag.
John Granlund: Då kommer vi till din käpphäst, att man skulle ha letat lite mer. Kan man tvätta bort dna i en tvättmaskin?
- Ja, det kan man. Man måste undersöka det från fall till fall, ibland finns det biologiskt material kvar efter en tvätt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22127815.ab

Så nej, det är mer så att oftast tvättar man bort DNA. Det är väl ganska självklart kan jag tycka.
2016-01-22, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förhöret med Irina verkar ha varit en kombination av tragik, total meningslöshet och en slags bisarr situationskomik vid vissa tillfällen.

Om inte kvinnan själv insisterat på att vittna så ligger det på gränsen till vad som känns etiskt att Rönnbäck pressat henne att ställa upp. Redan det faktum att hon inte vittnar under ed gör hennes vittnesmål snudd på värdelöst i den mån hon inte kan backa upp det hon säger med oberoende bevisning (vilket hon naturligtvis inte kunde). Det faktum att vi nu fick en TREDJE version av saker som gick ytterligare en bit på vägen mot att försöka skydda hennes make gör förstås att det hela blir ännu värre.

Nerijus har inte vunnit någonting med detta och en objektiv advokat skulle ha förstått detta. Även om jag förstår att det ser illa ut med en fru som inte vill vittna överhuvudtaget.
Jag tror det är självklart att advokaten pressat Irina att vittna. Inte bara pressat utan även instruerat om vad hon skall säga, vad som är viktigt att betona och att hon får välja att inte svara om det blir jobbigt.
IB:s ifrågasättanden och motfrågor påminde väldigt mycket om IR:s snack, undrar varför?
Allt IB sade lät mycket inrepeterat och tillrättalagt, när hon sa nåt om att "hennes pappa och mamma har lärt henne att aldrig ljuga" vill man bara ta fram skämskudden. Kan tänka hur IR-IQ sagt åt IB att inleda så, för då "blir allt alldeles trovärdigt". NOT.
För vilken gång i ordningen har hon nu "justerat" sitt vittnesmål? Allt hon sagt tidigare som motsäger att NB har alibi var plötsligt "bortglömt" eller så var det en alldeles ny och pricksäker tid som gällde, på sekunden!! IR borde inte pressat denna människa att vittna, men är ju också säkert så att NB fortfarande har mycket makt och kontroll kvar över IB för hon är fortfarande rädd för honom som den otroligt undergivna hustru hon är. Åklagaren lugn, saklig, taktisk och intelligent, avslöjar lögnerna utan att vittnet knappt förstår. En sak jag tänkte på när IB skulle "förklara" varför hon ljög i förhör, när hon sa att hon känt sig pressad för att de hade visat ett foto av hennes son och att hon "ljög för att hon kände att hon måste välja mellan sonen och NB", hon skulle då ha fått frågan - "du har ju valt din man framför din son under hela tiden ni bott i Sverige, vad var det som gjorde att du sen plötsligt valde bort NB till förmån för sone?."

Intressanta citat ur direktrapporteringen med Johan Ronge/Expressen
Citat:
-Visar NB någon form av empati när hans fru förhörs?
Omöjligt att säga. Men vad jag kunde se så visade han inga synbara känslomässiga reaktioner.

Citat:
Det var väldigt trevligt att få samarbeta med er, säger frun innan videolänken till Litauen bryts.
-Det var väl inte frun som tackade, utan rätten?
Nej, det var faktiskt frun. Och det var märkligt att hon tyckte det var trevligt, för det fanns inget som tydde på att hon uppfattade det så under själva förhöret
.
Klart som fan att hon var glad när skådespeleriet var över

"Frun vägrar svara på vissa frågor, raljerar över andra och ställer motfrågor. Oavsett hur hon säger sig ha blivit behandlad i svenskt häkte så känns det inte som hon ger något sympatiskt intryck under sitt vittnesmål. Det kokar ner till att en 17-årig flicka blivit mördad och att hennes man är dömd för det i tingsrätten. Då blir den trotsiga attityden malplacerad."
2016-01-22, 13:55
Medlem
Tack åklagaren!

Citat:
Du säger att Lisa Holm har avsatt blod. Vad grundar du det på?
Vet att de fick träff i hjälmen, men det behöver ju inte varit från denna dagen.
Kanske står i obduktionsrapporten, men den är sekretessbelagd, den ska inte hon ha tillgång till väl?
2016-01-22, 13:57
Medlem
Mooskys avatar
John Granlund: Hovrättslagmannen frågar nu om vittnet menar att LCN-dna-svar är mindre värda än dna-spår som tagits fram med standardmetodik.
- Nej, man måste bara vara mer försiktig när man hanterar det, säger hon.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22127815.ab

Rönnbäck ville gärna att LCN metodiken skulle vara mindre värt än standard. Men ack vad hon bedrog sig. Lagmannen vill reda ut det hela med sin fråga.

Nu kommer ex-polisen Billy Bertilsson in i salen.
2016-01-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Håller på att undersöker detta och lovar att återkomma i frågan. EU-konventioner osv kan vara en ledfyr i frågan, för ytterligare nyfikna som vill gräva.

Inom EU dras det åt en grundregel om att en rättssak är en rättssak, oavsett landstillhörighet. Men ska se om material går att få fram lite senare.

Jag har för mig att när det gäller olika processuella frågor så är det landets egen lag som tillämpas. Sverige har lite udda processrätt med att all bevisföringen och bevisvärderingen, är fri. Detta att man släpper in en person som Irina i en domstol utan eget ansvar för det hon påstår kan inte vara tillåtet i andra länder, för det är absurt.

Vi såg hur en domare i Litauen inte tillåter att Irina vittnar om det inte är under ed. Det borde vara självklart!

Faktiskt ännu mer logiskt just för att Irina kan som anhörig avstå från att vittna, men när hon väl går in i en domstol för att vittna så borde det ligga i sakens allvar att hon gör det under ed. I och med att hovrätten godkänt att Irina fick vittna i Litauisk domstol så är hon nu under straffansvar om det finns uppenbara lögner som påverkat domslutet.

Jag tror hanteringen i den litauiska domstolen var bra, för Irina vågade bara ljuga lite…
2016-01-22, 14:01
Medlem
Citat:
Hon sa att det går att tvätta bort dna som hamnat på kläder. Hon undrade varför de inte letat efter Lisas blod på NB:s kläder. Men de var tvättade som sagt. Oklart om de skulle funnit någon dna efter tvätten. Men visst, de borde kanske ha försökt.

Vad hade det gjort för skillnad? Utom rimligt tvivel kanske?
Att IB:s dna finns i en blandbild på Lisas trosor är nästintill en garant att det är någon av dessa tre som ligger bakom, att sen NB:s blod hittas på insidan av jeansen gör att han blir den misstänkta.
Om de skulle undersöka tvättade kläder så hade vi säkert väntat på resultaten fortfarande dessutom, med väldigt dåliga odds att ens hitta något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in