Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-19, 09:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, ett mord handlade det om och inte en "konflikt" - dock hade det givetvis inte varit gångbart om kommunchef, rektor eller annan företrädare för skolan föregått polisutredningen och slagit fast något sådant i ett uttalande.

Det handlar alltså inte om att mörka - utan om att ge information utan att leka domare.

Mörka är nog fel ord, men troligen leder försiktigheten att inte leka domare lika fel här som ett regelrätt försök att leka domare hade gjort.

Kunde inte kommunchefen beskriva verkligheten mer neutralt och överensstämmande med fakta borde han inte uttalat sig alls.

Vad som häntär att en elev överfallit en annan och dödat honom och att det funnits en tidigare konflikt i botten. Det är en tillräckligt neutral beskrivning av verkligheten för att inte leka domare.
Citera
2016-01-19, 09:55
Medlem
Quwaesad177s avatar
Citat:
Ja, ett mord handlade det om och inte en "konflikt" - dock hade det givetvis inte varit gångbart om kommunchef, rektor eller annan företrädare för skolan föregått polisutredningen och slagit fast något sådant i ett uttalande.

Det handlar alltså inte om att mörka - utan om att ge information utan att leka domare.
Svårt att se vart svartmåla ett mordoffer faller in i att inte leka domare.

Och linsanity var ett troll, det har redan fastlagts.
Citera
2016-01-19, 10:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mörka är nog fel ord, men troligen leder försiktigheten att inte leka domare lika fel här som ett regelrätt försök att leka domare hade gjort.

Kunde inte kommunchefen beskriva verkligheten mer neutralt och överensstämmande med fakta borde han inte uttalat sig alls.

Vad som häntär att en elev överfallit en annan och dödat honom och att det funnits en tidigare konflikt i botten. Det är en tillräckligt neutral beskrivning av verkligheten för att inte leka domare.
Fast ordet "överfallit" skulle ju också ha varit att föregå utredningen - vilket han absolut inte skall tillåta sig att göra.
Precis som att dra in "tidigare konflikt" vore att föregå den.
Däremot borde han formulerat sig mer neutralt och kanske stannat vid en "tragisk händelse - utreds av polis" typ.
Citera
2016-01-19, 10:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwaesad177
Vem har sagt att kommunchefen eller rektorn överhuvudtaget skulle gå in på orsak?
Håller de sig neutralt så innebär det att avvakta polisens utredning - och att inte uttala sig alls i sak.

Citat:
Nej, det är det inte.
Citera
2016-01-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om du läst tråden hade du inte behövt fråga...

Det handlar inte om en uppgörelse
Det finns inget i de vittnesbeskrivningar om vad som faktiskt hänt som
talar om en uppgörelse. Tvärtom beskrivs ett överlagt mord, som utfördes
genom att BO överfalls bakifrån. En kommuntjänsteman, Jonas Rydberg,
har felaktigt beskrivit mordet som att "två elever hamnade i konflikt".
Tre incidenter som inträffat före mordet har beskrivits:
– November: Sexuellt ofredande. GMs kompis skickar "kukbild" till BOs tjejkompis.
– Månadsskiftet november-december: GM brottar ner och misshandlar BOs tjejkompis.
– Runt lucia: BO ger GM en örfil som "tillsägelse" att han ska sluta med sina övergrepp mot
BOs tjejkompis.

Linsanity
Om du läser igenom hela tråden får du en klar bild av honom. I korthet:
Linsanity har i andra trådar beskrivit sin uppväxt i Göteborg med föräldrar
som invandrat till Sverige och med syskon. Han har också beskrivit sina
studier på handelshögskolan i Göteborg. Han har aldrig tidigare beskrivit
att han under någon period flyttat från Göteborg till Broby för att arbeta
som personlig assistent på Göingeskolan.
Tycker du att det verkar troligt att en person som är eller har varit anställd
av socialtjänsten i kommunen grovt (mer än 25 inlägg) förtalar en död
15-åring? Han försvann f.ö. från tråden efter att någon påpekat att han
i en annan tråd uppgett att han gick på handelshögskolan i Göteborg då
han skulle ha arbetat i Broby.

mvh/Bo

Jag har läst tråden.

Inget av vad du skriver ovan motbevisar att Arminas skulle vara en bråkstake. Det är ju inte en antingen/eller fråga.

Vad jag ser har inget i tråden framkommit som skulle motbevisa Linsanity. Huruvida L jobbade på skolan under vilken period kan man ju sen bara spekulera i eftersom han inte sagt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Går inte ut med exakt när jag jobbade på skolan, har sagt mer än jag borde ha gjort tillräckligt.
De har bott i Sverige i mer än 1 år, så mycket vet jag. De är inte nyanlända, han pratar ganska knackig svenska och hans pappa håller sig mest till knackig engelska.

Men L har inte jobbat där "på ett bra tag" enligt ett citerat inlägg som verkar tagits bort: (FB) 15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola 2016-01-11

Det skulle kunna vara någon gång under 2014 t.ex. då Linsanity inte gjorde så många inlägg.

Att jobba som personlig assistent behöver man inte göra som anställd av socialtjänsten. Jag har haft en period på 1-2 månad då jag jobbade som PA på en skola för att avlasta med en bråkig elev. Det sköttes mellan mig och skolan.

Däremot borde ju en sådan här sak kunna informeras av andra, såsom barn på skolan. Om Arminas var en bråkstake så är det ju bara för nån förälder att fråga ett barn som går där. Jag tycker det är väldigt lite sådan info. Kanske är folk chockade.

Citat:

"Svartmåla" är era ord.

Av Linsanitys inlägg står bara att Arminas var en bråkstake. Jag skulle kalla det att nyansera bilden.
Barn i den åldern är faktiskt sällan 100% goda små änglar.
Senast redigerad av grelin1999 2016-01-19 kl. 10:36.
Citera
2016-01-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att hans uppgifter är påhittade är väl helt klart för alla, men varför?

Det borde vara Linsanity som svarar på den frågan, för om jag svarar så
måste jag ju spekulera. Jag gör ändå ett försök.
Det finns ett mönster.
Linsanity, Avlyssnad och SlagenSvensk har i tur och ordning dykt upp i
tråden och på ganska kort tid skrivit ca 30 inlägg var. Inläggen följer samma
mönster. Genom förtal av BO försöker dessa tre (med några få efterföljare)
ta fokus från brottet och på det mest avskyvärda sätt, skuldbelägga BO
för brottet. I vittnesmål och karaktärsbekrivningar framstår BO som allas
vän och en glädjespridare som alltid hjälpte de som råkat illa ut, t.ex. den
flicka som blev överfallen av GM. Att det skulle finnas någon substans bakom
förtalet finns inga belägg för. Mönstret finns inte bara i den här tråden.
SlagenSvensk argumenterade t.ex. i tråden om Masskjutning i Los Angeles,
2015-12-02 skrev han:
"Mycket tyder på vita mäns vansinne, det finns massor av tokiga nazister i USA.
De vill ha uppmärksamhet, ungefär som Oklahoma.
Oddsen för vit makt män är just nu liten"

Jag tror att alla kan se vad syftet är när man försöker säga att det är
"vita män", "tokiga nazister" som begått ett brott som utförts av islamister.
Inte alls så avskyvärt som att försöka lägga skulden på en död minderårig,
men lika fullt fel.

Jag har lite svårt för filosofin: "Om jag inte tycker om verkligheten så kan
jag ju alltid fantisera ihop en annan verklighet som jag tycker bättre om…"

Vad tycker du själv: Är du beredd att förtala en död minderårig om det
passar din agenda? Eller föredrar du sanningen?

mvh/Bo

Anv. Avlyssnad och SlagenSvensk verkar bara ha tagit info från Linsanity så dem kommenterar jag inte på.

Anv. Linsanity har inte velat ta fokus från brottet utan beskriver bara hur Arminas var en bråkstake.

Att andra elever i efterhand beskriver Arminas som god och hjälpsam och "allas vän" är ju inte så konstigt, eftersom Arminas nu är död och man brukar tala gott om de döda.
Jag har även läst någon som skrev att Arminas "var emot våld" men på videoklippet kan vi se hur han ganska oprovocerat ger en kille en örfil som någon avsiktligt videofilmar. Denna filmen har ju sagts på andra ställen att den varit spridd till andra elever, vilket inte verkar osannolikt.
Sedan försöker Arminas även sparka Ahmed som är mycket mindre. Arminas verkar ju inte ha varit non-violent direkt.

"Förtal" är ditt ord.
Jag har inte sett något av förtal i Linsanitys inlägg.
Senast redigerad av grelin1999 2016-01-19 kl. 10:47.
Citera
2016-01-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shittyattitude
Vill bara tillägga att jag hade varit den första som hade hjälpt Arminas om jag sett något sånt här. Från vad jag läst förtjänade inte Arminas att fegt huggas ihjäl. Syriern som helt uppenbarligen flytt med sin far från Syrien skulle jag mer än hellre varit i ett ensamt rum med, dom är fittor no doubt. MEN, vi har någon form av rättssäkerhet här i Sverige som vi ska vårda och inte lyncha honom än (sharia som ni hatar så mycket). Ni nationalister vet fan inte ens vad ni pratar om. Ni som SD -år- gör att jag ifrågasätter om det ens är någon idé att stanna

Har vi kommit fram till något än?

Bråk mellan Arminas och Achmad
Skollov
Ahmad läser hur man dödar folk effektivast
Fredagen går (detta är intressant varför han inte gör något då? Blir han hetsad av klasskamrater?)
Arminas blir dödad

Vad vet vi?

Eftersom GM tydligen högg när BO hade på sig hörlurar, och satt i en position så att GM lätt hade möjlighet att smyga fram oupptäckt, är det möjligt att det var det tillfället han väntat på. Det fanns kanske ingen möjlighet att smyga sig på Arminas på fredagen. I filmen kan vi se hur lite araben hade att säga till om vid en konfrontation.
Citera
2016-01-19, 11:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Fast ordet "överfallit" skulle ju också ha varit att föregå utredningen - vilket han absolut inte skall tillåta sig att göra.
Precis som att dra in "tidigare konflikt" vore att föregå den.
Däremot borde han formulerat sig mer neutralt och kanske stannat vid en "tragisk händelse - utreds av polis" typ.

Jag håller inte alls med. Att det funnits en tidigare konflikt är hugget i sten precis som att den ena killen stuckit kniven i den andra, uppenbarligen utan förvarning, men säkert utan att de båda slogs eller liknande.

Att tro att all information om ett brott skadar utredningar är helt tydligt mer än en överdrift. Hemlighetsmakeriet på den fronten håller på att gå alldeles överstyr. Korrektoch grundläggande information har också ett värde i samhället.
Citera
2016-01-19, 11:31
Medlem
Quwaesad177s avatar
Citat:
Vem har sagt att kommunchefen eller rektorn överhuvudtaget skulle gå in på orsak?
Håller de sig neutralt så innebär det att avvakta polisens utredning - och att inte uttala sig alls i sak.

Nej, det är det inte.
Folk i den här tråden håller på med smutskastning.
Jo, linsanity har bekräftats som troll.
Personens inlägg i andra trådar visar på att den aldrig har jobbat på skolan i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

"Svartmåla" är era ord.

Av Linsanitys inlägg står bara att Arminas var en bråkstake. Jag skulle kalla det att nyansera bilden.
Barn i den åldern är faktiskt sällan 100% goda små änglar.
Inte "våra" ord, utan de facto vad de på din sida ägnar sig åt i den här tråden.
Babbla om att Arminas var en rasist etc, flickan ljuger och hittar på mm.
Ingen har eller kan ens påstå att barn är 100% änglar, självklart barn eller inte så är dom människor och därför komplexa men jävligt stor skillnad på att fatta att Arminas inte var 100% ängel (vilket ingen människa nånsin har varit bytheway) i hela sitt förkortade liv och smutskastandet som har bedrivits här och i svenska media.
Citera
2016-01-19, 12:06
Medlem
lasternassummas avatar
Sammanställning
Här har jag försökt göra en sammanställning av vad som tagit form om
bakgrunden, de konflikter som föregick brottet och brottets genomförande:

Länk:
Sammanställning

Jag ska uppdatera sammanställningen om jag finner fel i den. Berätta
gärna, i tråden eller med PM om ni ser något fel. Jag har hittat en detalj
som ska korrigeras. Efter att GM huggit kniven i BOs hjärta bakifrån stapplar
BO ca 10 meter innan han faller ihop. Jag hade skrivit "någon meter" och
det är inte korrekt.

Vittnesmål
Det har framkommit många uppgifter om vad som faktiskt hänt i den här
historien. I stora drag är alla vittnesuppgifterna samstämmiga, men på några
enstaka punkter finns det avvikelser. Kanske lite OT, men i dessa fall måste
man dels värdera en enstaka beskrivning mot ett flertal samstämmiga be-
skrivningar. Dels måste varje vittne och vittnesmål utvärderas utgående
från vittnets trovärdighet och utsagans trovärdighet. Dels måste allt sättas
samman på ett sätt som stöds av den samlade bild som ges av vittnesmålen.
Vittnesmål, avgivna kort efter händelsen och från de som varit med, har långt
mycket större betydelse än andrahandsuppgifter eller uppgifter som lämnas
efter längre tid.

Fantasier
Att utgående från en fantasi, antingen för att fanstasin är livlig eller för att
man utgår från en agenda som man genom en påhittad beskrivning vill bevisa
att den stämmer, är inte ovanligt. Det var ungefär vad som hände när man
brände häxor på bål.
I den här tråden kan man se två sådana typ-agendor:
"Gärningsmannen är arab och muslim och därför är han, liksom alla andra
araber och muslimer, en skurk och skyldig."

"Gärningmannen är flykting, invandrare och muslim och därför bör fokus tas
från hans brott och skuld så att händelsen inte försämrar situationen för andra
flyktingar, invandrare och muslimer."

Det sätt som dessa agendor kommer till uttryck här gör att jag inte kan se att
de hjälper till att ge oss kunskap om vad som faktiskt hänt och vad som är
bakgrunden till det tragiska mordet.
Man kan naturligtvis argumentera att utan invandrare skulle inga brott begås av
invandrare. Den diskussionen hoppas jag kan tas på annan plats.
Jag tycker inte att dessa agendor och de utsagor som följer, tillför något
här. Det är dock en viktig skillnad mellan de två i tråden. Den första
redovisas oftast öppet. Den andra har ofta lindats in genom att BO, som i vittnes-
beskrivningar från hans tidigare liv i Litauen och från kamrater här beskrivits
som en glad kille, allas vän, han som stod upp och hjälpte flickor som var utsatta
för våld och sexuella trakasserier, har förtalats på det mest motbjudande sätt.
Detta förtal har systematiserats och samordnats av, hittills, främst tre personer
i tråden, insanity, Avlyssnad och SlagenSvensk. Några få har följt den väg som
de tre slagit in på.
Jag tror att vi kommer att få se fler uttryck för båda dessa agendor i tråden.
Kanske helt enkelt därför att dom speglar företeelser i samhället?

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-19 kl. 12:26. Anledning: korr.
Citera
2016-01-19, 12:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller inte alls med. Att det funnits en tidigare konflikt är hugget i sten precis som att den ena killen stuckit kniven i den andra, uppenbarligen utan förvarning, men säkert utan att de båda slogs eller liknande.

Att tro att all information om ett brott skadar utredningar är helt tydligt mer än en överdrift. Hemlighetsmakeriet på den fronten håller på att gå alldeles överstyr. Korrektoch grundläggande information har också ett värde i samhället.
Jag pratar inte om att "skada utredningen" - Jag pratar om att ingen i första skedet kan veta vad som utlöste attacken - och därmed bör inte skolledningen utgå ifrån vad de "tror" utan överlåta åt polisen att utreda det först och främst.

Korrekt och grundläggande information var att en tragedi inträffat. DET är det som skolledningen vid den tidpunkten vet.
DE kan inte veta att det handlade om en tidigare konflikt om det inte är uttalat - Det kunde lika gärna ha handlat om ett utfall av svartsjuka t ex som involverade den tjej som var närvarande.

Huruvida det var förvarnat eller inte kan de inte heller uttala sig om - eftersom de inte följt dessa elever med sekundbevakning. Vad som förevarit på privat tid, under dagen i skolan, vilken kommunikation som skett mellan dessa osv är inget som skolledning eller kommunledning kan uttala sig om innan det är utrett.
Citera
2016-01-19, 12:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Folk i den här tråden håller på med smutskastning.
Jo, linsanity har bekräftats som troll.
Personens inlägg i andra trådar visar på att den aldrig har jobbat på skolan i fråga.

Nej, det enda inlägg i andra trådar visar är att linsanity - liksom de flesta andra - inte deklarerat hela sitt liv på Flashback.

Folk i den här tråden håller framför allt på med smutskastning gällande GM och säkert smutskastar en del BO också ... där är vi absolut överens.

Citat:
Inte "våra" ord, utan de facto vad de på din sida ägnar sig åt i den här tråden.
Babbla om att Arminas var en rasist etc, flickan ljuger och hittar på mm.
Ingen har eller kan ens påstå att barn är 100% änglar, självklart barn eller inte så är dom människor och därför komplexa men jävligt stor skillnad på att fatta att Arminas inte var 100% ängel (vilket ingen människa nånsin har varit bytheway) i hela sitt förkortade liv och smutskastandet som har bedrivits här och i svenska media.
"Min sida"??? Kliv ur blöjan nu ... barnskrik och vällingrapar bör du hålla borta från tangentbordet.

Jag konstaterar att Armin var ingen ängel med obefläckade vingar -- det finns en historik som berättar det och en film som lagts ut som bekräftar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in