2016-01-20, 23:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kan BS ha tillgång till militära fordon? Sid 434:

Det är förmodligen ett hemvärnsförband som har deltagit, BS tippar jag på är någon typ av chef i förbandet, hans korrekta nomenklatur tyder på det. Geländerwagen är hemvärnets nya enhetsfordon specialframtaget och inköpt just för Hemvärnet, inget konstigt med det.

Hemvärnsförband är oftast den förmåga vilket Försvarsmakten samverkar med Polisen vid sök efter försvunna personer.
Senast redigerad av OY 2016-01-20 kl. 23:43.
2016-01-20, 23:19
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
# Grundlurade folk finns det gott om i mordrättegångar: Vi trodde aaaaldrig att denna skulle vara skyldig. Dubbeliv/dubbelnatur är absolut inte ovanligt - varken vid förstagångsmord, seriemördare eller våldtäktsmän.
Visst är det så! Precis som j skrev men i andra ord. Man kan se det i det ljuset att, inte undra på att brorsan AB "försvunnit" från familj etc. "Just take me away" Radera!
2016-01-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom var där som privatpersoner i egna privata bilar.

Att polisen sedan tog hjälp av militär med fordon och helikoptrar är en helt annan sak.

Det var hästpatruller, Räddningstjänst, dykare, hundförare mfl som också var inkallade som hjälp i sökarbetet. Inte minst MPs stora sökinsats med massor frivilliga.

Allt under polisledningens kontroll.
Det har blivit en otrolig diskussion och misstro mot dessa "militärer". Det är vanligt de deltar i form av hemvärnet när det gäller sökinsatser efter försvunna. I denna bygd där det är tätbefolkat med militärer vore det konstigt om de inte skulle delta i någon form.
Det har aldrig varit något ifrågasättande om deras närvaro på andra platser.
2016-01-20, 23:22
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Inledningsvis ringer pappan för att säga att han inte kan komma och jobba. Vännerna ställer upp. Att militär sen kallas in på eftersök är inget ovanligt.
Det finns två aspekter i det hela.
har man kontakter så är det klart som faen att använder allt man har! Hela registret.
2016-01-20, 23:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Du kan väl visa att det går att fukta en gammal blodfläck och föra över till ett annat plagg och att det sedan går att få fram en DNA-profil.

Jag har letat men inte hittat något om det scenariot. Det går att tillverka DNA och plantera på en brottsplats - det har israeliska forskare visat. Men det krävs molekylärlab och kunskap.

Ja absolut kan jag visa det, förmodligen har du missat den här länken som jag postade för några dagar sedan.

Citat;

När man ser hur många misstag polisen i Escondido
begick på brottsplatsen och med bevismaterialet efteråt
är det mycket troligt att DNA:t på Tuites tröja var resultatet
av kontaminering. DNA bevisningen bestod av:

http://www.skl.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Kriminalteknik/Kriminalteknik%201%202009/Kriminalteknik_1-2009_verklighetens%20csi%20-%20kontamineringsrisker.pdf
2016-01-20, 23:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med om att juridik inte är någon exakt vetenskap och juristbranschen som sådan är i många stycken konservativ, hierarkisk och mer intresserad av formella meriter än reella. Jag har både privat och i yrket mött ett antal riktiga stolpskott till jurister. Å andra sidan har jag mött åtskilliga duktiga och några utomordentligt skarpa. Det finns mycket mer resning och ryggrad bland duktiga jurister än du vill tro och det är faktiskt möjligt att bedöma domar efter något mer än om de står sig i högre rätt. Tingsrättsdomen mot Nerijus var en välskriven väl strukturerad. Precis som - fast inte i riktigt lika hög grad - som den utomordentliga hovrättsdomen mot Kristoffer Johansson. Detta sagt utan att jag i sak håller med om rättens sänkning av brottsrubriceringen. Den dag jag kan åstadkomma något lika bra inom mitt område ska jag betrakta mig som fullärd i konsten att skriva en faktatext.

Av princip - inget personligt - agerar jag inte i alternativtråden. Det är skönt också att se den i trådlistan utan någon röd plupp.
Det kan dock tänkas att tingsrättsdomen har skrivits av personer som har missat den rätta lösningen, det har hänt många gånger förut att en grupp människor har missat rätt lösning. Eftersom du inte vågar diskutera den så lever den fortfarande och är ett alternativ.

Vadå för röd plupp?
2016-01-20, 23:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Visst är det så! Precis som j skrev men i andra ord. Man kan se det i det ljuset att, inte undra på att brorsan AB "försvunnit" från familj etc. "Just take me away" Radera!
Hans bror är ratad av familjen eftersom han högst troligt inte håller med resten av hejarklacken om att svensk polis är korrumperad, att det krävs fingeravtryck som kärringen yrar om, att det är en komplott mot NB. Han är sen utpekad av IR som alternativ gärningsman - vilket hon försökt få sin klient att hålla med på och insinuera. Tyvärr plockade Brandtler ner detta till IRs stora förtret och fick NB att förklara..
2016-01-20, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
har man kontakter så är det klart som faen att använder allt man har! Hela registret.
Vem som helst som får veta att en kollegas dotter är försvunnen hoppar ur pyjamasen och börjar leta. Inte tu tal om annat. Fick jag det samtalet på natten hade jag kastat mig iväg för att hjälpa till med allt som står i min makt.
2016-01-20, 23:29
Medlem
Citat:
Inte det minsta.
# Att gärningsmän nekar är en klassiker även när bevisningen talar rätt i trynet. Att neka och även försöka överklaga ända bort till HD förekommer.
# Utböling har inte ett skit med saken att göra.
# Hans spridande av psoriasis är ren bullshit i detta fall då det handlar om blod och inte torra hudflagor.
# Grundlurade folk finns det gott om i mordrättegångar: Vi trodde aaaaldrig att denna skulle vara skyldig. Dubbeliv/dubbelnatur är absolut inte ovanligt - varken vid förstagångsmord, seriemördare eller våldtäktsmän.
Det har börjat dyka upp en rolig variant när någon blir ertappad med fingrarna syltburken.
De erkänner gärningen men förnekar brott.
2016-01-20, 23:29
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Har du svårt att ta till dig en text och förstå den?
Förstår du inte vad jag skriver i första inlägget så kan jag nog inte hjälpa dig.

Jag tar den till mig. Förstår den och bemöter den. Jag förväntar mig att du skulle gjort det samma om du hade något viktigt att säga. Du gör inte det vilket självklart betyder att det du säger inte är tillförlitligt.
2016-01-20, 23:34
Medlem
Citat:
Inledningsvis ringer pappan för att säga att han inte kan komma och jobba. Vännerna ställer upp. Att militär sen kallas in på eftersök är inget ovanligt.
Det finns två aspekter i det hela.

Det förstår dom flesta.
2016-01-20, 23:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är förmodligen ett hemvärnsförband som har deltagit, BS tippar jag på är någon typ av chef i förbandet, hans korrekta nomenklatur tyder på det. Geländerwagen är hemvärnets nya enhetsfordon specialframtaget och inköpt just för Hemvärnet, inget konstigt med det.
Hemvärnsförband är oftast den förmåga som Försvarsmakten underställer Polisen vid sök efter försvunna personer.
Helt korrekt. Hemvärnet är många ggr inkallade vid antingen katastrofer eller eftersök. Likt att militär kan inkallas. Det blandas äpplen (profession) och päron (vänner, kollegor) i diskussionen i en enda röra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in