2016-01-18, 21:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ungefär så tror jag också att det gick till, dock saknar jag ett par saker för att det ska stämma i min bok. Fingeravtryck på dragkedjan(flärpen som man drar i, vet ej vad en sån heter), handskar och plast, varför hittades det inte där allt annat hittades? Allt annat är hittat vad jag känner till. Och jag har min egen teori om bajset som du känner till.
Med snöret avser jag snaran, blått snöre.
Ej fingeravtryck på dragkedja/flärp kan innebära att han drar ner den först. Unzip jeans och jackan så går det ihop. Turordningen är inte statisk, det är grovt beskrivet att handskar kan vara med i bilden relaterat till förlopp och avsättning DNA (eller inte). Jag tror nån blandning av krångel och kåthet får honom att ta av handskarna - han tappar konceptet (väldigt bra).
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 21:41.
2016-01-18, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Björn Sahl verkar rätt rörig. Han har inte ens koll på Nerijus namn utan kallar honom hela tiden för "Marijus" i tingsrättsförhöret. Vad han tycker sig ha uppfattat får man nog ta med en nypa salt.

När jag lyssnar på BS berättelse så framstår NB:s beteende som helt normalt. Han har försökt vara trevlig och hjälpsam när han tagit kontakt och sedan iakttagit Missing People lite nyfiket medan han och brodern letade mask. Inga konstigheter alls. Det är BS tolkning som är skruvad. Det är mycket underligt hur hans uppgifter kunde leda till gripandet av litauerna.

Polisen visste att bröderna arbetade på säteriet inkluderat Martorp, de har en anknytning till ladan och Martorp, fyndet gjordes på Martorp, där har vi den polisiära intuitionen, BS har inte ett dugg med utfallet att göra, hans känsla av att något inte stämde är en efterhandskonstruktion, säkert avundsjuk för att det var en kvinna som gjorde det avgörande fyndet.
2016-01-18, 21:52
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Billy Batong påstår att cafét var stängt kl 18.10-18.11 - ÅK borde även kalla Lucia och Harald eftersom de uppger stängningstid samt uppgifter från Julia som är väl överensstämmande - förutom tiden som Rebecka anger. För övrigt har dessa (likt Rebecka och Julia) inte sett en enda bil.

Då kanske Billy Batong körde förbi senare än han antagit. Hans klocka kan ha gått fel ett antal minuter, vem vet. Eftersom kaféet var igenbommat kan han i alla fall inte ha varit där tidigare. Jag tror hur som helst inte att hans vittnesmål kommer göra någon skillnad. Det intressanta blir att höra vad IR:s DNA-expert har att säga.
2016-01-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tömmas ofrivilligt, visst, men då borde han ha bajsat på sig och inte bajsat på golvet i ladan, det fanns papper i avföringen, det talar starkt för att det var ett planerat bajsande.

Ja, vad kan han ha haft för fuffens för sig i ladan den där söndagen, gissa en gång. Jag tror att han var på väg att mörda en människa, men det är bara vad jag tror.

Jaha är det det dom gör, mördarna, skiter ner sig? Vet du det? Även vid oplanerat bajsande så kan papper användas.

Jag kunde inte gissa på att han bajsade lite och sen mörade en människa.
2016-01-18, 21:54
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Billy Batong påstår att cafét var stängt kl 18.10-18.11 - ÅK borde även kalla Lucia och Harald eftersom de uppger stängningstid samt uppgifter från Julia som är väl överensstämmande - förutom tiden som Rebecka anger. För övrigt har dessa (likt Rebecka och Julia) inte sett en enda bil.

Harald:
Ägaren till den svarta suven måste väl kunna ge sig till känna och tala om när han var där. Har man varit där så nära i tid så kan väl denne inte missa det här i media. Det bör ju kunna klaras ut tycker jag annars är det märkligt. Om nu denne svarta suv var svenskreggad förståss.
2016-01-18, 22:09
Medlem
Hur ska Billys vittesmål ändra utgången på domen??Det förklarar ju bara att 2 olika bilar setts där men det som måste ha förklaring är ju hur det finns 10st DNA träffarna på lisas kläder från NB..
Det är ju det viktiga i detta fallet. Att en svart SUV stått där betyder ju inte att det måste vara mördaren.Det bevisar ju ingenting då bilen var borta när Julia åkte hem cirka 5 minuters efter Billy batongen. ..
2016-01-18, 22:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Redan glömt?

Om Julia åkte tio minuter tidigare gick hon senast 18:05.

Det finns en skillnad i att "sluta för dagen" och att "stänga för dagen" -är du med? Nu stängde de övriga men du får plussa på den tid det tar för Julia att ta på sig ytterkläder, gå till sin moped och ordna med hjälm och annat. Det blir lättare att förstå om man sätter sig in i en situation istället för att stirra sig blind på en tid som sägs. En tid som f.ö hänvisar till tiden för arbetspassets slut. Okej?
Tjejerna vittnesmål säger att Julia gick ut endast några minuter innan sina arbetskamrater. Hon går till sin moped (räkna med en minut innan hon når baksidan av kafét) och uppehåller sig vid mopeden en bra stund (låt oss anta 3 minuter) innan hon åker iväg.
2016-01-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kan jag förstås inte veta. Men jag tillåter mig tveka, jag tror det snarast handlar om hur IR valt att tolka det BB sagt.

Det står i GT.. han säger själv att familjen är helt förstörd och gråter m.m
2016-01-18, 22:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Men eftersom tiderna svajar lite här och där i vittnesmålen (precis som det brukar kunna göra) och eftersom den svarta SUV:en förekommit i fler iakttagelser, så är väl ändå BB:s vittnesmål relevant och viktigt?!

För vem då? Det här handlar om gärningsbeskrivning som redan har antagits och bedömts av en Tingsrätt vilket inte går att bortse ifrån. Billys vittnesmål kommer ju inte ändra på den oavsett vilken tid han hasplar ur sig. Alltså spelar det ingen som helst roll vad han säger. Det är typiskt ett försvar att blåsa upp detta till något det inte är. Han döms och Hovrätten kommer skriva beroende på vad Billy säger att antingen är han inte tillförlitlig eller så har det ingen relevans för händelseförloppet.
Hur jäkla svårt ska det vara? Och idioterna i blaskorna i dag skriver om att försvaret säger att polisen kan fria NB. Jag skrev för länge sedan att man kan förvänta sig en cirkus i HR, och mycket riktigt.
2016-01-18, 22:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det finns en skillnad i att "sluta för dagen" och att "stänga för dagen" -är du med? Nu stängde de övriga men du får plussa på den tid det tar för Julia att ta på sig ytterkläder, gå till sin moped och ordna med hjälm och annat. Det blir lättare att förstå om man sätter sig in i en situation istället för att stirra sig blind på en tid som sägs. En tid som f.ö hänvisar till tiden för arbetspassets slut. Okej?
Tjejerna vittnesmål säger att Julia gick ut endast några minuter innan sina arbetskamrater. Hon går till sin moped (räkna med en minut innan hon når baksidan av kafét) och uppehåller sig vid mopeden en bra stund (låt oss anta 3 minuter) innan hon åker iväg.
Xenia har helt snöat inne på 18.15 och utgår detta. Däremot svarar Rebecka ja på frågan om 18.15-18.20. Lägger man sen till vittnesiakttagelser samt Julia så framkommer en bild.
Tjejerna har uppenbart gått omlott när sen Julia lämnar stället. Det handlar om minuter hit och dit och är rent dravel. Däremot uppges inga bilar befinna sig i området (Harald, Lucia, Rebecka, Julia) runt 18.20.
2016-01-18, 22:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så ser det inte ut i praktiken. Polisen bestämmer helt över utredningsåtgärderna. Åklagare kan bara sitta och önska. Polisen säger ja och nej.
Så har särskilt varit fallet i Lisa Holm - utredningen. Åklagaren är en nickedocka. Ärligt talat tror jag inte han mår så bra längre av att tvingas försvara det här fallet.

Desinformation av det här slaget kan man bortse ifrån. Det existerar inte utan är lögner.
Åklagaren är förundersökningsledare och inget annat.

Som förundersökningsledare är åklagaren ansvarig för att brottet utreds på bästa möjliga sätt. Utredningen genomförs av polisen efter åklagarens direktiv.
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/
Senast redigerad av Moosky 2016-01-18 kl. 22:20.
2016-01-18, 22:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag har annan uppfattning, men det är ingen idé att tjafsa om det här förrän vi har hört Julia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in