2016-01-22, 09:08
Medlem
Tord.As avatar
Vad tycker ni, är det en bra deal? Ingen klumpsumma i början, det bildas en samfällighet som äger rören som grävs ner, sen förhandlar samfälligheten om vem som kan leverera bästa internetuppkopplingen. De 350 används till att betala lånen för grävningar och inkopplingar, och en reparationsfond. Ska man hoppa på detta?
Citera
2016-01-22, 09:11
Medlem
Bongomans avatar
Den kalkylen håller inte! Antingen levereras det inte i närheten av 1000/1000 mer än mitt i natten eller så har ni 25 års bindningstid.

Sedan är det en del frågor som måste besvaras. Hur stort område, eget arbete o.s.v.
Citera
2016-01-22, 09:24
Medlem
Skatteskolks avatar
Releavant fråga med är hur många som delar på den här hastigheten och om det kommer finns någon begränsning? Sen känns det som att det kan bli problem när vanliga svenssons kopplar in router och deras router råkar agera DHCP.
Citera
2016-01-22, 09:24
Medlem
Tord.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Den kalkylen håller inte! Antingen levereras det inte i närheten av 1000/1000 mer än mitt i natten eller så har ni 25 års bindningstid.

Sedan är det en del frågor som måste besvaras. Hur stort område, eget arbete o.s.v.

Som jag förstått det så binder vi oss till att betala 350 tills lånen är avbetalda, 20 år. Internet leverantörerna binds på 5 är, för att sen om förvandlas. I de 350 kronorna ingår just nu avgift till internetuppkopplingen. Området är ca 400 hushåll. Inget eget arbete.
Citera
2016-01-22, 09:25
Medlem
Tord.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Releavant fråga med är hur många som delar på den här hastigheten och om det kommer finns någon begränsning? Sen känns det som att det kan bli problem när vanliga svenssons kopplar in router och deras router råkar agera DHCP.
Jag bor i villa, fyra i familjen.
Citera
2016-01-22, 09:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord.A
Vad tycker ni, är det en bra deal? Ingen klumpsumma i början, det bildas en samfällighet som äger rören som grävs ner, sen förhandlar samfälligheten om vem som kan leverera bästa internetuppkopplingen. De 350 används till att betala lånen för grävningar och inkopplingar, och en reparationsfond. Ska man hoppa på detta?

Hm, det låter som att du får just fiber, men ingen internetuppkoppling? För om de 350 ska användas för grävning, inkoppling och reperationsfond så blir det ju inget kvar till operatören?

Men om samfälligheten lyckas vinna med sig många och kollektivt ansluter hela bunten till en operatör så behöver det inte bli särskilt hög summa, 200 kronor per månad för 100/100 eller så. Så totalt 550, tycker själv det låter som lite på gränsen...
Citera
2016-01-22, 09:32
Medlem
Tord.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hm, det låter som att du får just fiber, men ingen internetuppkoppling? För om de 350 ska användas för grävning, inkoppling och reperationsfond så blir det ju inget kvar till operatören?

Men om samfälligheten lyckas vinna med sig många och kollektivt ansluter hela bunten till en operatör så behöver det inte bli särskilt hög summa, 200 kronor per månad för 100/100 eller så. Så totalt 550, tycker själv det låter som lite på gränsen...
Jopp internet och ip-telefoni ingår. Jag tolkar 550 som lite på gränsen som att 350 är en bra deal.
Citera
2016-01-22, 09:54
Bannlyst
Definitivt ska du hoppa på detta, men ta reda på detta först:

• Bindningstid
• Tilläggskostnad
• Vilka operatörer får du välja mellan, du ska ha antingen: ComHem, Telia eller Bahnhof

Och självklart, hur mycket eget arbete? Om det inte är någon klumpsumma så ska du garanterat få gräva och installera själv, vilket kommer kosta dig multum.
Citera
2016-01-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tord.A

Grejen är att om kanske 10 år kostar 1000/1000 bara 100 spänn och du sitter där o betalar en helvetes summa för samma sak. Tycker du borde skita i det o binda dig på något normalt (2 år). 😐
Citera
2016-01-22, 10:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
350 kronor verkar ligga ganska väl i paritet med de summor jag sett för liknande avtal. Bredbandsleverantören kan givetvis utlova väldigt hög hastighet då denne vet att endast en bråkdel av användarna kommer använda mer än 10 Mbit/s (i.e. Youtube 10800p) och då endast under en begränsad period.
Citera
2016-01-22, 10:07
Medlem
Tord.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiao8
Definitivt ska du hoppa på detta, men ta reda på detta först:

• Bindningstid
• Tilläggskostnad
• Vilka operatörer får du välja mellan, du ska ha antingen: ComHem, Telia eller Bahnhof

Och självklart, hur mycket eget arbete? Om det inte är någon klumpsumma så ska du garanterat få gräva och installera själv, vilket kommer kosta dig multum.

Bindningstid för internetuppkopplingen 5 är, länet på 20
Ingen tilläggskostnad
Senaste jag hörde om operatör så handlade det om ownit.

Klumpsumman är en del av de 350 kronorna
Citera
2016-01-22, 10:11
Medlem
Tord.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S2k18
Grejen är att om kanske 10 år kostar 1000/1000 bara 100 spänn och du sitter där o betalar en helvetes summa för samma sak. Tycker du borde skita i det o binda dig på något normalt (2 år). 😐

Om jag inte går med nu, så är det nog rätt kört, om det inte kommer trådlösa lösningar i framtiden, annars måste jag gräva själv till huset och skjuta in fiber själv. Så det är lite antingen eller...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in