• 1
  • 2
2016-01-19, 17:47
Medlem
Söker desperat efter svar!
Vi har ett nätstaket mot grannens garage som vi satte upp i sommras. Mellan staketet å garage väggen är det 1-1,5 meter max, med en buske emellan, busken är där gränsen går.
Nu har all snö från deras tak rasat och nu ligger vårt staket under all snö.
Staket har vi för att hålla barn och hundar innanför så det är absolut nödvändigt för oss att ha staket!
Vad har vi för rättigheter/skyldigheter
gentemot våra grannar?

Knackade på hos dom igår å frun hade sett att det hade rasat men sökte inte upp mig. Hon var väldigt snabb med att säga att vi skulle hjälpas åt för att åtgärda det, vilket jag godtog motvilligt av hälsoskäl..

Jag frågade hur vi löser det nästa år, å hennes lösning har att vi skulle ta bort häcken å sätta staketet närmare deras vägg men ändå så långt ifrån att dom kommer emellan om dom skulle behöva göra nått med sitt garage. Det kan ja säga redan nu att Vi kommer inte få ner några stolp bland alla rötter efter häcken å det finns inte tillräkligt med plats. Dom har även slängt upp snö på häcken mot vårt staket när dom har skottat sin uppfart så nätet har lossnat från stolpen även där. Hon tyckte vi skulle ta bort häcken även där å att vi skulle sätta upp ett "snyggare" staket än nätet. Det är grönt villa stängsel vi har uppsat där nu. Vi har valt det för att hundarna ställer sig inte mot det. Ut mot vägen har vi trä staket men är inte nöjda då hundarna hoppar mot det å nästan tar sig över.

Ja tänker också på vad som skulle kunna hänt om något av barnen hade varit ute å fått snlraset över sig.. Eller hundarna också för den delen..

Pratade med förra husägaren, han berätta bla att dom brukade slänga över snö från sin uppfart in på hans trädgård å att dom inte skötte häcken heller.. Lata altså.

Kan jag kräva att dom sätter upp snörasskydd ? Hur ska jag göra?
Tack för svar
Citera
2016-01-19, 17:55
Medlem
Håll ungarna och hundarna inne nu när det är snö, När det blir varmare, så kvarstår väl inte problemet?
Citera
2016-01-19, 18:02
Medlem
Vet inte hur du gör med dina barn å djur, om du mot förmodan har några, men mina ska ha möjlighet att få vara ute å röra på sig!

Å staketet är fortfarande förstört även när det blivit vår
Citera
2016-01-19, 18:03
Medlem
Vet inte hur du gör med dina barn å djur, om du mot förmodan har några, men mina ska ha möjlighet att få vara ute å röra på sig!

Å staketet är fortfarande förstört även när det blivit vår
Citera
2016-01-19, 18:06
Medlem
DRD4s avatar
Fjant! gå och gräv bort snön istället för att lipa på internet, sätt upp ett par plyfaskivor mot nätet sen så kommer inte snön igenom.

Sossar asså, man slutar aldrig att förvånas över den kuklöshet som skamlöst florerar i vårat lilla skitland.
Citera
2016-01-19, 18:10
Medlem
SilentVictorys avatar
Vad är problemet? Varför kan du inte röja bort snön själv? Ta en spade och skyffla iväg det bara, det är väl inga ton vi pratat om?

Ibland måste man kunna offra sig lite, trots att man själv inte gjort fel.

Ärligt talat så tror jag nog att det är fler här som inte riktigt förstår.
Snö från grannens garagetak har rasat ner på ditt staket och du tycker att grannen ska ta bort det?
Visst, så kanske det ska vara om man ska hårddra det, men vad gör det om du tar bort det?
Citera
2016-01-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av titton
Hon var väldigt snabb med att säga att vi skulle hjälpas åt för att åtgärda det, vilket jag godtog motvilligt av hälsoskäl..

Låter som att du har en vettig granne som vill sammarbeta för att lösa "problemet", att du motvilligt godtagit att din granne vill lösa problemet oavsett hälsoskäl eller ej visar att du vill ha en konflikt. Skulle din granne skriva i tråden skulle nog de allra flesta ställa sig på hennes sida.

Vem fan vill ha en granne som dig som uppenbart bara vill klaga? För du accepterar uppenbart inte din grannes lösning som går ut på att lösa problemet...
Citera
2016-01-19, 18:21
Medlem
ut och skotta, ta bort snön från deras garage innan det rasar eller flytta ditt staket en bit in på tomten så att snön inte rasar på ditt klena staket. bygg rejälare staket.
finns många lösningar, var glad o tacksam över att grannen vill hjälpa till med ditt staket. snö förekommer regelbundet i Sverige o du behöver ju bygga med det i åtanke, jag hade inte hjälpt dig om jag varit granne om du är så korkad att du inte kan bygga genomtänkt
dina barn överlever nog snö om de är gamla nog att vara ute själva, bara utvecklingsstörda barn som står i närheten av där det är risk för snöras och är dina barn sådana bör de inte vara ute själva.
Citera
2016-01-19, 18:42
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Vi har ett nätstaket mot grannens garage som vi satte upp i sommras. Mellan staketet å garage väggen är det 1-1,5 meter max, med en buske emellan, busken är där gränsen går.
Nu har all snö från deras tak rasat och nu ligger vårt staket under all snö.
Staket har vi för att hålla barn och hundar innanför så det är absolut nödvändigt för oss att ha staket!
Vad har vi för rättigheter/skyldigheter
gentemot våra grannar?

Knackade på hos dom igår å frun hade sett att det hade rasat men sökte inte upp mig. Hon var väldigt snabb med att säga att vi skulle hjälpas åt för att åtgärda det, vilket jag godtog motvilligt av hälsoskäl..

Jag frågade hur vi löser det nästa år, å hennes lösning har att vi skulle ta bort häcken å sätta staketet närmare deras vägg men ändå så långt ifrån att dom kommer emellan om dom skulle behöva göra nått med sitt garage. Det kan ja säga redan nu att Vi kommer inte få ner några stolp bland alla rötter efter häcken å det finns inte tillräkligt med plats. Dom har även slängt upp snö på häcken mot vårt staket när dom har skottat sin uppfart så nätet har lossnat från stolpen även där. Hon tyckte vi skulle ta bort häcken även där å att vi skulle sätta upp ett "snyggare" staket än nätet. Det är grönt villa stängsel vi har uppsat där nu. Vi har valt det för att hundarna ställer sig inte mot det. Ut mot vägen har vi trä staket men är inte nöjda då hundarna hoppar mot det å nästan tar sig över.

Ja tänker också på vad som skulle kunna hänt om något av barnen hade varit ute å fått snlraset över sig.. Eller hundarna också för den delen..

Pratade med förra husägaren, han berätta bla att dom brukade slänga över snö från sin uppfart in på hans trädgård å att dom inte skötte häcken heller.. Lata altså.

Kan jag kräva att dom sätter upp snörasskydd ? Hur ska jag göra?
Tack för svar

Jag förstår ju problemet om det rasar mycket snö och det är risk att ens barn får det på sig.

Vad jag däremot inte förstår är vad som är problemet nu?

Vad gör det att det ligger snö vid staketet ?

Det har ju redan rasat och är nu ingen fara för barn och djur.

Man bör skotta sitt tak om det har så låg lutning så att det ligger kvar större mängder snö som riskerar att falla.

Du kan inte krävs att han sätter upp ett snörasskydd.

Han är dock skyldig att ingen kommer till skada medmera.

Vill han inte skotta taket och inte du heller vill skotta taket så kan du ju föreslå att montera upp ett snörasskydd och att du betalar halva och ni sätter upp det tillsammans eller anlitar proffs och du betalar hälften så får du honom kanske med han på det.

Förövrigt hur kan ditt nätstaket gå sönder av lite snö ? Vet dock inte var du bor i landet men här är det inte ens 10 cm snö.
Senast redigerad av bergwall94 2016-01-19 kl. 18:46.
Citera
2016-01-19, 18:45
Medlem
framtands avatar
Citat:
---
Tack för svar

Hahaha ja vilket bekymmer! Tycker du ska polisanmäla grannen. Grannen har väl anmält dig när dina ungar springer och stör antar jag? När dina hundar skäller i tid och otid? När ditt grill-os letar sig in på grannens altan där det solas i lugn och ro? När du tvättar bilen på din garageuppfart eller har högljudda gäster efter 22? Det ska aldrig ges och tas grannar emellan, där verkar vi ha samma syn på livet! Rättigheter och skyldigheter ska vara milimeterskarpa!

Och så jävla fittigt att komma med kompromissförslag sen! Så förbannat fräckt att vilja ersätta en häck och ett fult jävla rangligt nät-staket med ett gemensamt och snyggt staket! Att du inte gav grannhelvetet en Dansk skalle rakt där kärringen stod övergår mitt förstånd. Men att sitta och gnälla lite på flashback sen är ett mycket gott alternativ!

Eller, om du inte vill polisanmäla så kan du försöka leta nytt boende. Något lite mer "mitt i skogen" så att säga så du slipper grannar.
Eller snarare att grannar slipper dig.
Citera
2016-01-19, 19:09
Medlem
Tack för alla fina svar men ja sökte mest efter nån som vet hur snöreglerna ser ut för villaägare.

Jag orkar inte ens förklara varför jag inte vill betala nytt staket varje vinter, riskera att hundarna springer ut i vägen, varför jag inte vill riskera att mina barn får snömängder över sig, varför vi valt just nätstaket, att hundarna inte skäller eller varför jag inte har möjlighet att skotta bort en snödriva på 15meter långå 1 meter hög .
Citera
2016-01-19, 20:41
Medlem
tigerrakets avatar
Att snö faller ifrån taket är är ju en ganska normal grej.

Vad vill du att husägaren skall göra?
Vara hemma hela tiden så att om det börjar snöa när som helst på dygnet kunna klättra upp på taket och sopa ner det?
Eller ska dem kanske flytta sitt tak så att snön inte faller ner på ditt staket?

Man kan bygga ett staket som står emot snömassor utan problem. Även billiga nätstaket. Det enda du får göra är att bygga en överliggare också som skyddar staketet så att det inte bågnar.

Vill du slippa att dem skottar emot staketet så att det släpper ifrån stolparna, så får du montera staketet på utsidan istället. Då trycker man nätet mot stolpen istället för ifrån stolpen.

Finns tyvärr inte några rigorösa regler för snöskottning inom det området.
Hade det varit en trottoar eller om ni hade haft en gång rakt under deras tak, då hade man kanske begärt att det skulle sättas upp varningar för snöras.

Annars reglerar alla författningar bara att man ska skotta trottoaren utanför sin tomt så att postbud och andra inte går och halkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in