2016-01-21, 06:00
Medlem
Fråga:

Ska deras släktningar försörja de tills de får PUT ?

Eller vad ska de leva på när de får tillfälliga uppehållstillstånd ?
Citera
2016-01-21, 06:14
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Fråga:

det får dom tänka på när man kommer till Sverige och vill leva på bidrag.
Citera
2016-01-21, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
det får dom tänka på när man kommer till Sverige och vill leva på bidrag.

Förstår -
Men det är inte svar på min fråga.
Citera
2016-01-21, 06:18
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men ville inte Moderaterna införa TUT och nu vill de helt plötsligt ta bort bidrag helt för alla med TUT. Snacka om att gå runt frågan om att stänga gränsen och göra såhär istället.
Citera
2016-01-21, 07:02
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Förstår -
Men det är inte svar på min fråga.

blir väl dock mer hemlösa osv. så glöm egentligen det jag sa. hur ser det ut i USA?
Citera
2016-01-21, 08:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Fråga:

JA!!! så funkar det sedan tidigare, vad tror du ?
Citera
2016-01-21, 08:27
Medlem
grey.eagles avatar
Tror inte ett dugg på vad en moderat säger.
Citera
2016-01-21, 08:48
Medlem
DickeFixs avatar
Jag håller med att det är rimligt att den som inte ännu beviljats asyl får leva på existensminimum om personen inte har egna tillgångar, d.v.s. mat och boende på förläggning. Men å andra sidan tycker jag det är djupt omoraliskt att locka hit folk med löften om guld och gröna skogar och sedan - när fattiga människor riskerat liv och hela sin förmögenhet för att komma hit - helt plötsligt ändra reglerna. Det är som när en avlägset belägen stormarknad har fantastiska lockpriser och sedan - när man väl satsat tid att ta sig dit - möts man av beskedet att lockvaran tog slut några minuter efter öppning.

Om man bjuder in till stor fest så måste man både ha tillräckligt med plats och mat i kylen. Man bör också förankrat inbjudan med övriga i familjen. Annars är det upplagt för konflikt, både med gästerna och med övriga familjemedlemmar. Och det är absolut inte gästerna som ska klandras, det är ju de som blivit lurade....
Citera
2016-01-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kommer aldrig gå igenom det är att göra skillnad på folk och folk osv.
Men det ÄR ju skillnad på folk och folk. Varför ska det vara så jävla känsligt att erkänna?
Citera
2016-01-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med att det är rimligt att den som inte ännu beviljats asyl får leva på existensminimum om personen inte har egna tillgångar, d.v.s. mat och boende på förläggning. Men å andra sidan tycker jag det är djupt omoraliskt att locka hit folk med löften om guld och gröna skogar och sedan - när fattiga människor riskerat liv och hela sin förmögenhet för att komma hit - helt plötsligt ändra reglerna. Det är som när en avlägset belägen stormarknad har fantastiska lockpriser och sedan - när man väl satsat tid att ta sig dit - möts man av beskedet att lockvaran tog slut några minuter efter öppning.

Om man bjuder in till stor fest så måste man både ha tillräckligt med plats och mat i kylen. Man bör också förankrat inbjudan med övriga i familjen. Annars är det upplagt för konflikt, både med gästerna och med övriga familjemedlemmar. Och det är absolut inte gästerna som ska klandras, det är ju de som blivit lurade....
Liknelsen haltar. Har Sverige annonserat i t ex Afghanistan om att man bör ta sig till Sverige? Nej. Det är djungeltrumman som har stått för hela ryktet.

Även om Sverige skulle ha genomfört en sådan annonskampanj så skulle vi vara berättigade att ändra vår migrationspolitik.
Citera
2016-01-21, 09:21
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Fråga:

Beroende på hur det går med åtstramningen av anhöriginvandringen så behöver det här inte vara något problem alls. Om man skärper kraven på att ta hit sina anhöriga så att endast personer som har en fast inkomst och kan stå för försörjningen så behöver inte staten stå för någonting.

Som grey.eagle skriver så har vi faktiskt en regel redan som säger att den som tar hit sin anhörig ska även kunna försörja personen/personerna. Dock urholkas regeln av många undantag så att endast 1% av alla fall faller under kravet. Noterbara undantag är bland annat barn, flyktingar och andra skyddsbehövande.
Citera
2016-01-21, 09:31
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Liknelsen haltar. Har Sverige annonserat i t ex Afghanistan om att man bör ta sig till Sverige? Nej. Det är djungeltrumman som har stått för hela ryktet.

Även om Sverige skulle ha genomfört en sådan annonskampanj så skulle vi vara berättigade att ändra vår migrationspolitik.

Jo, naturligtvis är det djungeltrumman som tipsar. Men Migrationsverkets sida som informerade flyktingar i Sverige (och utomlands) om deras rättigheter och förmåner var fram tills i höstas en ren reklamplats för att visa andra länder hur humanistiska vi är. Nu när EUs yttre gränser föll har tongångarna ändrats men flyktingar som tog beslutet att sälja allt de ägde för att bekosta en livsfarlig resa på olagliga vägar för att komma hit känner sig, med all rätt, lurade om premisserna nu helt plötsligt ändras.

Beslutet om sänkta bidrag är nog nödvändigt för att inte välfärdssystemen för oss alla ska fallera men det vilar en stor skuld på de politiker och de världsfrånvända idealister som spelat frikostiga på skattebetalarnas bekostnad och avfärdat alla som varnat för utvecklingen för att vara rasister. De är dessa hycklare som är ansvariga för sakernas tillstånd, inte flyktingarna som lyssnat på deras locktoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in