2016-01-20, 12:15
Bannlyst
Detta är ej en listtråd, utan det är en tråd där vi tillsammans kan komma fram till vad en rimlig lön är för en person som är ny till arbetsmarknaden beroende på meriter och utbildning. Vi diskuterar enbart timlöner.

Vi börjar med mig själv: En ung man med gymnasieutbildning, har precis blivit anställd inom hemtjänsten av ett privat företag. Ingen arbetslivsfarenhet eller speciella meriter. Innehar körkort.

Vad borde jag tjäna? Jag vet ju vad jag tjänar, men vet inte om det är rimligt. Jag personligen är dock mycket nöjd med lönen.

Min lön är:
Citera
2016-01-20, 12:16
Medlem
120:- i timmen.
Citera
2016-01-20, 12:20
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut för oss som inte får våra löner betalda till 50% av migrationsverket eller arbetsförmedlingen så skulle jag säga att vi måste sänka våra förväntningar lite.

Vad man "borde" tjäna i dag i jämförelse med för 5 år sedan är inte samma. Det är tyvärr lägre idag med tanke på att vanliga svenskar inte får subventionerade anställningar. Det är alltså svårare för oss att få en anställning vilket innebär lägre förväntningar på lön.

110 kr i timmen skulle jag säga. Privat företag.

EDIT: Grattis till jobbet!
Citera
2016-01-20, 12:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiao8
[i]

Vad borde jag tjäna? Jag vet ju vad jag tjänar, men vet inte om det är rimligt. Jag personligen är dock mycket nöjd med lönen.

Hur långt är ett snöre? Unga vuxna anställs oftast i yrken med kollektivavtal vilket betyder avtalsenliga löner.

Vad man borde tjäna är alltså helt ointressant. Den frågan är mer intressant i yrken där arbetstagaren är lite äldre och har mer utbildning.
Citera
2016-01-20, 12:42
Medlem
En ung vuxen som nyss har kommit ut på arbetsmarknaden ska inte ha mer i lön än vad den personen förtjänar. Det anser jag.
Citera
2016-01-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
En ung vuxen som nyss har kommit ut på arbetsmarknaden ska inte ha mer i lön än vad den personen förtjänar. Det anser jag.

Ja tack kapten uppenbar, det var ett mycket uttömmande svar. Hur definerar du förtjäna?
Citera
2016-01-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabelryckarn
Ja tack kapten uppenbar, det var ett mycket uttömmande svar. Hur definerar du förtjäna?

Att förtjäna innebär i dessa sammanhang att göra sig förtjänt av något. Ex. lön.
Citera
2016-01-20, 13:47
Medlem
Snyggt svar, det är nivån på lön som diskuteras. Att man jobbar (förtjänar enl. dig) är underförstått.

Antar runt 110kr känns rimligt för en gymnasiet elev.
Citera
2016-01-20, 13:52
Medlem
Gbg-Smokes avatar
120 enligt mig med tanke på att allting ute i samhället blir så mycket dyrare nu för tiden. Dom ska ju inte behöva slava bara för att dom är unga och en hög lön ger väldigt mycket motivation som oftast inte ungdomar har annars kan dom lika väl gå på csn och slappa och få ut samma peng. Det ska löna säg att jobba annars kan man lika väl gå på csn aktivitetsstöd sen lite av pappa också.
Citera
2016-01-20, 14:09
Bannlyst
Tack för era svar, då blev jag genast nöjdare med lönen
Citera
2016-01-20, 14:32
Medlem
edm4lifes avatar
Vad menar du med "borde" tjäna? Hört talats om utbud och efterfrågan? Förstår inte folk som verkar tro att det sitter någon och bestämmer att en person med den utbildningen/meriten ska minsann tjäna si och så mycket. Det är helt irrelevant i sammanhanget. Allting handlar om hur värdefull du är idag, hur värdefull du var igår och hur värdefull du kommer att vara imorgon.
Citera
2016-01-20, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Vad menar du med "borde" tjäna? Hört talats om utbud och efterfrågan? Förstår inte folk som verkar tro att det sitter någon och bestämmer att en person med den utbildningen/meriten ska minsann tjäna si och så mycket. Det är helt irrelevant i sammanhanget. Allting handlar om hur värdefull du är idag, hur värdefull du var igår och hur värdefull du kommer att vara imorgon.
Varpå "borde".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in