Citat:
Ursprungligen postat av
Runkle
Med all respekt så skulle jag väldigt gärna diskutera detta med Brille utan att du kommer in och trollar. Hyser en oerhörd respekt för Brilles kunskap och passion för Italien, men det senaste uttalandet förstår jag mig inte alls på.
Ha ha det är ok. Jag har inte alls svårt att försvara det, men vi har ju alla olika gränser. Jag är trött på alla som blir alltför lätt kränkta. Kämpa mot riktiga orättvisor istället.
Enligt mig är det en förstärkning som inte ska tas bildligt. Tänk "fan ta dig!"; som inte är ett religiöst dödshot med en önskan om att motparten ska tillbringa en evighet i skärselden. På samma vis är det inte ett utryck för sexuell diskriminering då man kallar en man som varit gift och har barn för fjolla. Utan det var ett kraftuttryck för att han skulle sluta gnälla.
Svordomar i Sverige är oftast religiösa medan de i Italien oftast anspelar på sex.
Jag brukar i tråden använda "vafan" som ligger emellan svenska va fan och italienska vaffanculo (ta den i röven).
PS
Såg nu efter att jag suttit och pillat på min mobil att anteri17 också svarat. Och skulle också vilja lägga till att det möjligen är onödigt och barnsligt av Sarri, men knappast mer än så.